HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Olika upplevelser
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/31 :  07:54:32  Show Profile Send henricsson a Private Message
Larsho, vad menar du med det?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/07/31 :  08:46:18  Show Profile Send SW a Private Message
Flyttade nyligen från ett hus långt ute på landet i Norrlands inland. Någon enstaka bil passerade på landsvägen 3 km bort, någon hund skällde kanske långt bort i fjärran men oftast var det knäpptyst.
Nu bor jag i en lägenhet, 500 meter från E4:an. Går jag ut på balkongen med en kalibrerad ljudmätare kan den ibland stå på över 60db. Där jag bodde tidigare reagerade inte mätaren varken utomhus eller inomhus. Skalan börjar på 40db.
Bakgrundsljudet är alltså mycket högre här, inte bara ute, utan också inomhus. Där jag bodde tidigare kunde jag tex på en del CD-skivor höra att vissa låtar inte hann klinga ut helt innan CD-spelaren bytte spår. Alltså låtarna avbröts. Det är helt omöjligt att höra detta här i lägenheten pga det höga bakgrundsljudet. Många svaga detaljer i musiken dränks helt av bakgrundsljudet eller blir betydligt svårare att höra. Det är klart att vrider man upp volymen kommer det mesta fram även här men då får man vrida så högt att det är svårt att lyssna längre tid. Visst blir det lite tystare sent på kvällen pga av mindre trafikbuller och andra miljöljud så att man får lite bättre dynamik även här.
Jag tror ändå att sinnesstämningen och förväntningar har en avgörande betydelse hur man upplever musik. Mycket större betydelse än folk i allmänhet vill eller törs tillstå.

S
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/31 :  09:48:09  Show Profile Send Belker a Private Message
Som glad DIYare har jag byggt en del riktigt dåliga grejer, men det är otroligt lätt att luras och tro att det låter bra. Boven heter tillvänjning. Om stereon står och småputtrar när kaffet bryggs låter det mycket bättre när man slår sig ned och drar på än om det varit knäpptyst och man börjar spela på hög volym. (Och ja, apparaterna kan vara varma och beredda). Så glöm nätspänning och kabeldielekterium, det ger försummbar (om någon) effekt jämfört med sinnet, psyket och stämningen.

Edited by - Belker on 2003/07/31 09:49:00
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000