HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Chockskada, skall det vara så här numera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/04 :  03:27:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag råkade hamna i vägen för en stapel, allt i ett, från stormarknaden, den lät........
Modellen var en Philips FWC330 motsvarande, förmodligen en något år gammal modell, pris gissningsvis ca 3000:-.

Det lät i och för sig mycket.....av någon slags bas tror jag, förmodligen beroende på något som kallas (Dynamic Bass Boost (Tre steg)), därefter lät det ingenting, bokstavligen talat ingeting, inget mellanregister och ingen diskant. (OK, en liten överdrift)

Rent ut sagt lät det FASANSFULLT.

Anledningen till min bestörtning är att jag av vissa orsaker köpte en stapel för ca åtta år sedan av samma märke och den förbluffade mig genom att låta så pass bra för pengarna. Kvaliteten däremot var en annan sak, kassetdäck och cd gav upp efter 1-2 år men resten fungerar fortfarande med en extern cd som spelare i barnens rum.

Har ljudidealet ändras så radikalt på så få år eller är den ett olycksfall i arbetet?

Bravo

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/08/04 :  09:08:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I butiker brukar tonkontrollerna för bas vara uppvridna på max vilket ger det ljud du beskriver.
Tanken är väl att det skall imponera på oss.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/08/04 :  09:26:48  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Sedan verkar det vara så att kvaliteten sjunkit en del på dessa färdiga stapelpaket. Fast vad kan man begära för ca 3000:-?
Men folk köper ju ändå, för Philips är ju ett bra/känt märke för Svensson.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:10:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Folk lyssnar inte numera. Dom ser på priset eller också läser dom en
rescension eller lyssnar på vad någon person säger. (Som förmodas veta)
Man förstår tydligen inte att man kan höra om det låter bra. Märkligt.
Jag tror också att man i mindre grad känner till hur riktiga, akustiska
instrument låter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:21:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Bernt, jag tror det kan ha att göra med den låga kvaliteten på många inspelningar av modern kommersiell musik (som iofs sällan innehåller så många akustiska instrument). Som de inspelningarna ofta låter är det svårt att avgöra om en anläggning är bra eller ej.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:25:48  Show Profile Send snare2 a Private Message
Quote
Folk lyssnar inte numera. Dom ser på priset eller också läser dom en
rescension eller lyssnar på vad någon person säger. (Som förmodas veta)
Man förstår tydligen inte att man kan höra om det låter bra. Märkligt.
Jag tror också att man i mindre grad känner till hur riktiga, akustiska
instrument låter.
======================================================================

Jag håller med dig där, de flesta lyssnar när de städar huset, diskar osv, så de sitter oftast inte & LYSSNAR på musiken utan det är bakgrundsmusik bara som andvänds.
Även det att folk nästan bara tittar på priset kan jag också hålla med om, det är bara att lyssna på sina vänner när de är ute & handlar oavsett vad det gäller så går priset framför kvalitet ( nästan alltid), det brukar låta.. "Eeh det duger så länge" sedan så blir stereon eller tv:n eller vad det nu är kvar i 10år i hemmen.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:25:19  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
De köper den som har "högst uteffekt" (200 watt PMPO, motsv)...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:32:27  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag kan begripa att alla inte lyssnar aktivt, att man lyssnar när man städar men ljudförändringen som jag beskrev från paketet för åtta år sedan är total, den gamla gick att spela på, som sagt, överraskande bra.

Inte ens om man diskar kan jag inse vitsen med någon form av ett dovt basmuzzak, vad hör man?

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/04 :  13:44:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det ligger mågot i det där med dåliga inspelningar också faktiskt.
Att det blivit sämre på några år kände jag inte till. Hoppas dom
säljer sämre av skiten då, så att det blir bättre grejor igen.
Det kanske är för många tondöva ekonomer på Philips?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000