HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Där drar vi gränsen"... Tack och hej
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:52:47  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Bara dumskallar handlar ny hifi i Sverige! Ooops...
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:57:24  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Är det någon som har funderat på att i tyskland köper distributörerna in till 88 miljoner människor och i sverige 8 miljoner?
Jag har en känsla av att man får bättre priser när man köper in 100000 förstärkare än när man köper in 1000 st?
Jag kan ju ha fel,det kanske inte skapar bättre priser och marginaler till olika handlar?
Vill bara tillägga att detta inte är skivet för att få en argsint diskussion att blomma upp.
Mvh
/A
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/08/03 :  13:59:04  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Just diskussionen affär/import etc diskuteras väl i andra trådar och kan diskuteras där kanske.

Tråden handlar väl mer att Stefan sa hejdå, forumets policy och tycke och tankar om detta.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/08/03 :  14:00:56  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Nja köper vi HiFi i Sverige så stödjer vi ex. det sociala skydsnät som finns i sverige (näe jag skämtar inte jag tycker att det är viktigt). Vet inte men jag tror inte att marginalerna är så mycket bättre i Sverige än i ex. Tyskland.
Fanns det inte en dekal "har du råd att inte köpa Svenskt" (köra)

Edited by - jatttelite on 2003/08/03 14:07:23
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/08/03 :  14:03:55  Show Profile Send yalpa a Private Message
fridefors? > bara dumskallar köper hifi baserat på rekommendationer från tidningar och nätet...



Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2003/08/03 :  14:11:38  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Hej

Jag är nyreggad, men har suttit och läst i forumet i några månader. Jag har läst forumets policy (http://www.hififorum.nu/hififorumpolicy.htm) men ser inget om att man inte skulle få starta trådar om direktimport.

Jag har varit Moderator på Sweclockers.com (runt 20 000 medlemmar) så jag vet vad jag snackar om. Visst detta är ett privat forum och det är en otrolig tjänst ni tilldelar oss. Ni får styra det hur ni vill.

För att möta lite argument så som att (jag) skulle vara en nybörjare/omogen person som inte vet bättre. Vad är felet med att importera nåt där det är avsevärt mycket billigare? Genom att inte köpa från Hembiobutiken (enda butiken i Sverige som har Heco Mythos mig vetligen) protesterar jag mot Sveriges otroliga skillnader i pris. Något är verkligen fel om ett system i 11 000kr klassen är ~5000kr billigare 50mil härifrån. Nätpirater? Vad snackar ni om, jag trodde vi hade fri konkurans.

Varför skulle Hififorum.nu bli indraget i något överhuvud taget? Om nåt skulle gå fel (högst otroligt) så hoppas jag folk förstår att det är jag som privatperson som beställer något med andra personer, folk är inte så dumma. Timbre har t.o.m. redan motsagt det argumentet själv när han låste tråden "Privata hifiimporter får ni göra upp via mail."

Ta det via mail? Skulle jag maila alla på forumet för att göra in undersökning om det fanns intresse? Det hade garanterat skapat ilska hos folk.


Men som sagt det är erat forum och ni får göra som ni vill med det, men som sagt forumpolicyn behöver nog skrivas om lite och gärna lite tydligare så sånt här kan undvikas.

/Anders
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/08/03 :  14:26:49  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Offtopic: Jasså det var den Zie (SweC zie), det första jag tänkte på med det nicket, men trodde inte internet var så litet

hur som.. håller med dig till 100% i ovanstående inlägg.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/03 :  14:45:58  Show Profile Send Timbre a Private Message


zie, eftersom du med ditt första inlägg initierar den första gemensamma direktimporten på hifiavdelningen, finns det ju alltid utrymme i en policy för ställningstaganden under resans gång. Ibland är man förberedd, ibland vet man inte vad som väntar runt hörnet.
Nu har vi tydliggjort vår inställning i frågan och sedan återstår att formulera detta i handboken.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/08/03 :  15:07:43  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag föreslår att tråden "Forumrabatt på Advantage nya integrerade?" också låses såvida det inte redan är gjort.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/03 :  15:30:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det går faktiskt inte att komma ifrån att det inte står någonting om att man inte kan göra allmänna upprop i policyhandboken.

Det kanske hade varit enklare att tillåta detta upprop denna gång, men förklarat att man egentligen inte vill ha det så från ägarnas sida och samtidigt förklarat att policydelen skulle komma att kompletteras på denna punkt.

Det moderatorerna faktiskt gjort i detta fall är ju att faktiskt hindra ett privat initiativ som enligt policyn inte är förbjudet.
Givetvis ser detta småskuret ut, framförallt när tråden låstes utan någon förklaring.

Samtidigt kan jag hålla med om ansvarsbiten, det kan ev. finnas en risk i värsta fall att anklagelser kan komma att riktas mot Forumet pga. att man tillåtit detta upprop. Risken är mycket liten, men vill man förhindra denna marginella risk bör det nog framgå i policydelen först.
Det är nämligen lika lätt att hävda att det är ett privat initiativ som kvävs pga. privata intressen i branschen.
Numera utgör ju hela EU-marknaden en inre (inhemsk) marknad, t.ex. i lagen om offentlig upphandling måste alla anbud vara öppna för hela marknaden, så frågan är om man de facto kan skilja på svensk, tysk eller italiensk marknad.

Felet här är nog att moderatorerna slängt in jästen efter degen istället för att acceptera uppropet, därefter ändrat policyn och deklarerat denna ändring offentligt för alla, att nu går inte dessa upprop längre att göra.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/08/03 15:58:58
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/03 :  15:38:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nu kommer det lite kritik från en moderator till medlemmarna:

Flera av Er beter er som en högstadieklass som letar luckor, motsägelser och slamrar med pärmarna i locket.

Det som hänt de sista dagarna har aktualiserat frågan om gränsdragning. Vi har nu dragit en gräns som inte fanns för x antal timmar sedan. Den kan man diskutera men kom för farao inte och larva er med att det skulle vara av mig godkänt att dra ihop ett inköp av Advantage efter detta. Läs mitt inlägg för några timmar sedan. Där står explicit att svenska inköpsrundor heller inte är aktuella längre. Den tråden tog mig på sängen och jag har defintivt inte uppmuntrat utan flera gånger förtydligat att inget finns överenskommet samt att jag inte är pappa till den tråden. (dessutom var de gissade procentsatserna i den fullständigt verklighetsfrämmande)

Om ni inte kan läsa är ni förmodligen för unga för att vara här alls. Kan ni inte leva med en gräns så lev utan den.
Kräver ni att allt skall vara klappat och klart från början så har ni gått fel. Detta forum söker fortfarande sin väg allt efter vad som dyker upp. Vi samlar på oss erfarenheter, justerar kursen, putsar.

Diskussionen tar vi dock alltid.

,



Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/03 :  15:42:57  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
dessutom var de gissade procentsatserna i den fullständigt verklighetsfrämmande

Jaså, har du talat med Best Sound om det eller?
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/03 :  15:48:14  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Om nu Best Sound kan ge er de procenten... är det väl upp till dem? Eller? Mycket tjat vem som har rätt på detta forum.. håller med Sladd att många är som små barn (läs jobbiga tonåringar) här.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/08/03 :  15:49:27  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Är det ingen av de som gnäller under denna länk som tänker i garantibanor?

Det är mycket svårare att få hjälp, service, mm samt lagning, om man köpt någon vara utomlands.Det här gäller förmodligen både svensk som utländsk hifi.

Det tycker jag också är av betydelse .MvhKristofer
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/03 :  15:52:05  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Fridefors:

Ja.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2003/08/03 :  17:30:00  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
"zie, eftersom du med ditt första inlägg initierar den första gemensamma direktimporten på hifiavdelningen, finns det ju alltid utrymme i en policy för ställningstaganden under resans gång. Ibland är man förberedd, ibland vet man inte vad som väntar runt hörnet.
Nu har vi tydliggjort vår inställning i frågan och sedan återstår att formulera detta i handboken."

Jag har aldrig varit på ett forum där import av saker skulle vara förbjudna. Detta är ett forum styrt av branshfolk, reglerna blir därefter.

Självklart kan man hela tiden ändra regler eller som ni säger policys, ett forum är i ständig rörelse (se förändring). Jag försöker absolut inte "leta(r) luckor, motsägelser (och slamrar med pärmarna i locket)" jag menade bara att den regelrn om privatimport på forumet fanns inte. Sen har ni all rätt att göra som ni vill, det är erat forum.

Som jag har förstått nu så arbetar en hel del folk på hifibutiken eller har iaf koppingar till den svenska hifimarknaden. Kan vi inte skippa allt snack om att forumet kommer få skulden om något går fel och erkänna att det handlar om pengar? Om fler och fler importerar produkter från andra länder så förlorar den svenska marknaden andelar eftersom man inte kan konkurrera med så stora företag utomlands. Visst det är tråkigt men ska vi kunna ha en bra global marknad så måste fri konkurrans få finnas.

Jag skulle gärna vilja få ett motsägande på min "teori", sen ska jag inte störa er mer.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/03 :  17:50:17  Show Profile Send Timbre a Private Message
Du har fel hela vägen, zie.

Du påstår själv att du har följt forumet den senaste tiden men jag blir tveksam.

Branschfolket...
Två av fem har anknytning till hifibranschen och det deklareras öppet.
Styr gör vi tillsammans.
Senast i veckan klargjordes att HiFiForum.nu inte kan ändra på den nya konkurrenssituationen som gäller i Europa. Inte vår sak heller för den delen men om vi vill hålla privatimport utanför våra diskussionstrådar så är det vår angelägenhet.

Ingen har väl heller anklagat dig för något...
Vi låste tråden helt enkelt och det får du finna dig i.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/08/03 :  17:55:28  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
zie,

quote:
För att möta lite argument så som att (jag) skulle vara en nybörjare/omogen person som inte vet bättre. Vad är felet med att importera nåt där det är avsevärt mycket billigare? Genom att inte köpa från Hembiobutiken (enda butiken i Sverige som har Heco Mythos mig vetligen) protesterar jag mot Sveriges otroliga skillnader i pris. Något är verkligen fel om ett system i 11 000kr klassen är ~5000kr billigare 50mil härifrån. Nätpirater? Vad snackar ni om, jag trodde vi hade fri konkurans.



Menar du på allvar att du inte förstår varför det är en rejäl prisskillnad mellan Tyskland och Sverige på denna produkt.

Ok du köper in dem i Tyskland för 500 Euro? Hur mycket vill du ha av mig om jag beställer ett Heco system som du beskrev? Jag vill beställa av dig och inte av tysken. Jag vill att svenska konsumentlagar gäller. Jag vill ha returrätt om jag ångrar mig inom en vecka. Jag vill ha garanti i minst ett år.
Ingen förskottsbetalning, jag vill inspektera produkten hemma hos dig innan jag beslutar definitivt. Blir det leveransförsening vill jag ha rabatt vid ev affär. Du betalar också frakt/försäkring inom Sverige för Heco-systemet.

Ovan är vanliga krav jag kan ställa på en butik tycker jag.

Du sätter marginalen och bedömer ditt risktagande, vart hamnar ditt pris?

Låt höra dina teorier!? Intressant också att höra hur många system du tror dig kunna sälja i Sverige eftersom priset är så fel på hembiobutiken.

Skall du ta ut lön också och betala eventuell hyra så kan du ta med det också i en beräkning om du skall börja sälja i större skala.

Jag har inga kopplingar till branschen.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/03 :  18:43:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr har jag inte fått någon kommentar från moderatorerna om mitt förslag till (smidighets)lösning, då hade mycken irritation kunnat undvikas. Kan vara en idé för framtiden.


se inlägg ovan.

Bravo
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/03 :  18:48:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

jag får väl återigen tydliggöra för zie (som jag inte riktade mitt skolklassexempel emot, det ägnades åt de "gamla" medlemmarna) att den som har någon koppling till branchen i egentlig mening är jag. Och ju mer som köps hos näthandeln, gärna utomlands, ju lättare har jag att värva butiker till mina helsvenska varor som inte säljs via alternativa kanaler. butikerna börjar bli trötta på att köpa in prylar, dema och förlora affären. (om de inte gör betydande avslag på priset). Hos mig slipper de mycket av detta.

Det handlar alltså INTE om pengar.

.


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/08/03 :  18:49:35  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Mikael2: Jag är inte på något sätt inblandad i debatten, men din liknelse känns lite haltande. Säg att man är tysk t.ex., då ligger ju butiken i ditt hemland och du kan därmed enligt ditt exempel förvänta sig diverse extrabonusar (garanti osv.). Priset är ju fortfarande 500 EURO där. Alltså finns det marginaler någonstans.

Jag markerar igen att jag inte är inblandad, jag tycker att forumets ledning får sköta det här stället som de själva tycker passar.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/08/03 :  18:54:02  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Och ju mer som köps hos näthandeln, gärna utomlands, ju lättare har jag att värva butiker till mina helsvenska varor som inte säljs via alternativa kanaler.

Tänk, då gjorde jag er en stor tjänst genom att importera en
Accuphase från Tyskland istället för att invänta Advantage Trubadur!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/08/03 :  19:01:04  Show Profile Send Nagref a Private Message
Garanti och returrätt finns inom hela EU så där skiljer det sig inte mellan en tysk som köper av en tysk näthandel eller om en svensk gör det. Kan ju nämna att den nya konsumentköplagen som är baserad på ett EU direktiv ger kunder automatiskt 1 års garanti och 2 års reklamationsrätt. Inom hela EU.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/08/03 :  19:10:06  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej!

Tom A* börjar faktiskt finna det tröttsamt med dessa
gliringar visavi sladd angående pengar & Co! Väx upp!!


Tror faktiskt att man tjänar mer( OBS!, i timmen) tom på
1st vanligt skräp-kneg än vad man gör på att kuska land
o rike runt o dema tung( i x2 bemärkelse) Hifi-A*pparatur!!

Varför?, frågar då ngn??
-Därför, A*tt det med mkt stor sannolikhet är förbannat
kul( ungefär som att ha 1st hobby, typ( samt säkerligen
även trevligt( A* skulle gärna göra det själv( om han inte
var tvungen att bo under 1st mörk bro( samt var allergisk(
mot direkt solljus ;))))))


Mvh A*udiomaniker.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2003/08/03 :  19:10:18  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Menar du på allvar att du inte förstår varför det är en rejäl prisskillnad mellan Tyskland och Sverige på denna produkt.

Ok du köper in dem i Tyskland för 500 Euro? Hur mycket vill du ha av mig om jag beställer ett Heco system som du beskrev? Jag vill beställa av dig och inte av tysken. Jag vill att svenska konsumentlagar gäller. Jag vill ha returrätt om jag ångrar mig inom en vecka. Jag vill ha garanti i minst ett år.
Ingen förskottsbetalning, jag vill inspektera produkten hemma hos dig innan jag beslutar definitivt. Blir det leveransförsening vill jag ha rabatt vid ev affär. Du betalar också frakt/försäkring inom Sverige för Heco-systemet.

Ovan är vanliga krav jag kan ställa på en butik tycker jag.

Du sätter marginalen och bedömer ditt risktagande, vart hamnar ditt pris?

Låt höra dina teorier!? Intressant också att höra hur många system du tror dig kunna sälja i Sverige eftersom priset är så fel på hembiobutiken.

Skall du ta ut lön också och betala eventuell hyra så kan du ta med det också i en beräkning om du skall börja sälja i större skala.


Mikael2 Vad snackar du om? Det enda jag menade med min tråd var att nån kanske ville sambeställa från HirschIlle... Jag har aldrig haft för avsikt att starta något eget företag eller sälja för egen räkning. Visst du tar det som ett exempel på varför saker är dyrare i Sverige. Men allt som du snackar om finns i Tyska affärer också. Frakt och försäkringar blir självklart krångligare om man bor i Sverige men inte om man bor i Tyskland. Mindre skatt och en större marknad är nåt som påverkar priset avsevärt. Jag klagar inte på priset i Sverige, jag konstaterar bara att det är billigare i Tyskland.

Jag förstår inte meningen med ditt resonemang.



Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000