HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 behandla björk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/07 :  11:12:32  Show Profile Send Wacko a Private Message
Ska börja faner idag, men jag har en ordentlig besluts ångest om hur jag ska behandla björkfaneret, jag har provat med linolja men det får en "ikea" look som jag inte e så förtjust i. Har även testat shellack (vet ej hur det stavas) och det blir lite väl gult.


Jag är väldigt tacksamm för tips & gärna bilder

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/07 :  11:30:23  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag lackar just nu björkfanér med International Goldspar lack och tycker att det blir kanonsnyggt. Inte alls den gula ton som man ibland ser (som du beskriver med shellacken).

/Erik
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/07 :  13:00:35  Show Profile Send Wacko a Private Message
vad e det för lack?
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/07 :  13:11:29  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det är en hård båtlack. Finns i de flesta färgaffärer jag varit i.

/Erik
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/08/07 :  17:28:07  Show Profile Send Wacko a Private Message
aa mnar du fernissa? för det måste vara samma sak ju.....eller?
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/07 :  17:35:59  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Ja det är ju en typ av fernissa, men skillnaden är att den inte ger den gulaktiga ton som många andra typer av fernissa ger. Dessutom är den hårdare än vanlig fernissa.

Här kan du läsa lite om skillnader mellan några olika fernissor, däribland Goldspar.

http://www1.tripnet.se/~flm/misil/tankar.htm

/Erik
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/07 :  18:06:43  Show Profile Send Pontan a Private Message
Erik: Vet du om International Goldspar har UV-filter? Vill gärna slippa att mina högtalare gulnar med åren.

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/07 :  19:02:15  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jepp den har UV-skydd.

/Erik
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/07 :  19:41:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Internationalsprodukter är bra men lite svårjobbade och oftast kräver de mycket god luftväxling OCH andningsfilter.

Prova deras tvåkomponent härdlack som tidigare hette Crystal. Det blir ett GRYMT resultat om man gör rätt

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/07 :  20:06:03  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Tjena PAC!

Jag har tänkt prova Crystal (numera "Perfection") på mitt nästa bygge. Detta är ett testbygge på många sätt och vis och därför tog jag Goldspar-lacken jag hade hemma. Men det ser mycket lovande ut hittills, så jag tror att även detta kommer att bli kanonfint. Bara man "skyndar långsamt" och har lite tålamod.

Det är dock helt otroligt mycket enklare att få bra yta på Decoflex-fanéren än på den vanliga fanér jag använt förut. Fantastiskt enkelt är det verkligen att jobba med Decoflexen.

Har du några tips om hur man bäst använder Crystal/Perfection? Vore intressant inför kommande projekt.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/07 20:08:50
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/08/08 :  00:18:27  Show Profile Send time a Private Message
Kinesisk träolja !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2003/08/10 :  16:16:38  Show Profile Send Pontan a Private Message
Var handlar man Decoflex-fanér?

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/10 :  17:31:39  Show Profile Send brumel a Private Message
Miljövänliga naturprodukter skall det va. Båtlack. Eh?
Man kanske kan hålla sig till linolja eller varför inte äggoljetempra. Högtalaren skall väl inte stå ute!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/08/10 :  22:05:24  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag har nu kommit lite längre med mina högtalare och kan bara fortsätta att lovorda Goldspar-lacken. Anledningen att jag valt båtlack är dels att jag vill ha en helt slät yta och framförallt en stryktålig yta. Som sagt det verkar kanonbra hittills (har bara lackat undersidorna på högtalarna än så länge). Sen som sagt att jag inte vill ha den typiska gula björknyansen som man ofta ser utan vill bevara björkens ljusa färg.

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/08/10 22:07:29
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/10 :  22:54:52  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du kan använda helt vanlig snickerilack och om du vill kan du matta ner ytan med Trollull (stållull i färgaffär) nummer 000 samt diskmedel. Ytan blir väldigt skön att ta på. Satsa på sprutlackering om du har möjlghet. Clas i Sjön har billiga sprutgrejor om du redan har tryckluft.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

dunkebacken
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/08/11 :  21:03:13  Show Profile Send dunkebacken a Private Message
Lacker i all ära men den genuina träkänslan försvinner. Låt mig i stället föreslå en golvolja med harts i. Det finns flera olika fabrikat.( t.e.x. FAXE Golvolja) Bara att applicera, torka av efter en kvart och dagen efter applicera igen samtidigt som man polerar med en polermaskin ( eller en polersvamp på en borrmaskin).Vitsen är att genom friktionen så poleras hartset upp till en mycket fin yta. Blir ett mycket fint resultat på knivskuret faner. Lite sämre på svarvat faner. Dock så tror jag att den förändras lite med tiden. Men vem gör inte det.

dbckn
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/11 :  21:22:57  Show Profile Send Belker a Private Message
Jag brukar vaxa björk. Gärna med vitt pigment i så det blir riktigt ljust.
Go to Top of Page

vagabond
Member

152 Posts

Posted - 2003/08/12 :  01:17:47  Show Profile Send vagabond a Private Message
hur vaxar man trä

Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/12 :  11:16:49  Show Profile Send Belker a Private Message
Med trävax och stålull. Det blir en sidenmatt yta som dock blir ömtåligare än lack. Salta vindar och chokladkladdiga barnfingrar går bort...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/17 :  22:31:29  Show Profile Send divander a Private Message
En fördel men olja och vax är att det är väldigt enkelt att få ett kanonbra resultat. Lack är lite knepigare. Men om man inte gillar vax och olja så hjälper inte denna fördel.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000