HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hög spänning i vägguttaget.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2003/08/02 :  14:51:33  Show Profile Send zahnn a Private Message
Hej

Är ny här, men det ska väl inte hindra.

Har precis byggt klart ett LC Audio ZAP Pulse-steg.
Trafon är på 2x42V AC, och jag har testat den innan jag byggde ihop allt. Då hade jag +-60.6VDC, och allt var bra. (Kondingar på 63V). Nu när jag monterat allt kopplade jag in det för att provspela, och märkte att det är +-65.9 VDC.

Har nu kommit fram till att det är nätspänningen i vägguttaget som är hög. I skrivande stund närmare bestämt 250-251 VAC!!! Detta är inte riktigt normalt... Någon som råkat ut för liknande, och vad ska jag göra...?




Edit, 10 min senare:
Nu är spänningen på nätdelen nere i 60.6 VDC, men det är fortfarande 250 VAC i väggen... nån som kan ge en vettig förklaring

[z]

I like boolean logic
NOT

Edited by - zahnn on 2003/08/02 15:01:38

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/08/02 :  15:09:59  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Vad har du för mätinstrument? Hur bra precision har detta?
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2003/08/02 :  15:17:21  Show Profile Send zahnn a Private Message
Ok, kanske var jag lite frikostig med decimaler och så, men det är en multimeter för ca 150:- Så mycket fel kan det väl inte vara...


[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/02 :  17:20:01  Show Profile Send Lelle a Private Message
Kolla med din elleverantör, det skall vara 230VAC.
En kompis till mig förstörde lite dyra hifi prylar (bla. rörsteg) p.g.a. för hög spänning samt spänningsspikar, en annan genmensam kompis som är behörig elektriker mätte o dokumenterade.
Den första killen fick ersättning av elleverantören för trasiga hifigrejorna plus att de korrigerade spänningen in till honom på nått sätt.

Think different.

Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/02 :  17:28:40  Show Profile Send Lelle a Private Message
Självklart finns det litet plus el. minus från 230VAC, vet inte hur mycket som man bör acceptera eller hur mycket elleverantören tycker att det kan variera. Frekvensen bör dock tydligen inte avvika nästan någonting från 50Hz.
En del "skräp" finns också nästan alltid på elnätet men det bör som sagt inte vara för mycket.

Jorden el. nollan bör inte heller innehålla någon spänning (0V), hade problem med rörsteg som brummade (ut i högtalarna för mycket) pga. några volt på nollan o jorden.

Man får väl vackert pröjsa för en sån där elrenare typ. P.S Audio el. liknande, tycker att de är lite dyra dock.

Think different.

Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2003/08/02 :  17:29:28  Show Profile Send zahnn a Private Message
jag ska kolla noggrannare, och se vad jag gör sen...
Tack.


[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2003/08/02 :  19:52:16  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
250V tycker jag låter väldigt högt, det är oftare att man har underspänning. men det är inte lätt att klaga hos leverantören man ska ha bra på fötterna o dessutom verkar reglerna vara lite luddiga!

quote:
Jorden el. nollan bör inte heller innehålla någon spänning (0V),

Problem med jord-nolla spänning är oftast ett problem inom hushållet då jord o nolla oftast är hopkopplad i centralen.
(o "normal" spänning ska va ca 231 V (400V/roten ur 3))

Ang frekvensen så tillåts en viss avikelse men snittet brukar justeras så att det blir 50 Hz


Som sagt innan reglerna kring detta verkar vara lite luddiga, på mitt jobb har vi försökt o få lite klarhet detta men inte kommit nånvart, leverantören brukar skylla på våra transformatorer (vi köper högspänning)
DVC Keld

DIY is in my DNA
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000