HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 simpel RIAA med OP
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/30 :  14:43:38  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjenare,
tänkte bygga ett simpelt RIAA-steg då min förstärkare inte har phono-ingång.
Det ska va lätt att bygga och inte ha för mycket komponenter ( mao blir det väl OP antar jag). Som strömförsörjning ska helst en enkel liten väggdosa funka. Eventuellt med lite extra glättning.
Förslag?

/Simon

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/31 :  00:32:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
http://sound.westhost.com/project06.htm
http://www.tanker.se/lidstrom/1028riaa.gif

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/07/31 :  10:33:24  Show Profile Send gustav a Private Message
Ang första länken:
820 Ohm är lite mycket om man ska driva en kabel.
Det vanliga är väl 50 till 100 Ohm.
/Jonas
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/07/31 :  10:37:17  Show Profile Send gustav a Private Message
Ang andra länken:
Här saknas motstånd på utgången som skydd mot kapacitiv last.
Om OPn börjar oscillera så brinner högtalaren upp !!
Jag skulle sätta dit 50 Ohm för säkerhets skull.
/Jonas
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/31 :  11:40:43  Show Profile Send Flint a Private Message
gustav
quote:
Om OPn börjar oscillera så brinner högtalaren upp !!
Blir det alltid så? Att högtalaren brinner upp menar jag. Och bara en högtalare även om båda kanalerna självsvänger?
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/31 :  15:10:29  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
När högtalaren brunnit luktar det nog mono.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/31 :  15:51:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Japp, här luktar det mono.
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2003/07/31 :  23:40:55  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
hej

http://www.hagtech.com/bugle.html

schema finns i pdf-manualen.

DVC Keld

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/01 :  00:47:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, där har du tillräcklig förstärkning för MCpickup också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/08/01 :  10:34:18  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Keld: Jo, den är ju lite rolig, men jag skulle nog helst slippa byta dyra batterier var 16:e timme jag kör den. I övrigt ser den ju lagom komplex ut. Ingen som har ett shema för den?..=)

/Simon
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/08/01 :  16:02:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Som keld sa: "schema finns i pdf-manualen"

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/02 :  13:09:57  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Hej
quote:
men jag skulle nog helst slippa byta dyra batterier var 16:e timme jag kör den

Det finns inget som hindrar att du bygger en liten strömförsörjning, även den finns det schema till :)
DVC Keld


DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/02 :  14:08:46  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
hej
Ett par bilder på min ej färdiga Bugle: http://w1.331.comhem.se/~u33113170/bugle/

Jag köpte kretskortet av Hagtech det kostade mej 220 kr allt som allt, inte så blodigt. Sen sågade jag av det lite, det sved mer.

DVC Keld

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/02 :  15:43:48  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Snygg låda! Har du gjort den själv Keld?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/08/02 15:45:59
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/02 :  16:54:57  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:
gjort den själv

Jepp, av div skrot från mitt jobb, det började me att ja hitta en RÖD kylfläns o tänkte vad kan jag ha den te. tyvärr kunde jag inte ens använda den till att kyla spänningsregulatorerna (för långt bort) så den används inte till sitt egentliga syfte,den bara "ser ut"

DVC Keld


DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/02 :  17:15:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Keld,
Väldigt sjuste låda!

Ett litet välmenat tips: Du tycks ha tillgång till Aluminium, kan du inte göra två "stänger" i AL som du skruvar fast i flänsen och i regulatorerna så att du får en termisk förbindelse mellan den "lilla" kylflänsen och den röda? Alt. kan du lägga en L-profil mellan regulatorernas kylfläns och sidan av lådan(som väl också är Al vad jag kan se, men jag kanske ser fel?)

På bägge sätten får regulatorerna lite bättre arbetsförhållanden.

Vänligen, P

P.S. Peranders har några lösningar på detta också, kolla in hans sidor: http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/02 :  18:54:48  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message

quote:
Alt. kan du lägga en L-profil

Om tittar så finns det faktiskt en liten L-profil där:
http://w1.331.comhem.se/~u33113170/bugle/regsink.jpg


Kylbehovet är inte så stort: trafo på 17V AC o 15V DC ut o "Buglen" drar ca. 30mA. Så det är under 1/2 W som behöver kylas bort. Men det är klart att det hadde kännts bättre om kylfänsen gjorde nån nytta. O min tillgång på alu är faktiskt väldigt begränsat, jag hittar, letar o skrotar allt som kommer i min väg, och det gör ju att man måste designa sina byggen därefter (varför tror du att buglelådan är 60mm o fronten är 80?

DVC Keld

PS. detta är nästan Trådnapping

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/02 :  19:35:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Där ser man, den missade jag.

Och om du inte har mer än 3V över regulatorn vid de strömmarna är det ju inga problem.

Vänligen, P

P.S Det var för att stoppa trådnappningen som jag lade in peranders sida...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000