HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare till Dynaudio audience 62?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/08/08 :  04:57:08  Show Profile Send buck a Private Message
Hej!

Jag är lite sugen på att byta ut min nuvarande förstärkare mot en kraftfullare integrerad i prisintervallet 10- 14k.

Anläggningen består av:
  • CD: Sony cdp- xb 930
  • Förstärkare: Sony TA-FB940R
  • Högtalare: Dynaudio Audience 62
  • Kablar: Supra ply 3.4 och ixos signalkabel

Det är främst begagnat jag är ute efter och dessa märken verkar intressantast:

Classé cap- 80 (för klen?) eller 101. Efter lite rotande här på forumet verkar det som om Classé och Dynaudio ska låta bra ihop.

Lite äldre Gryphon stärkare som Tabu AT. Dynaudio utveklade (stämmer det?) sina högtalare med hjälp av gryphon elektronik (nu deras egen Arbeiter?) så det borde funka bra eller?

Plinius ska tydligen också göra sig bra med Dynaudios grejer. Verkar lite knaggligt att hitta begagnat i mitt prisintervall dock. Tror det var någon Plinius förstärkare som drev högtalarna när jag lyssnade på dem på Hifi Stället (där jag också köpte dem) och vad jag minns så lät det helt ok.

Såg även att Audionet SAM går att få tag på till ett lagom pris på Ebay.

Slutligen så verkar Accuphase vara ett mysigt märke som många här på forumet tydligen är förtjusta i.

Tvyärr så har jag dåliga möjligheter att lyssna på förstärkarna inom någon snar framtid och ännu sämre möjligheter att lyssna på dem med 62:orna. Om ca en månad ska jag däremot ned till Gbg och tänkte då titta förbi Hifi Stället igen för lite provlyssningar.Något som vore bra nu vore att få veta vilka intryck ni har fått av dessa förstärkare (kraft så det räcker? ljudkaraktär? finlir eller tung gung?) gärna i kombination med någon av audience högtalarna med även med andra grejer.

Är tacksam för svar och även tips på andra förstärkare!

Mvh Olle

Ingen som har nå litet tips eller fundering

Edited by - buck on 2003/08/09 00:51:39

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2003/08/09 :  10:03:09  Show Profile Send Totem a Private Message
Hur har du kommit fram till att det är stärkaren du vill byta?

Är du nöjd med ljudet från högtalarna?
Nu vet jag att det finns en del skillnader i delningsfiltret mellan A60 och A62, men så mycket vet jag att A60 inte är någon högtalare att ta glädjeskutt över..

Kanske, kanske är det högtalarna som är den svaga länken?

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/09 :  10:28:49  Show Profile Send Timbre a Private Message


"Classé cap- 80 (för klen?) eller 101. Efter lite rotande här på forumet verkar det som om Classé och Dynaudio ska låta bra ihop."

Det beror nog mer på att det var samme importör som förde dessa märken tidigare...
Men Contour 1.3SE/Classé Omega är en fullträff.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/09 :  10:31:13  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Såg även att Audionet SAM går att få tag på till ett lagom pris på Ebay.

Overkill, but go for it!

Edit: Sedan kan du - i tur, ordning, lugn och ro - byta ut: Högtalarkablarna, CD-spelaren, högtalarna och signalkabeln...

Edited by - Hotspur on 2003/08/09 10:36:59
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/08/10 :  03:07:35  Show Profile Send buck a Private Message
Totem: Ja, högtalarna tycker jag är helt ok. Däremot tror jag, efter att ha läst här och där (jag vet, borde lyssna mer men tid och avstånd...), att de skulle låta bättre med en kraftfullare förstärkare. Om jag ändå ska byta till en saftigare förstärkare så känns det lika bra att hoppa upp en kvalitets nivå eller två med tanke på de framtida uppgraderingar som förmodligen kommer bli...

Timbre: Aha...att det kunde bero på ett sånt samband hade jag inte tänkt på

Fridefors: Lite overkill kanske inte är det smartaste men visst kan det va härligt!

//olle
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2003/08/10 :  09:24:20  Show Profile Send Totem a Private Message
Ok, du är nöjd med högtalarna. Jag tror också att det är overkill att snegla på så pass dyra förstärkare som du gör. Tror inte att det finns något reelt behov egentligen. Dina högtalare är inte så bra att de nyttjar exv en Plinius, Accuphase eller något av de andra "dyra" märkena du angav. Personligen tror jag du skulle komma riktigt långt med någon av Rotels eller NADs större Integrerade. Till en klart lägre prislapp..

Jag hade själv länge Totem model 1 tillsammans med Roksan Caspian, bi-ampat. Gick sedan ned ordentligt i klass, och bytte Roksan mot NAD. Tycker NAD-stärkaren sköter det hela över förväntan. Numera med ett par Sonus Faber Concertino, som dessutom är mer lättmöblerade än mina gamla Totem..

Men det är ju dina pengar, och vem skulle inte vilja ha en Accuphase eller en Plnius!? :-)

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2003/08/10 :  15:39:33  Show Profile Send Buffert a Private Message
Om du funderar på Classé så såg jag en begagnad CAP-80 på http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11227
Kanske kan vara något???

(Nej, det är inte jag som säljer!!! men jag är själv nöjd ägare till ett CA-150.)
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/08/11 :  17:01:29  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Varför inte en Vincent SV-233? Kraftig och går att få tag i begagnat för ca 8000:- och upp. HiFi-Stället har en del Vincent.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:33:26  Show Profile Send buck a Private Message
"Men det är ju dina pengar, och vem skulle inte vilja ha en Accuphase eller en Plnius!? :-)"

Det är just det som kan bli lite tokigt nu. Blir lätt att man sitter och dregglar över läckra grejer på nätet (förstärkare alltså...) och kanske inte inser att de inte skulle göra så jättestor skillnad i ens egen anläggning ändå. Fast det är ju alltid kul att ha grejer som är redo för att kringutrustningen uppgraderas.

Tack för tipsen, Buffert och peter_gbg.

Den där Vincent förstärkaren verkar ju kraftfull så det räcker. Har du lyssnat på den peter_gbg? Har för mig att den är lite blöt i basen. Nåt du har lagt märke till

//olle
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/08/12 :  15:53:42  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag äger ingen Vincent SV-233 men av vad jag har läst är den lite blöt i basen. Men däremot så verkar det som om det kan avhjälpts genom att byta ut nätkabeln. Gå till Anders och lyssna vet ja. Vad jag vet så kör många Dynaudioägare med Vincent.
Mvh
Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

Edited by - peter_gbg on 2003/08/12 16:05:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000