HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan högtalare "vila" sig i form?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/08/02 :  23:20:52  Show Profile Send Freahl a Private Message
Efter att min Monitor Audio GR10 hade stått nästan en månad utan att ha blivit spelade så tycker jag nu när det spelas musik att det låter bättre; mindre ettrig diskant, mer detaljer, djupare bas o s v. Alltså en bättre högtalare helt enkelt.

Finns det nått belägg för att elementen kan "vila" sig i form som idrottsmän kan göra. Att bara träna(spelas) hela tiden göt till slut att man presterar sämre!?

Eller är jag ute och cyklar?

"Mindre är mer"

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/02 :  23:29:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har jag faktiskt aldrig hört, normalt brukar väl inspelning vara det som för högtalaren att låta bättre.

Kan det vara så att du tyckte att den lät sämre då och nu hade väldigt låga förväntningar.

Bravo
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/08/02 :  23:31:54  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Ja, du är nog ute och cyklar
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/08/02 :  23:36:29  Show Profile Send Belker a Private Message
Öron och hjärna behöver vila. Eller så har nätspänningen blivit bättre i ditt kvarter (obs: kaxigt, obstinat skämt)
Go to Top of Page

Freahl
Member

80 Posts

Posted - 2003/08/03 :  12:37:12  Show Profile Send Freahl a Private Message
Var väl ute och cykla då... Där ser man. Men bättre är det, helt klart.

Fredrik

"Mindre är mer"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/04 :  17:19:18  Show Profile Send AndersP a Private Message
Lyssnar du vid samma tid på dagen nu som du gjorde tidgare?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/08/05 :  09:28:50  Show Profile Send B Peter a Private Message
Mina Castle Pembroke lät mycket bättre när de fått stå oanvända i ett par år. Jag bytte bas-/mellanregisterelementen på dem för två år sen och trots ihärdiga försök att "spela in dem" så lät de både hårt och bumligt, inget vidare. När de fått stå undanstökade i 2 år, och dessutom flyttats 100 mil söderut, så lät de helt plötsligt väldigt bra! Hade de låtit så bra från början så hade jag aldrig köpt nya högtalare.
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2003/08/05 :  10:03:39  Show Profile Send Heat a Private Message
B peter, med största sanorlikhet berodde din ljudförändring på att du bytte rum:-)

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/08/05 :  13:58:05  Show Profile Send B Peter a Private Message
Det är en bra förklaring, men det nya rummet har sämre akustik än det tidigare...

I det förra rummet lät högtalarna faktiskt riktigt bra innan de gick sönder, det var efter de nya elementen som de lät illa. Nu låter de bra igen. Jag tror, en gissning givetvis, att åldrandet har påverkat elementens mekaniska egenskaper i positiv riktning. De var helt nylimmade när jag först lyssnade.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000