HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarkabelförslag QLN-Krell
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ronnang
Starting Member

19 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:11:32  Show Profile Send ronnang a Private Message
Tjena!

Massa kompetenta människor verkar det finnas här (fjäsk).

Kan ni komma med bra förslag på kabelval mellan min Krell KAV300i och mina QLN HD2 Splitfield?

Tacksam för hjälp - det finns för många kablar för att lyssna på dom alla!

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:27:03  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag var själv på G att köpa Audioquest Caldera begagnade men var för sent ute, de var sålda . Harmonic Technology är säkert också värda att leta efter, de har lite olika varianter av kablar kallade "Pro-11, Pro-9 osv.
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:32:59  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Mors!

Jag har förvisso inte provat själv men en klar majoritet av de anläggningar som jag lyssnat på och som innehåller Krell har spelats på Nordostkablage, detta oavsett högtalarmärke. Det kan väl inte vara en slump??? Märket har i alla fall kablar i olika prisklasser. Du kan väl provlyssna. Andra bra märken som jag lyssnat på är Acoustic Zen, Harmonic Technology, HMS, Audioquest m.fl.
Jag råder dig helt enkelt att låna hem lite kablar och prova.

Edited by - hifidreamer on 2003/08/04 23:33:47
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:47:43  Show Profile Send Gebex a Private Message
Nordost Rew Dawn skulle nog kunna passa. Se dock till att du får tag på ett par som är inspelade.
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/05 :  09:49:00  Show Profile Send Michael G a Private Message
Hej ronnang!

Jag har ett förslag som kräver tre saker av dig

1. Viss händighet
2. Pengar spelar roll
3. Prestigelöshet

Om du har vad som krävs, så kan du fortsätta läsa här:

Uppsök närmaste el-handel (eller Biltema, Claes Olsson e.d.) köp lämpligt antal meter skärmad EKK 2,5 kv. Det finns 3-ledare om (där du bara låter bli att koppla den 3-dje) om du inte kör bi-wirat och det finns 5-ledare om du kör bi-wi. Kostnaden ligger runt 20 kr metern!

Kapa, skala och installera kabeln. Kör med den någon vecka.

Låna därefter hem någon eller några intressanta prestigekablar. Testa efter konstens alla regler (se exempelvis Mickes HiFi kokbok (obs en annan Micke än undertecknad).

Om du inte hör någon större skillnad så har har du fått dig ett par högprestandakablar för några hundralappar.

Om du tycker att den skillnad du hör är värd de extra tusenlapparna - så har du i alla fall gjort ett ärligt försök! Och du har ett par alldeles utmärkta kablar att ge/sälja billigt till någon kompis med skitkablar och liten plånbok.

Hälsn. Michael
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/05 :  10:09:55  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Ronnang: Du har PM.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/08/05 :  16:26:35  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Jag har förvisso inte provat själv men en klar majoritet av de anläggningar som jag lyssnat på och som innehåller Krell har spelats på Nordostkablage, detta oavsett högtalarmärke. Det kan väl inte vara en slump???

Nej ingen slump...men samma generalagent. Dock är det bra kabler..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000