HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Går det att spela musik på en Dvd istället?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/08/12 :  07:08:35  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Har tänkt fram och tillbaks, och anser det smidigare att använda en Dvd spelare till musiklyssning. Hur mycket skiljer det i kvalité? Låt oss säga en dvd spelare i prisklassen 5.000:-. Kan man komma upp i en klass av en specifik Cd spelare för 2 papp då? Är det någonting speciellt man bör leta efter hos en Dvd spelare som också skall användas till musik?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/12 :  08:24:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Letar du runt här på forumet så hittar du rätt många positiva omdömen om DVD-spelare i prisklassen runt 5000 kr, de kanske inte når upp till kvalitén hos rena CD spelare som kostar lika mycket men nog slår de en spelare för 2000 kr.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:02:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
Leta efter en spelare från ett företag som gör bra cdspelare oxå, tex Cambridge,Arcam,Micromega,Denon,Marantz. Då får du oftast bättre ljud än om du tar en spelare från Pioneer,Sony m.m.
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2003/08/12 :  14:24:03  Show Profile Send Totem a Private Message
Tja, jag har då aldrig märkt någon skillnad..

Har haft alla möjliga modeller o märken hemma, men den skillnaden har legat i handhavande och mekaniskt (o)ljud.

Men så tillhör jag cd-skeptikerna också.
Påminner lite om den berömda kabel-debatten som brukar starta upp med jämna mellanrum..

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/08/12 :  17:04:05  Show Profile Send must a Private Message
Kolla in vad Arcams VD har att säga om ämnet i tråden på AVS forum nedan. Det var en riktig ögonöppnare för mig, och en väldigt bra förklaring vad det är rent tekniskt som gör att en DVD spelare kan vara sämre på att spela upp 16/44 data än en CD spelare.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadid=237458

Go to Top of Page

misterx28
Member

86 Posts

Posted - 2003/08/12 :  17:33:14  Show Profile Send misterx28 a Private Message
Ja, det är givetvis svårt att svara på det här.. Själv tror jag ändå på en specifik Cd utan att veta.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/12 :  18:08:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
De ggr jag jämfört en DVD och CD i samma prisklass eller t.o.m. lägre pris för CDn så har CDn låtit bättre.

Naturligtvis går det att spela musik på DVD, men troligen med mindre behållning än med en CD i samma prisklass.

Nu talar jag inte om giganterna i branschen med priser runt 50 k. utan i normallägen.

Bravo
Go to Top of Page

jas39
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/08/12 :  18:30:40  Show Profile Send jas39 a Private Message
Om man bortser från ljudet, det första man kommer att sakna är "rappheten" i mekaniken hos en CD-spelare. Det är rätt jobbigt att när man tryckt på eject vänta 5-10 sek och stirra på ett blinkande "ejecting" i displayen, innan CD:n kommer ut. Byta låt tar också en (relativt) evig tid. Kanske dyra apparater är bättre? De jag provat ligger i ca 3-5000 kr nivån.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/12 :  18:33:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Min DVD-spelare är inte speciellt mycket långsammare än min CD-spelare så "segheten" varierar mellan spelarna, äger själv för övrigt en Denon DVD-1600 som jag är mycket nöjd med.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000