HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur bra är bättre..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/04 :  17:45:12  Show Profile Send Michael G a Private Message
Jag har ett litet (filosofiskt?) problem.

Under hela -90 och 2000-talet har jag läst om hur OOOootroligt mycket bättre framför allt CD-spelarna har blivit. Men även förstärkare och högtalare. I nummer efter nummer (nästan) av såväl svenska som internationella HIFI-tidskrifter kan man läsa om nya nivåer av välljud i såväl high-End som budgetklass.

Jag som inte har hängt med alls i utelyssnande under denna period har fått bilden av att det är relativt enkelt att knåpa ihop en anläggning med små stativtvåvägare en enkel CD-spelare och en liten förstärkare som spelar skjortan av motsvarande för 10 - 15 år sedan.

Jag har själv successivt under -90-talet köpt ett par gamla högtalare (QLN one något modifierade för 1.500) en gammal stärkare från slutet av -80-talet (Rotel någonting för 2.100)och ett demoex av minsta Rotel CD-n mitten av -90 för 1.900. Till detta har jag kablar EKK och RG 62 för c:a 400. Alltså en anläggning för totalt 5.900 kr.

Den har jag nu haft några år och både min fru och jag är mycket nöjda. Ett neutralt och välfokuserat ljud utan några som helst obehagligheter. Hyfsat vidsträckt i frekvensomsfånget utan problem att hålla isär kontrabasar från fagotter eller golvpukor.

Men även om man är i och för sig är nöjd, så vill man ju ha bättre ändå! (känner någon igen sig?). Och eftersom allt har blivit så oerhört mycket bättre, så borde man ju kunna hitta något för kanske 20-25 tusen som borde vara klart bättre än min gamla budgetanläggning.

Jag gick till fyra ställen i Göteborgstrakten med följande resultat:

1. Elektronikstormaknad. En anläggning med 5 kanals förstärkare DVD-spelare och två golvstående högtalare. Enligt försäljaren en high-end värstinganläggning. Något av det bästa man kan få. Pris 22.000 kr. Den lät uselt. En fruktansvärt bumlig och odefinierad bas. Hårt i toppen. Hade den mellanregister? Om jag så fick den gratis, så skulle jag inte vilja ha den ens som extraanläggning.

2. Butik med vissa hifi-ambitioner. Tvåkanalsförstärkare och CD-spelare efter viss övertalning från mig (jag ville inte ha 5 kanaler och DVD för pengarna). Till detta ett par stativhögtalare. (Noterade att det hela var uppkopplat med kablage tjockt som min underarm. Kablarna ingick inte utan kostade flera tusen extra!) Pris 25.000 kr. (utan kablar) Ok ljud. Relativ engagerande musiklyssning. Antydan till viss färgning i högbasen som nog skulle ställa till problem när man hunnit vänja sig vid/tröttna på denna. Kanske var toppen luftigare och mer detaljrik än min anläggning hemma. Jag skulle dock inte byta jämt, utan i stället behålla min gamla.

3. Hi-Fi-butik i göteborgsregionen. Visst besvär med att få demat anläggning inom min budget (de ville hela tiden lägga på grejor och tillbehör som fick det att krypa upp mot och över 30-strecket). Till slut förstärkare CD-spelare och stativhögtalare inkl. stativ och kablage för 25.000. Ett neutralt och kompetent ljud. Engagerande musiklyssning. Utsträckt åt bägge hållen. Luftigare och mer detaljerat i toppen än min anläggning. Något mer diffust och distanserat ljud än hemma. Svårare att hålla ordning på saker och ting när "våroffer" brakade loss än hemma. Totalt sett nästan likvärdig med min hemmaanläggning. Vissa fördelar, vissa nackdelar - men inget som gjorde mig tillräckligt sugen att för att byta.

4. HiFi-butik i Göteborg. CD-spelare, förstärkare och stativhögtalare inklusive kablar och stativ för 23.000. Mycket bra och engagerande lyssning. Luftigare topp än hemma. Sämre botten dock! Det hände mycket "där nere" men ibland svårt att höra vad som gjorde vad! Eftersom jag blivit bortskämd med att kunna hålla isär fagotterna från kontrabasarna så insåg jag ganska snart att detta inte var något för mig.

Summa summarum: Nu sitter jag hemma och lyssnar och njuter av mitt gamla hopplock. Nöjd med att ha sparat massa pengar (25.000) men mycket förvirrad.

- Ljuger den samlade hifi-pressen under mer än ett decennium utan att den avslöjas med att allt blivit så mycket bättre år från år?
- Råkar mina produkter vara så mycket "best buy" så att övriga marknaden börjar komma i kapp först nu?
- Hade jag extrem otur och hade jag bara vänt mig till andra butiker så skulle jag minsann fått se på tusan...
- Eller är det bara i diskantområdet det skett någon utveckling (luftigare topp i flera fall...)

Några teorier någon??

Hälsn. Michael

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/04 :  17:49:46  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har två förklaringar till att du inte blev övertygad.
1. Hemma låter det nästan alltid bättre än i butik.
2. Du har vant dig vid ljudet ur din anläggning och tycker att det är så det skall låta.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/04 :  17:59:20  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Mycket har säkert blivit bättre genom åren, men inte så mycket bättre som hifipressen vill få oss att tro. Det vore ju i själva verket omöjligt: Om man läser hifitidningar kan man ju tro att det handlar om astronomiska förbättringar i och med varje ny modell. Det gäller kanske datorer men inte så mycket annat. Sedan är det ju som Sten säger också ofta det inte låter så bra i butiken. Rumsakustik är viktigt men många butiker har faktiskt sorgligt dålig akustik.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:24:14  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hifipressen och butikerna ljuger så man blir mörkrädd. Även butiker som säljer bara ett märke kan dra till med värsta överdrifterna om hur bättre vissa saker har blivit, tex. cd-spelare. Sanningen är att de är inte bättre, bara annorlunda. I vissa fall är det mer detaljer, men det beror bara på att de har höjt mellanregister och diskant. Fixa en EQ och höj diskanten, då ska du få höra luftighet och detaljer!

Problemet är att man kan inte hitta reservdelar till äldre cd-spelare, tex. Linn modeller som jag är sugen på. Så frågan är om man vågar köpa en sån, eller tvingas ta något nytt som är dyrt och låter skit i mina öron
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:24:19  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tjena!

Jag tror att du kanske har en bra akustik hemma. Den brukar inte alltid vara så bra i butikerna. Du har förmodligen också vant dig vid din egen anläggning. Dessutom hade du nog helt enkelt otur och hittade helt enkelt ingen anläggning som föll dig i smaken.
Hifipressen brukar ha en viss förmåga att använda superlativerna rätt friskt. Men jag tror nog att du kan hitta en bra anläggning för de nämnda slantarna.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/05 :  00:02:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

I sanning tänkvärt inlägg Michael G!

Du sätter fingret på någonting ganska viktigt. Prislappar säger väldigt lite om hur en apparat låter. Och den säger absolut ingenting om hur man skall para ihop olika apparater med varandra.

Allt som handlar om 5-kanal i dessa prisklasser går bort. Även högtaleri tänkt för bio men riggat i en biobutik som 2-kanal går bort.

Kvar blir säljare som vill sälja apparater för så mycket pengar som möjligt och för att hamna inom din prisram så slutar de tänka och kapar i ändar som kanske kunde skapat välljudet du var ute efter.

En EKK-kabel eller motsvarande gratisvariant döljer ju det mesta av utveckling som skett de senaste decennierna och för att komma inom budget blev väl även signalkabeln gratis?

Din nuvarande anläggning ser onekligen "urk" ut på elektroniksidan (jämfört med dagens nivå i midfisegmentet). QLN One är ju en målare med bred pensel, lite trög att driva och ganska trist i mina öron.
Samtidigt funderar jag vad jag själv skulle satt ihop för något åt dig?.....

Såhär skulle jag göra efter att ha läst din text:

Ta med dig hela din anläggning inklusive sladdar och stativ. Sedan ägnar man en dag åt att jämföra olika alternativ. Jag tror - men är inte säker - att du skulle bli förvånad själv hur din anläggning lät under dessa förhållanden. Kanske skall du lägga slantarna på en bättre och kraftigare förstärkare, det skulle få dina QLN att blomma upp. Jag har hört dem vakna till ordentligt med tunga stärkare. Din anläggnings "egenljud" består till största delen av högtalarna. De maskerar förmodligen mycket av 80-talsljudet....

En CD-spelare som är bättre än enklaste Roteln för 10 - 12 år sedan? Svar: allt....

mvh

sladd


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/05 :  05:45:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det ligger mycket i det som Michael G frågar om. Hifipressen har ju som bekant en förmåga att hitta att "allt nytt är bäst" och allt äldre går knappt att spela musik med längre.

Det här trots att cdspelaren eller förstärkaren var "det bästa" som de hittade för bara något år sedan.

Det är oftare bara mycket små ändringar musikmässigt som skall höjas till nivåer som man vill skall visa på att det är mycket stora skillnader, än att det är några revolutionerande nya konstruktioner.
MvhKristofer
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/05 :  06:27:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hur bra är bättre...?
Svar, inte så mycket bättre som branschen inklusive hifitidningarna vill få oss att tro.

Branschen precis som andra försäljare lever ju på att du skall köpa nytt och då måste ju det nya vara bättre, eller hur.

Naturligtvis har det skett en utveckling men skillnaderna är givetvis inte så stora som hifitidningarna vill få oss att tro, för där är ju varje ny apparat/högtalare en sensation som slår nya ljudmässiga rekord.

Innan jag för några år sedan bytte ut mina gamla Infinityhögtalare, en då i svenska rum placerbar referensmodell med 25 år på nacken, tyckte jag att de lät bra men något slöa.
Vid byte fick jag ett rappare ljud och fler detaljer men inte samma fyllighet i ljudet.
Vissa förbättringar och lite olika ljudideal således.

Alltså samma fenomen som du "Michael G" beskriver med för- och nackdelar, i detta fall något fler fördelar, men inte så stora som kanske kunnat tro på över tjugo år.

Däremot har mycket hänt med cd-spelarna, de har blivit bättre, du skulle kanske prova en ny i din egen anläggning.

Kontentan blir nog att man kan väl vara nöjd med det man har, men kan prova att byta ut en viss del kanske. I andra fall ligger nog en hel del av förändringarna i ett förändrat ljudideal.

Bättre eller sämre, må vara upp till var och en.

Dock måste du lyssna på prylarna hemma i ditt rum, stormarknader och dåliga lokaler är inte några ideala rum för jämförelser.

Bravo
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/05 :  06:56:14  Show Profile Send Timbre a Private Message

Åldrad kvalitet är kvalitet även idag.
Det finns femtio- och sextiotalsinspelningar som får det mesta av dagens skivproduktion att framstå som ett skämt.
Det finns sextio- och sjuttio- och åttiotalselektronik som sopar mattan med mycket av det vi ser i dagens skyltfönster.
Trots tidens tand.

Analoga FM-tuners är bra exempel på det. Det finns mer.
Kenwood hade en tung serie på sjuttiotalet. Har Kenwood någonsin varit bättre efter det...
EAR har ett par EAR () med tjugo år på nacken. Det blir inte billigt att köpa sig den kvalitetsnivån bland dagens burkar!
Nakamichi, McIntosh, Marantz och Gale.
Hur är det med Quad och dagens Luxman...
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/05 :  09:34:41  Show Profile Send Michael G a Private Message
Tack för intressanta synpunkter...

Nu kanske jag beskrev min anläggning som något mer modest än vad den är. QLN-högtalarna är (precis som du skriver Sladd) mycket svårdrivna.

Jag har testat flera olika (begagnade) förstärkare i olika prisklasser innan jag fastnade för min Rotel. Den var nog en ganska kompetent apparat på sin tid med mycket strömstyrka och massor av watt nere på 2 ohm. Dessutom har jag bytt strömkabel, vilket stramade upp basen något ytterligare (och även gav mer något mer upplösning i resten av frekvensomfånget). Den ger QLN-högtalarna den pondus som bland annat förstärkare från Yamaha, NAD och Electrokompaniet inte fixade.

QLN-högtalarna är något modifierade i form av att elementen är jordade (ett tweak jag läste om i en hifi-tidning för några år sedan). Detta tweak gav ett subjektivt något fylligare ljud med en stramare bas. Nackdelen var att ljudnivån tycktes något lägre. Säga vad man vill om högtlaren, men någon disco-högtalare är det inte!

Vad gäller kablaget, så verkar det finnas en (miss)uppfattning hos några här på forumet att EKK skulle vara en ljudmässigt enklare kabel. Jag vill bara poängtera att så inte är fallet. 2,5kv skärmad EKK till högtalarna gör att ljudet flyttar upp till den nivå som en högkvalitetskabel medger. Därmed inte sagt att det inte finns ännu mer välljudande kabel att köpa (men för sannolikt avsevärt mycket mer pengar!).


Rotel CD-n är från 1998, så den är väl inte lika omodern som resten. Men den är dock en budgetmodell. Innan dess hade jag en jättestor Yamaha spelare från 1989 som hade börjat krångla.

Eftersom jag ägnat en del tid de senaste 6 åren att optimera anläggningen tills jag blivit nöjd (målet var mycket välljud för litet pengar - litet sport också) så kanske det ligger en del i att jag skapat min egen referens som jag jämför anläggningar ute med.

Det är dock inte riktigt sant, för dels så lyssnar jag på levande musik i olika former tämligen ofta och det är denna ljudupplevelse som egentligen är min referens och dels så har jag faktiskt en anläggning till (som kostat betydligt mer (än 5.900)) som faktiskt låter bättre. Men den står nere i gillestugan och det låter så förbålt bra uppe i vardagsrummet nu så att jag går sällan ner och sätter mig.

Vad jag vinner med min bättre anläggning är något bättre bas, något luftigare topp och möjlighet att spela avsevärt högre (med god ljudkvalitet).

Som flera av er påpekar så borde en modern anläggning i angiven prisklass kunna prestera bättre än min. Kanske är det så att vid ett direkt jämförtest, så skulle min anläggning inte räcka hela vägen fram? Intressant är dock att ingen anläggning ute gav mig den kicken eller aha-upplevelsen att jag skulle vilja lägga pengar på ett byte.

Hälsn. Michael

Edited by - Michael G on 2003/08/05 10:09:03
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/08/05 :  10:57:15  Show Profile Send gurin a Private Message
Michael

Det är nog så att du inte skall räkna det pris du fått betala för "apparaterna" när du skall jämföra ljudkvalitet med moderna prylar. Som andra redan påpekat kostar kvalitet och det kostade också förr.

Det är mer rättvist att jämföra nypriserna justerat för inflation. Först då kan du se om det blivit "bättre".

Att kvalitetsprylar står sig upptäckte jag för några år sedan när jag efter lite lyssnande upptäckte att den Quad 303 som jag fått nästan gratis spelade brallorna av det mesta som andra bar ur butiken, medan jag var där, till betydligt högre priser.

Hur mycket får man betala för ett nytt slutseg som ger samma spelglädje som en gammal aleph 3 (givet dess begränsningar)? Den som jobbar med olika kobinationer och törs handla begagnat får alltid mer ljudkvalitet för pengarna än den som går till en "affär" och ber säljare sätta i hop ett system för xx kronor.

Det vanliga är nog att säljaren uppfattar dig som konsument som totalt okunnig. Detta behöver inte betyda att den okunniga konsumenten får en sämre produkt men han kanske får en som är lättare att handha, eller ser snyggare ut, eller vad nu säljaren uppfattar att du som okunnig konsument vill ha.

Jag menar att det kan vara näst intill en omöjlig uppgift för en säljare att sätta ihop ett system för 50.000 där kablarna utgör hälften av kostnaden fast säljaren själv skulle tycka att det gav mest för pengarna.

mvh/Gurin


Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/05 :  11:20:56  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Vad gäller kablaget, så verkar det finnas en (miss)uppfattning hos några här på forumet att EKK skulle vara en ljudmässigt enklare kabel. Jag vill bara poängtera att så inte är fallet. 2,5kv skärmad EKK till högtalarna gör att ljudet flyttar upp till den nivå som en högkvalitetskabel medger. Därmed inte sagt att det inte finns ännu mer välljudande kabel att köpa (men för sannolikt avsevärt mycket mer pengar!)."

Det beror ju på vad du menar med avsevärt mycket mer pengar. För jag tyckte att jag fick ett klart lyft genom att byta ut lampsladden mot en kabel från QED. Denna kabel kostade då 50 kronor metern om jag minns helt rätt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/08/05 :  11:31:24  Show Profile Send j.persson a Private Message
Whiskeyman, du vet att EKK inte är lampsladd, eller hur?

Det är avsevärd skillnad på lampsladd och EKK.

mvh
J.P.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/08/05 :  11:38:17  Show Profile Send j.persson a Private Message
Michael G, se om du kan gå och lyssna på följande:

NHT ST4 golvstående högtalare. Kostar ca 11000 kr? Inte helt säker dock.

En hemmabioreciever av märke HK eller Denon, runt 8-10000 kr. (T ex Denon 2803). Alternativt HK 670.

En enklare DVD-spelare som cd-källa.

Jag hävdar tvärtemot sladd att det kan blir *mycket bra* med en hemmabioburk. Det har jag nämligen erfarenhet av. Mycket bättre med rätt högtalare än många ihopplockade system med dyra delar, enligt mig iallafall...

mvh
J.P.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/05 :  11:42:05  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Dina upplevelser påminner lite om när jag började provlyssna grejer och jag satt med en kobmination av amplifix, cdfix och canton ergo RC-L som lät fruktansvärt tråkigt och oengagerande och jag förstod inte hur någon ens kunde få för sig att lägga upp pengarna det kostade. Samtidigt stog försäljaren brevid och förklarade att detta var riktigt grymt high-end ljud och bland det bästa som fanns just då. Som tur var så lyssnade jag på andra saker. Annars hade jag nog aldrig ens funderat på t ex en stärkare i amplifix prisklass.

Jag tror du ska testa att lyssna en gång till. Och kanske försöka hitta butiker/säljare som kopplar upp lite olika grejer. Mina ljudideal stämmer långt ifrån alltid med vad säljaren tycker låter bäst..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/05 :  11:48:58  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag tycker Sladds förslag om att ta med den egna anläggningen till butiken är lysande. Tänk om fler vågade göra det när man ville byta något. Då blev det verkligen möjligt att prova sig fram. Det egna ljudet, referensljudet hemifrån får inleda. Sedan följer ett par timmars testande med olika förändringar, hela tiden har man full kontroll på hur totalljudet förändras. Sen bör man kunna åka hem igen med precis det man letade efter.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/08/05 :  11:51:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Michael G

Jag är lite undrande kring dina inlägg. Uppenbarligen vet du mer och har större erfarenhet än vad ditt första inlägg får oss att tro samtidigt som du söker hjälp med ett verkligt problem. Du har en tydlig åsikt kring kablar men går samtidigt till stormarknaden. Trodde du att de skulle ha något som passar ditt ljudideal för 25kKr?

Jag är tvärsäker på att du kan hitta en anläggning men mer transparens, snabbare dynamik och en roligare musikupplevelse för 25 kKr. Är det det du söker?
LTS rekommenderar flera billiga komponenter som borde passa din plånbok och möjligen din filosofi. Jag skulle inte välja dom men smaken är ju som sagt olika.

Jag misstänker att ditt nuvarande system är balanserat till varandra med ett ljud som du trivs med. Troligen går det inte att hitta "samma fast bättre". Något måste ge vika. För att locka fram den utveckling som faktiskt skett måste förändringar till på alla plan. Vill du det?

Dagens Cd spelare kommer att få dig att "se" mer av inspelningsrummet men troligen på bekostnad av något du gillar i dagens system. Är du villig att offra det?
Högtalarna är svårdrivna eftersom konstruktören villa ha ut mer bas än vad som är vanligt för lådvolymen. Kanske kommer alla småhögtalare (utom möjligen ATC men då ryker budgeten) att vara tunnare i basen. Är det OK? Om inte vilket håll skall du gå?

Kan du tänka dig begagnat? Svårare att hitta men mycket mer prisvärt.

Kanske är lösningen bättre slutsteg, Cd och kablar?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:10:47  Show Profile Send Michael G a Private Message
Hej igen!

Tack för infall och synpunkter.

gurin, du har helt rätt i att man måste ta hänsyn till inflation etc. Det är när jag gör detta som jag hamnar på c:a 20.000 kr i stället för de 5.900 som jag har betalt. Så allt annat oförändrat skulle jag alltså kunna få samma ljud för 20.000 kr som för de 5.900! Men dels torde mina prylar ha åldrats, vilket borde ge en viss degradering av ljudet jämför med nytt och dels har ju allt blitit så oerhört mycket bättre. Och så hittar jag i bästa fall ett ljud som i stort sett är likvärdigt...

Whiskyman, som även j. persson påpekar så är EKK något helt annat än lampsladd. Är det kanske därför vissa är så skeptiska till EKK - de tror att det är lampsladd? (I så fall förstår jag deras skepsis!)

Micke Y, jag uttryckte mig nog otydligt tidigare. Egenligen var jag på jakt efter något nytt eftersom jag trodde att jag skulle flytta ribban märkbart uppåt i välljudshänseende, då allt blivit så oooerhört mycket bättre. När jag insåg att jag för c:a 20.000 inte får något som utan vidare spelar skjortan av det jag har, så behåller jag (nöjd och glad) detta tillsvidare. Min start av tråden handlade nog mer om ett uttryck av förvåning över att inte mer hade hänt...


Hälsn. Michael
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/05 :  15:58:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Märk väk Michael G. De största skillanderna ludmässigt ligger hos cdspelarna, sedan möjligen, förstärkare. Efter detta högtalare.

MvhKristofer
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/08/05 :  16:31:38  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag bytte nyligen förstärkare och CD spelare från 17 år gamla pioneer (cd spelaren kostade då 2200 kr och förstärkaren 3500). Döm om min förvåning när det visade sig att min gamla cd spelare funkade ganska bra och inte skämdes alltför mycket i jämförelse med nya (rotel 02, vincent cd-s3) medans förstärkaren gjorde en himmelsvid skillnad!

Det visade sig att mantrat att cd spelarna utvecklats så fort och blivit så mycket bättre inte stämde speciellt väl, vilket förvånade mig. Då var ändå min gamla spelare Pioneers första med 1-bits D/A omvandlare. Ok den hade inte riktigt samma djup i basen, men revolution var det ju knappast tal om...

Det är svårt att hitta en anläggning som passar ens eget ljudideal. Min handlare hade tålamod md mig när jag satt i en hel eftermiddag ett par gånger plus lånade hem apparater över helgen ett par tre gånger, men det är inte alla som är så bra att ha att göra med. Att ta med den egna anläggningen att ha som referens låter lysande tycker jag, men glöm inte att boka tid med butiken i förväg!!!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/05 :  16:59:07  Show Profile Send henricsson a Private Message

Vill bara poängtera att jag inte tror ett skvatt på skit in/skit ut principen.. högtalarna + rummet förvränger signalen fetmycket värre än cdspelare/förstärkare/kablar..

Just nu har jag en billig JVC-cdspelare - lakritskabel - försteg - aurorakabel - slutsteg - diy-kablage - lånade diy-högtalare (välljudande sådana!) ... det låter Grejt! Visst finns där småfel här o där.. men alla instrument sitter spikade i ljudbilden.. fejt ljudbild, etc... det blir säkert bätre med en proper cd o ny kabel mellan cd-försteg.. men jag är övertygad att det inte påverkar signalen ens i närheten av ett par bra/dåliga högtalare!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:05:34  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Nja, visst stämmer skit in = skit ut-principen. Det är bara det att det inte finns tillnärmelsevis lika dåliga CD-spelare som det finns dåliga högtalare och rum.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:31:18  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Vill bara poängtera att jag inte tror ett skvatt på skit in/skit ut principen.. högtalarna + rummet förvränger signalen fetmycket värre än cdspelare/förstärkare/kablar..

Jag håller med dig till 100% Henricsson. Skit in-skit ut är bara snack! Lätt att säga, låter bra i teorin men helt fel Åtminstone om man menar att alla billiga CD-spelare är skit. Jg är fullkomligt övertygad om att CD-spelare för 4000kr, förstärkare för 30 000kr och högtalare för 50 000kr i rätt matchning kan låta alldeles utmärkt!!!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:40:53  Show Profile Send henricsson a Private Message
Magnuz
Jo, relativt sett!

Aton
Jadu.. lustigt att alla vetenskapliga fakta pekar åt ett håll men att det ändå är så många som säger motsatsen.. jag undrar hur många fysik/matte-kunniga som håller stenhårt på den principen.

Bra artikel: (känner inte till källan)
http://w1.315.telia.com/~u31519220/rumsakustikfolder/rumsakustik.htm

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

aaight
Member

208 Posts

Posted - 2003/08/05 :  17:50:21  Show Profile Send aaight a Private Message
quote:
Whiskyman, som även j. persson påpekar så är EKK något helt annat än lampsladd. Är det kanske därför vissa är så skeptiska till EKK - de tror att det är lampsladd? (I så fall förstår jag deras skepsis!)


jag fyller på med att EKK är inte skärmad. det ska kanske vara EKLK
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/05 :  18:23:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Jag bytte nyligen förstärkare och CD spelare från 17 år gamla pioneer (cd spelaren kostade då 2200 kr och förstärkaren 3500). Döm om min förvåning när det visade sig att min gamla cd spelare funkade ganska bra och inte skämdes alltför mycket i jämförelse med nya (rotel 02, vincent cd-s3) medans förstärkaren gjorde en himmelsvid skillnad!"

Det här har jag med varit med om , men det ligger egentligen i att byta ut den svagaste länken i systemet.Det är det som ger den stora , märkbara skillnaden. MvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000