HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 HELT OTROLIGT!!!....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/03 :  22:50:28  Show Profile Send sirväs a Private Message
....vilken förbättring. Bytte mina signalkablar idag till ett par cogan hall intermezzo. VILKEN SKILLNAD!! Jag som alltid varit så skeptisk till kablar. Kan väl inte göra ngn skillnad. Var i princip på väg att sälja av hela stereon eftersom jag var tidvis missnöjd med ljudet. Tur att det inte blev av. Nu låter det KANON. Precis som jag vill ha det. Tack vare kablarna alltså. Det var det som saknades och som på ngt sätt strypte ljudet. Basen är mycket bättre och fastare. Allt låter roligt att lyssna på! Mjukt och behagligt och väldigt rytmiskt. Så nu får jag väl äta upp att jag startade tråden, ju dyrare..desto sämre. Visserligen har flera riktigt "dyra" anlägningar låtit helt kass, men att kablarna kan göra en sådan skillnad. yes!! (kan nämna att mina gamla kablar endast var sådana som följer med billigare cd spelare (säkert från siba eller nåt..)). Så jag kan enbart rekomendera dessa kablar.

n/a
deleted

22 Posts

Posted - 2003/08/03 :  22:54:27  Show Profile Send n/a a Private Message
Skoj att läsa att du har börjat förstå skillnad mellan "lakrits-snöre" och KABEL.

Do you feel lucky?
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/08/03 :  22:55:28  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag håller med!
Jag har också varit skeptisk till att en kabel kan lyfta ljudet till nya(oanade)höjder innan jag upplevde det själv
Det är alltid kul när ljudet "växer" hemma i vardagsrummet

Ha dé/Mikaell.
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/08/03 :  22:58:19  Show Profile
Bandidos, jag skulle byta namn om jag vore du...bara ett tips.

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:00:05  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Bandidos, jag skulle byta namn om jag vore du...bara ett tips.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:01:37  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Bytte mina signalkablar idag till ett par cogan hall intermezzo.
Berätta gärna lite mer. kabeltyp, pris och sånt. Det är nog inte alla som känner till cogan hall intermezzo
Go to Top of Page

n/a
deleted

22 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:03:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Har jag frågat om tips.......................

Do you feel lucky?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:08:23  Show Profile Send Timbre a Private Message


Tänk om lampsladden, EKK och Rg69 hade regerat världen. Då hade vi aldrig fått uppleva sånt här...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:10:35  Show Profile Send Larsho a Private Message
Sirväs (Magnus)

Ja sa ju att de var bra !!! hoppas mina gamla sladdar (svårböjda sådana) kommer att vara till gagn länge för dig

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/03 :  23:22:18  Show Profile Send ekman a Private Message
kul =) grattis

jag får också hem nya kablar i veckan, hoppas på samma känsla =)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/04 :  00:13:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis "sirväs" till din ljudförbättring och likaså grattis till dina nyfunna erfarnheter.

Bravo
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/04 :  08:47:34  Show Profile Send sirväs a Private Message
Ja, nu när man äntligen har övertygats om att ett par enkla kablar kan göra en så stor skillnad så undrar man ju lite grann hur det går till? Ngn som har ngn bra förklaring till vad det är som gör det? Hur kommer det sig att bara genom att byta kablar så går basen fråm att ha varit sladdrig och nästan outhärdlig till att vara bergfast och bråddjup? Borde inte det mer bero på vilken förstärkare och cd man har. Det roliga är att jag märkte nästan större skillnad nu när jag bytte kablarna än när jag bytte förstärkare för ett tag sedan. (dessutom har jag absolut ingen highend spelare eller förstärkare, tvärtom)
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/04 :  09:24:17  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Grattis Magnus! Jag sade ju det, låter det vasst beror det inte på den kommande förstärkaren;) För du byter väl upp dig ändå?
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:37:32  Show Profile Send sirväs a Private Message
Ja jag kommer definitivt att byta upp mig, även om jag är mycket nöjd med ljudet som det är nu också. Det känns som om min hk650 fått helt nytt liv faktiskt! Men jag vet dock att denna är den absolut svagaste länken just nu, så det blir säkert mycket bättre när den nya förstärkaren är på plats. Om man bara visste vad man skulle köpa. Har ju frågat er om råd förr, men man kan ju aldrig få för många så om det är ngn som har ngn ide så är jag alltid tacksam...(7-15kkr klassen, kanske högre om det är ngt speciellt. Kollat på audionet sam v1/2, plinius 8200, krell kav300i, nad s300, vincent, amplifix, men vet inte vad som passar bäst till mina rcl......)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:47:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
Plinius är inte dumma !!! upplever de flesta Canton som lite
"ljusa" och då behövs lite värmeinnehåll i ljudet, det har Plinius

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:55:23  Show Profile Send sirväs a Private Message
Kanske får kolla närmane på en plinius då. Tidigare upplevde jag mina canton som lite ljusa och kanske tom vassa men definitivt inte nu längre, i och med dina cogan kablar. Helt bortblåst. Nu är de varma, mjuka och MYCKET behagliga att lyssna på. Är en plinius tillräckligt strömstark? Läste lite på audioreview och där tyckte vissa att den kunde vara lite basfattig? Är plinius den bästa av dem som jag räknat upp? (den kostar ju i och för sig mycket mer så det går kanske inte att jämföra) En begagnad vincent sv233 för 7kkr kanske relativt är ett bättre köp.....???...
Go to Top of Page

Wallman
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:55:33  Show Profile  Visit Wallman's Homepage Send Wallman a Private Message
Jag kan inget en att ratulera =)

jag kan inget!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/04 :  11:03:46  Show Profile Send Larsho a Private Message
Pliniusen räcker mer än väl och blir över, det är nog
en av de bästa bland dem du räknat upp, Krellen har jag inte
lyssnat på men jag vet många som varit missnöjda och besvikna

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/08/04 :  11:19:58  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Sirväs

Visst går det att förklara varför kablar gör så stor nytta men lätt är det inte. Jag föreslår därför att du söker lite på nätet så hittar du massor av information. Du kommer hitta de som vill göra gällande att det spelar ingen som helst roll men det vet ju du redan att det gör så dom kan du bortse ifrån.
Mycket bra info finns hos en tillverkare som heter Emperical Audio men kom ihåg att det är en part i målet och några nyanser till finns.


Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:02:44  Show Profile Send sirväs a Private Message
tror ni att jag kommer få en lika stor förbättring om jag byter mina högtalarkablar, supla ply 3.2 till ngt bättre, ex harmonic technology kablage. Skall man i så fall bi-wira eller inte. Angående bi-wiring, spelar det ngn roll om förstärkaren har 8 st eller 4st högtalarkontakter, dvs går det bra att koppla två stift till en kontakt?

(ngn frågade efter mer info om kablarna: tyvärr vet jag inte så mycket om dem faktiskt, förutom att de låter bra förstås. Larho vet nog mer. Kanske ngn annan som vet. Startade också en tråd för en tid sedan där jag själv undrade vad det var för ngt. Ruskigt opraktiska är de i alla fall. Tjocka och stela, men det spelar ju mindre roll i samanhanget.
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:05:00  Show Profile Send sirväs a Private Message
usch vad slarvig jag är när jag skriver....(stavfel och annat blaj som smyger sig in här och där...be patient)
Go to Top of Page

sirväs
Member

82 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:10:42  Show Profile Send sirväs a Private Message
priset för intermezzo kablarna skall enligt lars vara ca 5500/par. Vet dock inte om det stämmer men de ser onekligen dyra ut....


Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:15:05  Show Profile Send Larsho a Private Message
Enligt Subas Audio så ska de kosta så pass, stämmer
nog rätt bra

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:43:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Eftersom det finns hur mycket som helst att välja emellan därute är det nog bäst att först fundera hur mycket du vill lägga ut och sedan försöka lyssna på ett antal inom denna prisklass på din anläggning.

Matchningen brukar vara viktig för att dina öron skall trivas, andra må tycka annorlunda.
Anpassningen beror givetvis på komponenter och musiksmak också, men som sagt främst dina öron.

Däremot har du ju många roliga stunder framför dig när du provar och funderar.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/04 12:45:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000