HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 proac clone update
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:46:49  Show Profile Send celef a Private Message
senaste och sista dokumentet om klonerna utav troels kan nu hämtas på: http://members.chello.se/jpo/
nästa projekt blir en future och kanske en liten monitor. som man säger; stay tuned!

sound pollution

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/10 :  13:30:59  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jeez, han jobbar verkligen på. till alla DIYares fromma. En stor virtuell handskakning till Troels:

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/10 :  17:07:20  Show Profile Send Pontan a Private Message
Hejsan,

jag har sett att Troels senaste filter v6.2 innehåller en 10mH spole (eller 2 * 4.7 mH verkar han ha använt). Har ni några förslag på var man kan köpa sådana för en skapligt billig penning? Jag har bra komponenter till filter v6 (från Pär Engelholm) och vill "uppgradera" till v6.2. Men vill helst inte lägga mer än 400 på uppgraderingen vilket innehåller 2 st spolar 10mH, 2 st motstånd 4.7 Ohm och två kondingar 7.8 uF. Någon som har någon idé?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2003/08/11 :  13:15:57  Show Profile Send mac a Private Message
Biltema har en del billiga spolar. Tror de är på gång att sluta med filterkomponenter, så den kan vara lite dåligt sortiment. Prisexempel: 5,0 mH 89,90 kr.

Edit: Ändrade lite =)

Edited by - mac on 2003/08/11 14:19:49
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/12 :  14:04:25  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
10 mH spolen är en notchfilter spole. eftersom den sitter i serie med en resistans på 10 ohm är dess resistans inte så viktig , bara summan av spolen och motståndets resistans (10+1,3 = 11,3 ohm) är konstant. en mindre avvikelse leder bara till att puckeln dämpas lite annorlunda.

skriver han inte också det någonstans att det är inte värt att lägga massor av pengar på spolarna mm. Förvisso, kan vara värt att satsa på en tunntrådig luftlindad spole före en med kärna.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/12 :  20:15:00  Show Profile Send Pontan a Private Message
rikkitikkitavi: Mycket stort tack! Jag anade nästan att det var så när jag såg seriekopplingen. Men kondingen i mitten gjorde mig lite konfys. Har glömt för mycket om analog elektronik.... Rackarns!

Vad är förresten nackdelen med järnkärna?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/12 :  22:52:01  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
järnkärnans permabilitet förändras med det magnetiska flödet.

eller, beroende på strömmen genom spolen ändras induktansen. materialval, varv på spolen, strömstyrka, kärnans area påverkar.

en luftlindad spole har inte dessa problemen, men en 1,8 mH spole med DCR < 0,2 ohm blir stor!

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/13 :  20:12:54  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
ännu en uppdatering, intressant info om den nya SS 8535 basen ...

http://members.chello.se/jpo/index.html

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/14 :  09:03:44  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Min adobe acrobat säger att det är fel på pdf-en, så jag kan inte läsa den .
Ni som kan läsa den: Vad har Scan-Speak för kommentar om den nya versionen på woofern?

Mvh / Simon
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/08/14 :  09:24:09  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
det är ingen skillnad!

tydligen så kan olika mängder coating tränga igenom på baksidan av membranet p g a variationer i tjocklek och genomsläpplighet i membranet. Det kan ge lite olika skillnader i utseende.

men det förklarar inte variationerna i frekvensgång... kanske så att Troels fick ett par "måndagsexemplar".

slutsatsen från Troels är att man måste mäta upp frekvensgången för att kunna avgöra vilket filter som är lämpligt. men det är ju ingen nyhet...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/14 :  09:45:18  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Aha! Vad fint, då behöver man ju inte fundera på det...
Tack för infon!

/Simon
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/08/14 :  17:58:51  Show Profile Send celef a Private Message
saim: prova ladda filen igen, igår var det lite problem med internetleverantören (chello).

sound pollution
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/17 :  21:57:15  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Nån som kan ge mig ett tipps?

Jag har orginalfiltret samt omodifierade element.

Vilket filter ska jag använda mig av då?

Ver. 3?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000