HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En liten undring om kraft i stärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/08/08 :  10:08:09  Show Profile Send MaS a Private Message
Hej på er.

Om man har två identiskt uppbyggda stärkare grovt sett, den enda skillnaden är att den ena är mycket kraftigare dvs kan pumpa ut mer kräm.
Högtalarna man har kan utan problem vid höga volymer drivas av den mindre förstärkaren.
Om man kopplar in den större kommer man då märka nån skillnad vid normala lyssnings volymer eller finns skillnaden bara där när man fläskar på ordentligt?
Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/08/08 :  10:29:24  Show Profile Send n00b a Private Message
Förutsatt att dom är helt identiska så kommer du inte höra någon skillnad om du inte använder mer än vad den klenare kan ge.

Jag tycker du lätt skall ha en stärkare som klarar en höjning i musiken på 25db minst.

Det behöver inte kännas högt när man fläskar på sålänge det inte är komprimerad popmusik. Jag har inte stött på klena stärkare som kan driva dom flesta högtalare helt med all musik.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/08/08 :  10:36:04  Show Profile Send MaS a Private Message
Så det var så det låg till.
Men å andra sidan så vet man väl ej när man väl spelar för högt ur sin stärkare.
Jag undrade detta lite mest av nyfikenhet då man kan se dessa monsterslutsteg ifrån Krell bla.
Använder folk verkligen all denna effekt, eller är det bara jävligt bra att ha

Tack för ditt svar

MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/08/08 :  11:07:14  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Mycke watt i anläggningen ger många damer
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/08/08 :  11:15:45  Show Profile Send MaS a Private Message
MMMM Krell åt Folket isåfall.

Bra pöjkar behöver bra me dricka å möe watt me andra ord.

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/08/08 :  11:19:08  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Högst effekt när han dör vinner.
Är det inte så?
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/08/08 :  11:27:33  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har väret med om at drive et sät "Max effekt 50 Watt" högtalare med 1.000 Watt Accuphase monoblokke. Den digitale visningen sagde 830 Watt spiss! och der var ingen distortion, men tilpass högt. Högtalarne hadde en känslighet omkring 85 dB.

Med mina +100 dB högtalare får jeg samme lydtryck med ca. 5 Watt inn!

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/08 :  11:57:02  Show Profile Send huzze a Private Message
Effektresurser är inte fel i låga volymer heller, då transienter kan bli mer kontrollerade.

quote:
Men å andra sidan så vet man väl ej när man väl spelar för högt ur sin stärkare.



Jorå, när det låter illa är det naturligtvis för högt.
Distar det eller liknande, så klipper förstärkaren (dvs försöker lämna högre effekt än den kan, den kan t o m leverera likström) eller så hör du när högtalarna "bottnar", men då är det inte förstärkaren som nått gränsen utan högtalarelementen som inte har längre slaglängd.

Jag är själv ganska försiktig med höga volymer men har ändå varit med om att öronen distat (inte anläggningen) - då var det högt

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/08/08 :  12:03:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag håller inte riktigt med i att det skulle låta lika.

Många gånger kommer du att höra fler/mer detaljer i basområdet. Inspelningsrummet blir ofta några kvadrat större. Dynamisk kontrast blir bättre och musiken blir ofta mer medryckande och roligare. Kraftiga transienter blir större, skarpare och renare presenterade vilket gör musiken mer spännande och du kan oftast slappna av snabbare/bättre.

Givetvis måste din anläggning ha nödvändig upplösning för att detta skall höras....

Nä, lika kommer det att låta.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/08/08 :  12:51:57  Show Profile Send n00b a Private Message
Micke Y....

Det beror nog mer på att den klenare stärkaren inte kan ge tillräckligt ????

Det du beskriver är ju exakt vad som händer när den klena stärkaren inte kan ge tillräckligt.

Alltså den har inte tillräckligt med effekt att ge transienterna och dynamiken.

Men om nu den klena stärkaren har tillräckligt med effekt så tror jag inte du kommer att höra skillnad. Förutsatt att dom är identiska.

Föresten vilka "identiska" (finns det sånna?) stärkare där den ena var klenare testade du med ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:08:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mja NOOB

Mja därför att den starkare har större nätdel och det jag talar om är effekt av detta, inte den högre effekten. Sätter man in frågan i en verklighet så har ofta de starkare även en bättre nätdel som ger detta ljud.

Extremt få slutsteg har kraft nog att återge en stor transient, faktiskt mycket färre än vad de fleste vet. Testa mitt tips under "musik/Naxos" så kommer du att se ljuset, jag lovar.

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:15:42  Show Profile Send Michael G a Private Message
MaS,

Teoretiskt sett blir det ingen skillnad om "Högtalarna man har kan utan problem vid höga volymer drivas av den mindre förstärkaren".

De fel som MickeY antyder, uppstår först när förstärkaren får problem att driva högtalaren.

Detta beror dels på förstärkarens förmåga att hantera olika laster (specificerat wattantal i sig spelar egentligen mindre roll) och dels på hur besvärliga lasterna (högtalaren) är.

Har du en lättdriven högtalare med jämn och fin impedanskurva, så kan du normalt spela rejält högt och välljudande med en välbyggt men effektsvag förstärkare.

Har du å andra sidan en tungdriven högtalare med extrem impedanskurva, så kan du kanske inte spela lika högt som i fallet ovan ens med en "mångahundrawattförstärkare".

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:17:04  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Jag tycker du lätt skall ha en stärkare som klarar en höjning i musiken på 25db minst.


Varför då? Och gäller detta oavsett högtalare?
Om man lyssnar vid ca 80-90dB och vill kunna återge transienter med ett headroom på ca 25dB så borde ju detta betyda något helt annat än vad du menar(att man skall ha minst 250 Watt oavsett vilka högtalare man har).

Jag tycker att om inte 100 watt räcker så är dina högtalare för okänsliga och då bör dom bytas.


Mvh
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:22:18  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag vet att väldigt få slutsteg har kraft nog att återge transienter. Vilket jag bråkat en massa om här på forumet.

Men nu är det ju faktiskt en teoretisk fråga. Skulle det låta bättre bara för att det ena steget är krafitgare och det säger jag att det inte gör sålänge den klenare ger tillräckligt. Tillräckligt kan ju faktiskt vara rätt så mycket även om nu den råkar vara klenare och nätdelarna skulle ju då vara tillräckligt stora såklart =))

Jag håller helt med om att man behöver tokmycket med effekt !

jan...

Självklart gör man som man vill men 5w tar slut väldigt snabbt även om du har väldigt kännsliga högtalare.

100db 103db 106db 109db 112db
1w 2w 4w 8w 16w

redan vi 107 108db så kommer ju antagliegn stärkaren att klippa då självklart menar jag inte att du skall pumpa ut komprimerad popmusik i 107 108db men du kanske lyssna på något klassiskt stycke där helt plötsligt någon klipper till på en flygel eller kanske bara smäller på en gitarrsträng tillåme lite trumpeter, vad vet jag. Där kommer du får en klippning. Nu så kanske man har en skön rörstärkare man är nöjd med som det kanske är svårt att höra klippningen alltid. Om du lirar runt 90 db så behöver du alltså bara transient som är 15db högre för att det skall klippa. Och det är väl inet så fasligt mycket ??

Då självklart inte sagt att någon gör fel alla gör ju som dom vill men såhär tycker jag =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:22:32  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det är lugnet, kontrollen och rumsåtergivningen som är så eftertraktat i den överdimensionerade förstärkaren.
Det hörs lika bra på låg volym som på hög.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:28:07  Show Profile Send n00b a Private Message
matson...

Du och jag har nog diskuterat detta förut har jag för mig men jag tar det igen....

Låt oss säga att du har en högtaler som har en kännlighet på 88db vilket är rätt så vanligt.

88db 91db 94db 97db 100db 103db 106db 109db 112db 115db
1w 2w 4w 8w 16w 32w 64w 128w 264w 512w

Jag skulle vilja ha en stärkare som ger så mycket utan någon dist att tala om och själklart inte någon pa-pryl som låter kiss. Själklart finns det massa andra prylar som spelar jättestor roll i stärkaren men det är inte det som jag snackar om nu.

Jag skulle vilja ha starkare stärkare som ger mer än 512w i 8ohm

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Edited by - n00b on 2003/08/08 13:30:34
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:32:47  Show Profile Send matson a Private Message
Man kan ju inte bara diskutera Watt och inte bry sig om känsligheten på högtalarna! En normal stativare med en verklig känslighet på ca 83 db(uppgivna känsligheten är säkert runt 90) kombinerat med en 30 Watts förstärkare kommer ju inte att bli särskilt kul. Men.
Använder man ett par fina högtalare med 95 dB i känslighet så räcker det fint med ca 50 Watt.

Känslighet 95dB ger total känslighet på 101dB vid stereolyssning. Dra av 5 dB för ett lyssningsavstånd på 2 meter.
1 watt ger ett ljudtryck på 96dB således. Stärkarens effekt medger ju att man kan nå upp till ca 112dB vilket räcker i nästan alla sammanhang.

Vid dessa ljudtryck brukar dessutom disten från högtalarna vara uppe på hela procenttal(speciellt i basen) och en del högtalare med "ömtåliga" element riskerar att gå sönder.

Mvh
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:34:49  Show Profile Send n00b a Private Message
matson...

Självklart kan man inte diskutera watt utan att bry sig om kännsligheten !!

Men det har inte jag gjort. Om du läser igen så har jag känsligheten med i båda senaste inläggen ???

Jag har nog aldrig ägt ett par högtalare med 96db i kännslighet iofs.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:49:12  Show Profile Send matson a Private Message
n00b: Jo, det var ju just det du gjorde i första inlägget!
quote:
Jag tycker du lätt skall ha en stärkare som klarar en höjning i musiken på 25db minst

Mvh
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:54:41  Show Profile Send Timbre a Private Message


Känsligheten är inte oväsentlig men man får inte stirra sig blind () på den.

JMlab Utopia. Känslighet 92 eller är det 94dB...
Ett bra utgångsläge för en förstärkarresa genom effektklasserna.
Stereophile testade Utopian med två monobryggade Classé Omega och man ser dom ofta driva av förstärkeri i ryggknäckarklassen.

Utopian växer med förstärkarkraften.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/08/08 :  13:56:55  Show Profile Send n00b a Private Message
matson...

Där var jag ju inte så precis heller så det kan väl kvitta där, tyckte inte det behövdes vara så exakt men sure jag hade inte med kännsligheten där.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/08/08 :  14:11:38  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
nOOb skrev:
quote:
Självklart gör man som man vill men 5w tar slut väldigt snabbt även om du har väldigt kännsliga högtalare.

100db 103db 106db 109db 112db
1w 2w 4w 8w 16w



Helt enig - 5 watt er inte tilstrækkeligen - da måsta högtalerne ligga på 110 dB i känslighet.

Mina rör forstärkere er på ca. 16 Watt. hvilket enligt dina helt korrekte beräkninger giver ca. 112 dB for een högtalere - det er 118 dB for 2! Jeg finner det fint til mina behov.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/08/08 :  14:24:31  Show Profile Send Staffan a Private Message
Skulle låt oss säga ett 18 tums element med
en känslighet på 100db kunna ha god kontroll
med hjälp av en 5 watts förstärkare?
Jag har svårt att tro det.
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/08/08 :  14:34:06  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Kontroll ja - om forstärkeren er konstrueret rätt.
Högt lydtryck nej - der er inte effekt nokk.

Men det er inte alltid effekten som er avgjörende. Jeg har en DIY 2x20Watt klass A med 600.000 uF i strömforsyningen och 650 VA trafo. Den var med hos en vän och spelade langte mera kontrollerat och dyanamisk änn hans stora 2x200 Watt Yamaha. Men den kunne naturligen inte spela lika högt.

Konklusion: Kontroll och Lydtryck er to ulika begreber.




Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/08/08 :  14:43:56  Show Profile Send n00b a Private Message
jan...

Jag säger inte att du har fel. Du kan säkert det här bättre än vad jag kan. Alla vill ju inte ha samma sak helt enkelt =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/08 :  16:16:19  Show Profile Send Snutten a Private Message
Håller med staffan, det är inte bara känsligheten som avgör om en stärkare fungerar bra med en högtalare. Det finns lättdrivan högtalare med stora baselement som kräver mycket effekt för att låta kontrollerat.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000