HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DVD-spelare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ggrob
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/08/02 :  16:24:00  Show Profile Send ggrob a Private Message
Hej! Jag är ny här på detta forum, så är det så att denna fråga anses för simpel eller för dum eller förväntas finnas i någon FAQ eller liknande så får ni väl slänga en stärkare i skallen på mig, strypa mig med högtalarkablar, eller moderera bort mig eller något liknande!

Jag vill också redan nu säga att jag inte är, och aldrig kommer att bli någon riktig kompromisslös "audiofil"... Jag nöjer mig mer än gärna med ljud för några FÅ tusenlappar. Däremot är jag prylgalen och tycker paradoxalt nog att det faktiskt kan vara lite kul när någon av mina gamla prylar har gått sönder så att jag får en god anledning att köpa något nytt.

Nu till min fråga. Min CD-spelare av märket Philips har, efter inte alltför många år, pajat efter ett elfel i min villa. Det är alltså dags att köpa en ny. Den jag hade var mycket billig (runt en tusenlapp, rea på OnOff c:a 1997-1998) men gjorde sitt jobb.

När jag nu ändå ska köpa en ny, så tycker jag att det kan vara lika bra att köpa en dvd-spelare när de ändå är så billiga och ändå kan spela cd-skivor. Men jag tänker INTE lägga mer än 1000 - 2000 kr. Vet att det låter lite för er som sitter med apparater för tiotusentals kronor, men jag hoppas ni har överseende...

Att det finns gott om billiga apparater i den prisklassen råder det ingen tvekan om, och antagligen spelar det ingen större roll vilken jag väljer. Och att jämföra vilka mediaformat som stöds av apparaten klarar jag nog också av utan hjälp. Men eftersom det för mig är viktigast att apparaten fungerar som en cd-spelare, och sekundärt (bonus) att det också går att använda den till att titta på film, jpeg-bilder mm, så undrar jag:

Vilka produktdata skall jag titta efter för att se hur bra apparaten är "på papperet" som cd-spelare? Det är väl framför allt D/A-omvandlingen som är intressant?

ggrob

Edited by - ggrob on 2003/08/02 16:25:56

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/08/02 :  16:50:50  Show Profile Send Sudden a Private Message
Välkommen ggrob.
Att säga att det finns någon spelare i den prisklassen som prioriterar ljudet framför video funktionen är nog synd.
Tillverkarna har nog problem att trycka in alla dessa olika funktionen i samma låda för 2000.

Men om du ska ha dvd´n att kolla på film lite sådär ibland i tvåkanal och inte behöver alla de senaste DD och liknande så borde du kunna hitta någon begagnad.

Lycka till /Sudden

Go to Top of Page

ggrob
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/08/02 :  19:17:50  Show Profile Send ggrob a Private Message
Tack!
Men jag menar inte att jag letar efter en dvd-spelare som prioriterar ljudet. Jag menar att jag prioriterar ljudet men att jag nöjer mig med lite. (Kanske eftersom jag är lyckligt ovetande om de fröjder som väntar i högre prisklasser...)

Jag kommer knappast att ha möjlighet att göra några jämförande provlyssningar, så jag undrar bara om det finns några uppenbara fällor att hålla ögonen på bland dessa budgetmaskiner. Eller snarare om det finns några uppenbara skillnader mellan apparaternas DA-omvandlare. Något som jag kan läsa mig till i tillverkarnas datablad.

ggrob
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/02 :  19:37:43  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Nä, dom fleta sånna här apparater har bra specar på pappret. Sitter samma delar i många fast det står olika märken på lådan. Så är det med dyrare grejor också. Sony och Philips säljer massor av drivverk till alla möjliga. Hela min CD-spelare är byggd av sony och innehåller sonys digitalkretsar och drivverk. Fast det står TEAC på lådan...

Samsung vet jag folk som köpt och varit nöjda med. Lätt att få tag i och bra pris.
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/02 :  20:09:51  Show Profile Send Lelle a Private Message
Jag tycker att du skall titta efter en DVD-spelare som klarar brända skivor, både CD-R o DVD+rw etc.
Dessutom bör den vara regionsfri för säkerhets skull.

I övrigt så kan man nog inte förvänta sig så mycket mer av en spelare i den prissklassen vad gäller cd ljud som man tror skall spöa rena cd spelare över några tusenlappar. Så spar tid och ängna dig inte så mycket åt att kolla DAC o drivverk osv. i den prisklassen.
Kan nog rekommendera Sony´s spelare, de har nån i 2000 kr klassen (dvp-ns405 reg.fri hos LarsBengtssons Ljud/Video i sthlm) som är hyfsad, för tre tusen får du SACD möjlighet (dvp-ns705 reg.fri hos LarsBengtssons).

Think different.

Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/08/02 :  23:50:19  Show Profile Send marcus a Private Message
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45848

690 kr
Go to Top of Page

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2003/08/03 :  09:01:20  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Tycker du ska göra följande:

1. Spara liite mer pengar och köp en bra CD spelare och en billigare DVDspelare. Pioneer har en del bra som ligger på 1900:- kolla hos typ expert.

Bra CD spelare http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=9&product=CAMD300SE

Eller köp en DVD spelare, men lägg ner iallfall 2500-3000:-
http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=42&product=NADT512

Shoppa lugnt!
MVH Patrik

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/08/04 :  17:26:34  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det kan vara väldigt praktiskt at ha separat CD och DVD - spelare om musikanläggningen och TV,n befinner sig i olika rum. Handla hursomhelst billigaste Pioneer - DVD,n, då dessa är "breda" och tar de flesta format. Kan det va 454 den heter?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/04 :  18:06:59  Show Profile Send cofra a Private Message
Carlssonplanet tipsar om endel:

(inklistrat)
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
DVD (som CD-spelare):
- Samsung 709* (från våren 2000, med efterföljare)
- Samsung 909* (från våren 2000, med efterföljare)
- Samsungs modeller 611* och 811* (från hösten 2000, dessa har dock haft vissa läsproblem med vissa skivor. Åtgärdas genom byte av lasern.
Senare modeller har fungerat bättre och många kan dessutom spela CDR-skivor även mp3-filer)
- Samsung 224/324/424/225/325/425 (CP)
(OBS! Allvarliga tillförlitlighetsproblem, se till att få garanti!
Priser från 995:- och uppåt beroende på modell och antal spelbara format)
- JVC XV-N5 (CP) (ytterst välljudande slim-linemodell som dock plågar lyssnarens ögon genom att hela plastfronten är blålysande! Pris 2.400-3.500:-)
- JVC XV-C3 (CP) (spelar CD/SVCD/VCD/CD-R/RW/MP3, 24-bitars/192 kHz
audio-D/A-omvandlare (P.E.M. D.D.-omvandlare) samt DD/DTS-digitalutgång och RGB-utg, pris ca 2.000:-)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Personligen så skulle jag köpt en JVC tror jag. Men det är ju en djungel och många av dessa märken byter modeller lika ofta som jag köper mjölk.

MVH. Christian


Edited by - cofra on 2003/08/04 23:01:23
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:11:24  Show Profile Send hifidreamer a Private Message
Tjaba!

Leta på beg marknaden vet jag. Det finns ett antal trevliga saker som börjar tappa i pris. Ex vis borde Pioneer 717 vara nere i gissningsvis 3000 kr (nypris ca 10000 kr) Jag har hört den prestera riktigt bra CD - ljud.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/08/05 :  02:14:36  Show Profile Send crion a Private Message
Billig Pioneer, 1795kr:

http://www.fixaren.se/shop/product.asp?catid=5&subcatid=95&prodid=43920
Go to Top of Page

supersonic
Member

125 Posts

Posted - 2003/08/05 :  13:17:42  Show Profile Send supersonic a Private Message
Tror inte du kan läsa dig till vilken dvdspelare som har ett cdljud som Du kan leva med. Ta hem och lyssna är mitt ena råd, det andra är att läsa tester.

De dvdspelare som oftast får bra betyg vad gäller cdljud verkar vara Sonyspelarna. T.ex ovan nämnda Sony DVP-NS 405.

Slänger med ytterligare ett tips. Ta den Du tycker är snyggast i dina ögon. Akta dig för att börja tänka: "Om jag lägger till en tusenlapp vad får jag då?" Då är det kört för dig.

Lycka till.

supersonic

Edited by - supersonic on 2003/08/05 13:18:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000