HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 pioneer SA-8500II modifiering, o kabel tankar..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bönan
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:41:15  Show Profile Send Bönan a Private Message
Tjenare.
jag tänkte kolla om någon av er kunde hjälpa mig.
Jag håller på att modifiera upp min gammla Pioneer SA8500II förstärkare. Tänkte byta ut de gamla ärgade rca kontakterna och högtalarterminalerna, och även göra mina egna signalkablar.
så till frågorna.
Förstärkaren har en brygga på baksidan som kopplar ihop förstärkar delen med slutsteget, Går det ersätta denna metall pinne med en signal kabel. Borde ju bli lite bättre, med tanke på att den är inte skärmad eller nånting??. Hur kraftig borde denna kabel vara, som en normal signalkabel? och hur blir det med jorden, metallpinnarna som sitter där nu är endast i kontakt med +polen.

Jorddelen på rca kontakterna. Måste denna ha mycket bra kontakt med höljet på förstärkaren, eller räcker det att den är sammankopplad med ex, en kabel lödd på en skruv??

Något annat bra tweak på en sådan här förstärkare??

Samt vet någon var man kan få tag på bra kvalitets högtalarterminaler för inbyggnad i förstärkare. De enda jag hittat är WBTs men de är aningen för dyra.

Är det någon idé att modifiera så här, och skaffa nya signal kablar. För kablarna som sitter inne i förstärkaren verkar inte vara av allra högsta kvalité, de är inte skärmade och så vidare. Likadant för RCA som för högtalarkablarna inne i förstärkaren. Signalen skall ju ändå gå genom dom sedan???


tack på förhand
/Martin

Ride hard and stay dirty
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000