HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan en CD-spelare vara värd 65000?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:23:54  Show Profile Send huzze a Private Message
Sen är det väl även så med små nischade företag att utvecklingsavdelningen ska finansieras och att de upptäcker ett fiffigt sätt att med billiga komponenter få det att låta bra
Mark Levinson kör väl med data-DVD-enheter som transporter och det är ju billigt...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:33:07  Show Profile Send svejk a Private Message
Det har alltid kostat och kommer alltid att kosta att ligga på topp. Om det är värt det eller inte är upp till individen.
Jag brukar göra ett tanke experiment när jag får ett ha begär efter något. Okej Thomas du får handla dom här grejerna. Vad kommer det att kosta dig? Vad för uppofringar får du göra för att ro det iland?
Är jag fortfarande sugen så går jag till handling. Är det för jobbigt så skiter jag i det hela och ger fan i att tycka synd om mig själv, jag har ju själv gett mig tillåtelse, jag har själv gett mig ett fritt val.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:54:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
qsecofr: Jo du har väll rätt i vissa delar i ditt argument, och jag tvivlar inte att du vet hur det fungerar i den ekonomiska världen.. Men du har nog tyvärr inte så stor insikt i hifivärlden om du säger att komponent kostnad inte kan ha nått att göra med att en produkt kostar mer än en annan !!!

Att tillverka en cd spelare i 65000:- klassan kräver inte att man arbeta med speciellt avancerade chassin, drivverket behöver inte vara av speciellt köp slitstyrka och gedigenhet, kablar kan vara av en enkel koppastyp istället för nån silver variant, strömförsörjning kan komma från en masstilverkad femkronas trafo från Kina istället för en handlindad högkvalitativ och tio gånger så stor från England/USA eller tyskland, man kan använda 1 st standard DAC istället för 4 st av den senaste 24 bitas varianten från Burr&Brown. I den dyrare så använder man balanserade utgångar för den analoga ( som kostar extra ), man har fler och bättre digitalutgångar ( som kostar pengar ), mer tid har lagts ner till att få en mjukvara som ska få produkten att prestera på topp ( som kostar pengar ).

ALLA komponenter har valts ut pga utav hög prestanda, livslängd, matchning till andra komponenter, och allt har noggrant handlötts och skruvats ihop för at vara säker på att allt ska fungera och hålla så länge som möjligt...

Och tar man en sak som högtalare så är det så att högpresterande element kostar mer än enkla som man kan köpa på vilken DIY butik som helst, fina träslag är dyrare än enkel faner, delningsfilter komponenter från tex Black Gate/Ranken m.m. kostar en hel del...

Så att säga att komponent kostnaden inte har nått med ett högre pris är nog att ta i ordentligt.. Sen kan det som jag sa tidigare vara så att vissa produkter har ett högre pris än vad som kanske skulle vara vettigt, men så är det och kommer alltid vara...

/Martin
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/08/04 :  11:32:24  Show Profile Send drgreen a Private Message
Min cd kostar 89000:- i handeln- det är Mark Levinssons budgetmodell.
Låter den 80000:- bättre än t.ex sentec diana- inte enligt mej
Är jag nöjd och tycker att jag inte slösat pengar- ja!! för det finns andra saker än bara ljudet som jag värdesätter; Handhavande, flexibilitet, coolhet och bara känslan av att äga den... Och kanske ett hyffsat andrahandsvärde om några år.
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:23:43  Show Profile Send keefan a Private Message
drgreen.. du träffade rätt där:
"känslan av att äga den"

Fan, att ibland kunna köpa sig en go känsla är värt mycket. Kanske 89000?
För mig krävs det inte så mycket pengar, men jag stöttar dig 100%
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:26:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är som jag skrev tidigare "drgreen" det är de sista procenten av välljud som är dyrast, förhoppningsvis så får man en stabilare produkt också.

Äger själv den äldre varianten till den du har, den är ju onekligen trevlig.

Prisvärdheten det måste man bestämma själv.
Prestigemärkenas pris är ju en del av imagen, det ska vara dyrt och exklusivt.

Bravo
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:43:06  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tjenare!

Jag tycker definitivt att det finns bra cd/dvd - spelare i den här prisklassen. Jag har haft nöjet att NJUTA utav några av dem. Det är nog dessvärre (för plånkan)troligt att jag hamnar i den här prisklassen när det blir dags för uppgradering. Har ni föresten några trevliga tips att komma med i den här prisklassen. Man måste ju kolla upp dem innan det blir dags för köp. Vad heter M-L:s budgetvariant? Har den några konkurrenter?
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:47:28  Show Profile Send drgreen a Private Message
Den heter 390s.
Nån skrev att ML använder dvd transporter och detta skulle vara billigt, mja du den som sitter i ML 37/39/390 är nog allt annat än billig...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:55:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
MLs budgetvariant är en kombinerad cd/försteg, valbart att användas som transport, cd, eller försteg eller allt på en gång så att säga.
Den har endast digitala anslutningar. Modellen heter ML 390s, föregångaren som kan uppgraderas till den nya heter ML 39.

Nypriset idag ligger på ca 89 000:-, den äldre kan fås begagnad för ca. 30000:- beroende på ålder och skick. Den kan uppgraderas till full 390S status för 20 000:- utan frontplatta och 28 000:- med ny frontplatta.
Enda skillnaden är att med ny frontplatta står även 390S ingraverat.
På denna modell är alltså namnet ingraverat i apparaten och inte på någon löstagbar skylt. Värt 8000:- ?????

Konkurrenter finns det säkert, Krell har ju nagot liknande om jag inte minns fel, sakert flera andra, ML passar mig.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/04 14:03:33
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:56:11  Show Profile Send dole a Private Message
Det är en industridrive i M-L 390:an
Jag kommer bara inte ihog vilket fabrikat det var

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/04 :  12:57:55  Show Profile Send Lelle a Private Message
MartinH: helt rätt!
Nästan alltid så är en svindyr CD-spelare bättre "komponerad" än en billig.
Om det enbart vore för marknadsföringsteknik så enkelt att ta vilken produkt som helst o sen hissa priset från t.ex. 2000SEK till 89000SEK, ja tänk själv när stereophile testar produkten och skruvar isär den :))))) (och mäter på den - gappflabb!!).
Däremot är det inte säkert att en MarkL är ca. 40ggr. bättre än en 2000kr modell. Som sagt det är procenten som räknas.

gsecofr - du läste aldrig den utökade marknadsföringskursen eller? Sorry kunde inte låta bli. :))
Eller du kör en Lada för den är ju lika bra (hållbar (generellt)) som en Merca eftersom Mercan BARA är högt prissatt ur marknadsföringssynpunkt?

Think different.

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/04 :  13:05:09  Show Profile Send matså a Private Message
Tja dCS Verdi har ju en cdspelare utan D/A omvandlare för 135 000 kr. Det är ju som hittat!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/04 :  13:31:23  Show Profile Send Bravo a Private Message

En transport för 135 000 pix, vad är det för budgetgrejor du kör med "matså"!

Bravo
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/08/04 :  13:58:23  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Lelle du har inte förstått ett skit av vad jag skrev, om det beror på att du är pucko eller vill göra dig lustig vet jag inte.

Jag har aldrig påstått att det är exakt samma produkt, men komponenter för 5000 kr i stället för 500 kr motiverar inte en prisskillnad på säg 62500 kr mellan två CD spelare. Dvs det råder ingen direkt koppling mellan komponent priset och slutpriset.

Produkterna är inte prissatta efter materialkostnad. Detta är inget påstående utan fakta från en som vet.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2003/08/04 :  14:01:38  Show Profile Send qsecofr a Private Message
MartinH ditt andra inlägg är lite mer balanserat, visst sjutton är det dyrare komponenter men inte till den grad att det är det som styr priset.

Värdet av 65000 kr kommer från ljudkvalitén inte komponentkostnaden.



Edited by - qsecofr on 2003/08/04 14:02:27
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/08/04 :  14:09:37  Show Profile Send j.persson a Private Message
Men hallå!

Rättfärdigar en CD-spelare sitt pris bara för att den innehåller dyra komponenter? Så fungerar det inte för mig. Man kan säkert bygga en CD för en mille med guldlåda eller nåt. Då kanske priset är motiverat. Men är den värd en miljon kr?

Det kan man fortfarande INTE svara på, av den enkla anledningen att huruvida CDn ifråga är värd si eller så mycket måste var och en svara på.

Ett exempel. Av någon anledning är dyra bilar mer accepterat än dyra stereoapparater, så vi jämför med det.

En Toyota Corolla '93, inköpspris ca 30000 kr, fullt fungerande men naturligtvis föga luxuös...

En Lexus LS 430 '03, presidentpaket, säg 600000 kr.

Man kommer från A-B med båda. Men den ena är 20 ggr dyrare, dricker mer bensin, dubbelt så mycket olja går åt vid oljebyte, etc.... Vem kan säga att sistnämnda är värd sitt pris?

Förmodligen bara de som köper den, tycker jag...

mvh
J.P.

PS. En lexus har Mark-Levinson stero! DS.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/08/04 :  14:44:02  Show Profile Send drgreen a Private Message
Naturligtvis är det annat än bara ingående komponenter som styr priset. Utvecklingskostnader, produktionskontroll, reklam, kundsupport, listan kan nog göras lång...hm..kom att tänka på att antagligen kostar nog lådan som 390s kom i mer att köpa in för företaget än vad det kostar för "United" eller "SABA" att plocka ihop en cd för.
Go to Top of Page

Michael G
Member

92 Posts

Posted - 2003/08/04 :  15:49:09  Show Profile Send Michael G a Private Message
I princip är det som så att en producent tar ut det pris som är möjligt att ta ut för en produkt dvs. det pris konsumenterna är beredda att betala. Detta pris har i sig inget att göra med kostnaderna för att framställa produkten.

Den undre smärtgränsen för producentens prissättning har dock med produktionskostnaderna att göra. Han kan inte sälja en produkt till lägre pris än produktionskostnad inkl. rimlig vinst (vilken kan variera beroende på producentens avkastningskrav).

Eftersom den övre gränsen för prissättningen beror på konsumentens köp/betalningsvilja, är det vanligt att producenten försöker påverka denna vilja på olika sätt.

Ett sätt kan vara att lägga ner 5.000 kr extra i fin låda och terminaler för att motivera ett merpris på 50.000 kr.

Ett annat sätt kan vara att lägga ner 10.000 kr extra i ännu finare låda och terminaler samt att höja priset med ytterligare 100.000. Samt att endast maknadsföra den i vissa tidsskrifter (ej hifi & musik - utan snarare "mercedesnytt" (om det finns någon sådan) eller "jag och min herrgård" typ...). Om man dessutom levererar produkten i en box för 700 kr så kanske man kan lägga på ytterligare 20.000 kr.

När det gäller produkter i de bredare konsumentsegmenten, så är det svårare med dylik prissättning. Marginalerna är betydligt mindre, men principen den samma.

Hälns. Mchael


Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/08/04 :  16:03:41  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Michael G, det var en bra sammanfattning av hifimarknadsföring!
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/04 :  17:01:59  Show Profile Send Lelle a Private Message
gsecofr- Öm tå tydligen - sorry var inte meningen, ska inte göra så mer men den köptes tydligen inte (dåligt marknadsförd kanske -lågt värde?).
Fast nu undrar vi alla vad det är som du vet som tydligen ingen annan vet? Finns det någon annan som vet att du vet?
De flesta här kanske inte är "civilekonom".

Det är antagligen mer än bara materialkostnad (förutom marknadsföring o ev. "värde") som spelar in (som flera andra redan skrivit).

Ju mer man vet desto mer vet man att man inte vet.
Hoppas att vi kan sluta hoppa på varann nu? Sorry än en gång för mitt påhopp.
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/04 :  17:13:58  Show Profile Send Lelle a Private Message
Inte ens från ljudkvaliten behöver värdet komma.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/04 :  18:07:20  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Fast nu undrar vi alla vad det är som du vet som tydligen ingen annan vet?"

Jodå, det qsecofr hävdar är allmänt känt bland de som sysslar med ekonomi/marknadsföring.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/04 :  18:41:24  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Lelle
quote:
Fast nu undrar vi alla vad det är som du vet som tydligen ingen annan vet? Finns det någon annan som vet att du vet?
De flesta här kanske inte är "civilekonom".


Detta är ett sätt att stoppa huvudet i sanden och vägra se att andra kan ha större insikt i vissa aspekter av hifin, vare sig det är teknikaliteter (civ ing) eller ekonomin. Metoden är att förlöjliga. Ett kärt ämne att göra sig lustiga över och nedvärdera någons kompetens i ämnet och samtidigt föra fram sina barnsliga argument. Man kan sedan göra sig lustig och kalla kunnigt folk "teknikmaffia" eller motsv. ""civilekonom"". Likasinnade applåderar (fortfarande med huvuden i sanden).
Medan det rätta sättet att bemöta dessa är:
"Kan du berätta (utveckla) vad du grundar dina påståenden på?"
"kan du berätta mera?"
Detta ser man allt för sällan här. Det gäller alla från gröna nybörjare till moderatorer.
Att det sedan finns halvutbildade tekniker som gärna vill glänsa är en annan femma. Men den rätta metoden mot dem är fortfarande samma: de två frågor (eller likn) ovan.
Dimitri
(Civ. Messreschmidt)
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:36:27  Show Profile Send Lelle a Private Message
Oj Då! Dags att låsa tråden annars så har vi hundra bror duktig som bara måste kommentera mitt lilla misstag att skoja lite i ett inlägg efter att en person bara var tvungen att basunera ut sin utbildning och påstå att man vet bäst.
Ta inte illa upp zed51 el. Magnuz jag tycker personligen att era inlägg är mycket bra i övrigt (liksom de flesta andra också för den delen).
Dessutom har jag redan försökt ursäktat mig till qsecofr för mitt ursprungliga "skämt" (el. groda som hoppade).

Med tiden lär man sig att de som slår sig för bröstet och säger att de vet - de vet oftast mindre (utan att peka ut någon personligt). Ett lite mer ödmjukt sätt kanske skulle klä sig.

Låt nu den här tråden fortsätta där den började med värdet av en 65000:- cd-spelare, annars så finns det ingen anledning som sagt att fortsätta.
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/08/04 :  19:42:47  Show Profile Send Dimitri a Private Message
OK Lelle,
Vad tycker du själv: Finns det CD spelare för 65000: (eller mer) som ger valuta för pengarna?
Ba undrar...
Dimitri
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000