HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nu händer det igen... LASERN !
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:19:28  Show Profile Send bibi50 a Private Message
6 månader efter utbytet av lasern i min dvd börjar den svikta igen och visa samma tendenser som tidigare förre bytet(bilden på Diana Krall bara lossnade i små partiklar i min favorit sång).
Bytet har skett två år efter köpet av dvdn som var bland de dyraste som producerades av sony (dvp7700 - kostade skjortan).
Min fråga: måste jag börja satsa på reservdelar istället för musik-dvd ??? Det är ju inte klokt att behöva betala mellan 2 till 3 tusen kr varje 6 månader ! Vad är era förslag ?

Edited by - bibi50 on 2003/08/09 20:20:17

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:24:48  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Ett annat märke på CD-läsare kanske? En Transportör + DAC? Finns väl mängder med saker man kan göra, men jag förstår att du är upprörd :/

/Vecc
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:25:13  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Byt maskin.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:27:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Låter lite lustigt tycker jag...Sony har oftast en väldigt bra komponentkvalitet och det är inte så ofta lasrarna går sönder. Har det tittats på om det kan vara nått annat som kanske gör dessa fel eller som gör att lasern går sönder ?!?!

Jag har haft en massa sony maskiner i mina dar och aldrig haft en produkt som gått sönder ( ta i trä.. ), så du kanske helt enkelt har otur eller så har verkstaden kanske inte gjort ett bra jobb.
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:47:44  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Måste säga att jag har aldrig haft nägra som helst problem med HIFI
förutom denna förb... dvdp !! Nej, den är enorm bra och jag är jätte nöjd ljudmässigt ! men något måtta måste det vara någon gång.
Borde man vända sig till Sony och reklamera ?
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:55:21  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Klart du skall vända till till Sony (eller återförsäljare) om du inte är nöjd. Trodde faktiskt du gjort det redan. :)

/Vecc
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:56:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

det låter som om de som bytte lasern inte gick till djupet med vad det var som orsakade att lasern lade av.
Mitt förslag är följande:
1. en rejält mått med TÅLAMOD införskaffas... Kan vara nog så svårt när man är i ditt läge.
2. Gå tillbaks till de som reparerat och reklamera reparationen. Ta med alla reparationskvitton och dokumentation du har fått. Enl. det jag varit med om kan det behövas en rejäl dos uthållighet.
3. Om inte 2. funkar: Ring Sony och berätta om dina problem, be dem om hjälp. Även här kan behövas tålamod.

Det skall bli mycket lärorikt att få följa hur det går för dig.


Lycka till!


Vänligen, P


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/09 :  20:58:35  Show Profile Send gcs a Private Message
Enligt lag så har man alltid två års reklamationstid. Men som konsument måste man kunna bevisa att apparaten inte har gått sönder
på grund av missbruk eller slitage. Jag har haft tre CD spelare sedan
1986. Två av dom pajade och det var inte lätt att hitta någon kompetent serviceman. Den första CD-spelaren(TEAC)var inne 12 gånger
och blev aldrig fixad. Den andra spelaren pajade efter 4 år och lämnades in på Sontec där den blev stående i flera månader. Till slut
hittade jag någon i Småland som bytte laser & servomotor och nu går den som en klocka. Jag ser det som ett stort problem att hitta kompetent service när något pajar. Det gäller nästan alla branscher.
Då blir det så att man säger "Köp nytt det lönar sig inte att reparera".
Har jag fel eller rätt.

gcs
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/09 :  21:35:00  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Min hustru köpte mig denna dvd spelaren som kostade skjortan som present . Säljaren påstod då att den var bäst. Jag personligen har inga som helst klagomål beträffande denna spelaren när den fungerar !
Verkligen bra ljud, trevlig och lätt att användas, men 2 gånger laserbyte under 3 år på en av Sonys dyraste apparater ???
Med facit i handen är det lätt att säga att vi gjorde fel och borde köpa en billigare spelare. Det skulle vara mindre smärtsamt att byta !
men eftersom den är är en present, vill jag inte gärna byta den...
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:13:35  Show Profile Send mace a Private Message
Säj till sony att nu får ni faktiskt ta tillbaka denna maskin och ge mig en ny i utbyte (dagens motsvarande)

Eller ta tillbaka maskinen för komlett genomgång och reparation och därefter 12 månaders garanti på reparationen. annars

Lånemaskin under tiden skadar aldrig.

Det är det minsta de kan göra efter allt skit du har haft, Dom får se till att leva upp till det varumärket vill visa.

Ta aldrig ett nej som svar och blir det stopp så gå över huvudet, till Toppen i Sverige om så behövs, ett trevligt men bestäääämt brev/email till Europakontoret är alldrig fel om dom drar benen efter sig i Sverige. Ingen gillar när huvudkontoret hör av sig och frågar vad de håller på med. Vad är mbf eller vad det heter på era laserhuv'en egentligen. Hur länge räknar ni med att en maskin skall hålla... ... ... ... Jag har märkt att ett A4 papper med stödpunkter och siffror o datum mm mm hjälper så att man aldrig sackar eller inte vet vad man skall säga. MAAAL ner dom med silkeshandskar på

Ni köpte vääärldens bästa DVD spelare från Vääärldens bästa märke, bla bla bla och så blir det så här bla bla bla

Va' f%¤#§n skall dom ha dina pengar för, och du skall lägga ner din tid(120kr/h?) och inte kunna använda din (DYYYYRA) maskin.

Tore Vretman gjorde ''motnota'' på restaurant när servicen var dålig, (kall tallrik. -5kr, fläckar på duken. -8kr osv. osv)

Det är en konst att klaga men fan vad bra det kan gå

Och glöm inte!!!!!!!! 'SORRY' IS NOT AN (F4CKING) ANSWER.....

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:53:55  Show Profile Send copland a Private Message
Läste någonstans att CDr-skivor kan förstöra lasern på vissa DVD-spelare. Någon annan som hört talas om detta? Kan det vara orsaken?

/Manne

Mann
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/08/10 :  00:39:51  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Mace: Vad rätt du har ! jag har faktiskt bestämt mig att hantera situationen nå ditt sätt. Det värms att ni alla håller med

Copland: nej, jag lyssnar inte på sådana skivor
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/10 :  00:43:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
De senare låter som ett lurendrejarknep från skivbranschen för att man inte skall kopiera, men självklart skall spelaren reklameras, felet måste ju ha funnits med från början och så skall det självklart inte vara. Kräv reparation eller om det inte går, ny vara. GE INTE UPP!

Själv har jag haft en billigare Sony SACD i nästan två års tid utan en tillstymmelse till problem.
Din kan ju vara ett måndagsexemplar.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/10 00:44:55
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/10 :  00:49:53  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tyvärr kan det nog vara omöjligt att få ut en ny maskin från Sony om den nu är tre år gammal. Då du nu inte har nåt som helst stöd från konsument lagen längre, men jag skulle i alla fall vända mig till verkstaden och fråga varför en helt ny laser ( om det nu ver en helt ny ! ) kan gå sönder så här fort.

Och som nån sa så skulle jag om du nu får bekosta en ny rep kräva en längre service garanti än de tre månader som är normalt.

Att hålla på och skriva till div huvudkontor osv brukar ofta vara mer bekymmer än det är värt, och särskilt nu när din produkt har blivit så pass gammal som den ändå är. Men ett mail till Sony i Stockholm kan göra att du kan få en reparation lite billigare än normalt, så försök..
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/08/10 :  01:38:53  Show Profile Send mace a Private Message
Instängd i garderoben kommer man ingen vart!

Ett av mina mer okända visdomsord (meningar!?!)

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2003/08/10 :  14:24:30  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Copland - en bränd skiva hade sönder lasern i min ena stereo...

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/08/11 :  14:28:34  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Hur i hela friden kan en bränd skiva paja lasern?!

/P
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/08/12 :  15:01:44  Show Profile Send cabasse a Private Message
Ja den skickade väl ut nån konstig alfastrålning eller nåt.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000