HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/05 :  13:07:21  Show Profile Send Michael G a Private Message
Hejsan!

Jag har förstått att detta forum utgörs av en blandning av å ena sidan musikälskare som vill ha det bästa som går att få för pengar och å andra sidan musikälskare som vill har det bästa för (de mer begränsade)pengarna.

Detta kan emellanåt leda till något förvirrade diskussioner därför att utgångspunkterna ju ibland är helt olika! (Även om målet oftast är välljud.)

Nätkablar är något som spelar roll för en anläggnings återgivning. Man kan göra det lätt för sig och lägga ner några tusen per kabel och glädja sig åt det bättre ljudet. Eller också kan man börja den mödosamma vandringen att hitta något lika bra (eller nästan lika bra) för en bråkdel av priset.

Jag har gjort några försök med elinstallationskabel. Med tanke på elsäkerhet så bör (skall?) man inte använda en- eller fåtrådig kabel till apparater. Eftersom de ej är så flexibla, så kan de lättare brytas om man håller på och böjer dem fram och tillbaka etc. Eftersom jag låter mina kablar ligga där jag lagt dem, så är detta inget reellt problem för mig. Men man får som sagt inte göra detta!
Min erfarenhet är att bland dessa fungerar 2,5 kv EKK skärmad bäst. Alltså samma som jag kör till högtalarna!

Det jag vinner jämfört med originalkabeln är i princip:

- mer luft i diskanten
- bättre upplösning i mellanregistret
- fastare och djupare botten
- hos förstärkaren tycks det dessutom finnas bättre kraft när man drar på.

Skillnaderna är olika stora för olika apparater.

Nu undrar jag om det finns någon som har andra "billigt men bra"-lösningar på nätkabel?

Hälsn. Michael

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/08/05 :  13:34:52  Show Profile Send Daniel a Private Message
Prova med Kimbers flätade högtalarkablar det blir fantastiskt bra och de finns i olika prisklasser. Naturligtvis får man inte göra på detta viset, men inget har brunnit upp än. Jorden drar du genom flätan.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:53:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har provat med att fläta ledare, men tycker inte det blev bättre än EKK.
Tycker dock inte att hemmagjorda kablar kan mäta sig med ex.vis Clous nätkablar.
Kontakter är också väldigt viktigt. Schuco guldstick och Wattgate IEC-kontakt på kabeln
gör förvånansvärt mycket, tyvärr också på priset.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/05 :  14:54:03  Show Profile Send ekman a Private Message
Shunyata powersnakes är det enda som gäller =)
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:14:12  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Ren kärlek från Shunyata: http://www.powersnakes.com och så här ska en kabel se ut: http://www.powersnakes.com/anaconda/anaconda-lg.jpg

Vill man inte betala stora pengar eller tex val som JPC eller Ljudmakarns Master Snake One så är DIY alltid ett trevligt alternativ.

Jag ska bygga ihop ett gäng nu och testa runt lite. Med Goldstick kontakt och Wattgate så landar det på 600:- st för mig ca.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:19:35  Show Profile Send ekman a Private Message
anaconda kommer man långt med =)
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:21:38  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Gudomligt vackra om inte annat. Vem har Shunyata i Sverige och vilka butiker runt Stockholm?


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:22:56  Show Profile Send ekman a Private Message
det finns inga butiker i sverige som har shunyata närmsta importör är mcintoch i danmark har jag för mig

köp ifrån usa istället det är bra mkt billigare
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:46:10  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Jag har byggt egna nätkablar med skärmad installationskabel och kontakter från elfa. Är mycket nöjd med resultatet.
Denna kabeln var det:

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/179923.htm

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/08/05 :  16:36:43  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Min erfarenhet är att kontakterna spelar stor roll.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:08:13  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Kontakter finns att köra av bra kvalite tex Wattgate eller Goldstick varianter.

Ekman- några tips på länkar till bra köp sajter?


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000