HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rauna högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Smörgåskillen
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/07/27 :  16:57:36  Show Profile Send Smörgåskillen a Private Message
Någon som är insatt och kan historien bakom Rauna Leira högtalarna?
Vem är det som gör dem och hur pass populära blev de? Vem säljer/sålde dem? Finns de fortfarande att köpa? Hur gammal är konstruktionen?

Coca cola went to town pepsi cola shoot him down, dr pepper pept him up now they all drink 7 up!

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/07/27 :  17:00:06  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
En del info finns ju här: http://www.rauna.com/leira.html men du visste kanske det redan...

/Vecc
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/27 :  17:10:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det är Bosse Hansson som varit framme igen.
De lär vara bra, jag har dock aldrig hört några.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Smörgåskillen
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/07/27 :  17:20:24  Show Profile Send Smörgåskillen a Private Message
Tack för länken Vecc!

Anledningen till att jag frågar är för att min mor har ett par sådanna ståendes nere i vardagsrummet. Och jag har blivit lite nyfikenpå dem rent allmänt. Tyvärr så är de kopplade till en Sony stereo av normal hemmakvalité. Jag har varit lite sugen på att koppla ihopa dem med mina NAD grejor någon dag bara för att testa och se hur de skulle låta. Jag har aldrig stött på någon annan som har haft dessa högtalare, men så fort man ska förklara vilka högtalare man menarså räcker det med att man säger u-båtsperiskop, och de är med på noterna direkt. Så dessa högtalare måste ha satt någon sorts spår i hifi-världen. Men hur och varför? Det är bra, men ingen verkar ha dem, men alla har hört talas om dem, och alla tycker de är bra. men endå ingen som har dem i sin samling...


Coca cola went to town pepsi cola shoot him down, dr pepper pept him up now they all drink 7 up!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/27 :  17:46:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
Rauna var välkända för ca 15 år sedan, jag drömde lite om ett par då. Har hört dem 1 gång i en butik och jag tyckte det lät mkt bra.
Kostade ca 7000 om jag minns rätt.

Edited by - Snutten on 2003/07/27 17:46:42
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/07/27 :  18:00:40  Show Profile Send CC a Private Message
Måste vara ca 20 år gamla, min svärfar (som bla är ljudtekniker/lärare) har ett par sådana. Kopplade med DAT-bandare (masterband) via diverse tveksamma förstärkerier låter de faktiskt ändå riktigt anständiga! Lättlyssnade o så...

Rättelse Njord modellen vart de visst...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2003/07/27 22:21:46
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/27 :  18:17:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, för tusan koppla upp dom och testa! Jag tror dom är bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2003/07/27 :  18:58:04  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Jo det är Bosse Hansson, som bla också gjort rörfärstärkaren Candela.

www.rauna.se

Ska eventuellt ner till honom nästa vecka i ett annat ärende och ska försöka tigga till mig en riktig provlyssning :o)
Eftersom jag själv sysslat en del med betonghögtalare (se signatur)

MVH patrik

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/07/27 :  19:00:15  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
På Raunas hemsida finns inga bilder? Är det någon som har en bra länk till någon bild?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:16:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är bilder:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:33:07  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Tack, jag var på väg att köpa ett par Leira för ca 11år sedan. Det blev ett par Jamo istället, som är borta sen länge
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:09:42  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag skulle kunna tänka mig fyra styck jag behöver förstärka underredet till bryggan.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:10:13  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Möjligen var de bra en gång i tiden, men inte i jämförelse med nutida högtalare. Jag hade storebror Rauna som blev stående oanvänd i alldelses för många år (med hänsyn till andrahandsvärde). Tror jag gjorde mig av med dem för två år sedan. För skojs skull kopplade jag upp dem med bra elektonik och kablar för att se om de kanske hade något att ge som inte kom fram med litet enklare utrustning. De hade ju fått SÅ mycket beröm av press och hifihandlare.
Ljudbild skall man inte tala om. I den mån det fanns någon var den begränsad till ett område mellan högtalarna, några decimeter högt. Klangmässigt lät den rätt OK men inte särskilt detaljerad och litet murrig. Rejält tråkigt ljud, men för all del lättlyssnat.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:32:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Njord modellen har jag ägt en gång i världen. De var OK för priset men inte någon topp högtalare , vad jag kommer ihåg. De byggdes mot ett tydligt kundprismål vilket gjorde att de inte hade råd till fina element även om lådan var "fin".

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:35:51  Show Profile Send divander a Private Message
En lite kul sak med Rauna är att man kan få bra ljud med nästan enbart produkter från Bosse Hansson. Ex. skiva från "Opus3" - Skivspelare "Continou" - Tonarm "Cantus", pu "tyvärr ingen" - RIAA "vet inte vad den heter" - Förstärkare "Candela" - Högtalare "Valfria Rauna".

Kablar har han kanske inte heller.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:43:33  Show Profile Send Xover a Private Message
Nja jag har haft tillfälle att köpa dessa grejor till inbytespris, men nogsamt avstått det har helt enkelt varit för skräpigt i mina öron och ögon.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/07/29 :  19:42:28  Show Profile Send mag a Private Message
Jag har ett par Runa Leira mk2 vilka jag tycker är väldigt trevliga högtalare för pengarna (beg), dom finns fortfarande att köpa nya (dock typ 10 år gammla) hos LW ljudteknik i sundbyberg.

Som nämts ovan är det "snälla" högtalare blir sällan vassa och otrevliga

Har bara gjort direkt jämförelser mot Mosen. Leirorna tog hem den matchen lätt i mitt rum, Mosen var väldigt vass och ilsk .

För närvarande har jag väldigt över dimensionerad elektronik till mina Leiror (nya högtalare på g) samt att dom är avlastade till subbasar vid 80 Hz vilket gör att dom låter än trevligare.


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/29 :  21:55:42  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Har ett par Rauna Njord hemma, orginal! (ej beg)

Mina föräldrar köpte dom, fick dock ge vika å förpassa sig in på mitt rum när jag byggde klonerna

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...

Edited by - Dazzin on 2003/07/29 21:56:16
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:15:35  Show Profile Send SW a Private Message
Har en skiva med Emmilou Harris där det finns med en harpa på en låt. Har aldrig hört den harpan med så naturlig klang som på ett par Rauna Leira. Har spelat den skivan på betydligt dyrare högtalare men den har inte låtit lika naturligt på någon av dem.

S
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/29 :  23:02:44  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
MAG >> Min mamma e polare med LW

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/07/29 :  23:22:34  Show Profile Send mag a Private Message
Robban heter han va ? den äldre alltså. Väldigt trevlig, han är/var helt såld på Raunor

Jag bor precis i närheten av butiken, fast den är ju inte öppen utan tidsbokning gäller sen några år. Så man får nöja sig med att titta in i röran från skyltfönstret

edit: gramatik

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Edited by - mag on 2003/07/30 01:24:31
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/07/29 :  23:34:39  Show Profile Send Larsho a Private Message
Vad får man ge för ett par Rauna Leira ???
Begagnade alltså

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/29 :  23:37:37  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Japp robban e namnet!

Bor själv i Solna/Ritorp

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/07/30 :  01:23:17  Show Profile Send mag a Private Message
Mycket varierande prisbild från ca 1000:- för mk1 till 3500:- för mk2 jag gav 1800:- för mina mk2 för ca 3 år sen. en kompis köpte ett par mk1 för 1400 för ca 1 år sen.

Jag har förövrigt 1st rauna leira mk1 som jag kan sälja för en 600:-, tänkte ha den som center fast det funkar inte nu.

edit: nu är det läggdags min ordblindhet blir värre och värre.....

edit2: nya kostar dom fortfarande ca 7000:- hos LW . Om han har några kvar

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Edited by - mag on 2003/07/30 01:28:30
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/07/30 :  09:10:31  Show Profile Send Mattias a Private Message

För er som är intresserade kan jag rekomendera att ringa och språka lite med Bo Hansson. Sympatisk person med enormt kunnande. Han har koll på hela kedjan lixom, från inspelning ända ut till lyssningsposition kan man säga.

Fick möjlighet att komma hem till honom och lyssna till hans otroliga hornsystem. En upplevelse jag sällan kommer att glömma!

/Mattias

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/07/30 :  09:59:57  Show Profile Send Larsho a Private Message
Någon som har Bo Hansson´s telefonnr ???

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000