HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD i "vanlig" CD-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/07/31 :  08:45:07  Show Profile Send stargazer a Private Message
OK, här kommer en måhända dum fråga men ändå

I min "vanliga" CD-spelare (Cairn fog v2 SOFT), som *inte* stödjer SACD, vilket låter bättre:

a) Titeln i SACD-utgåva
eller
b) Titeln som "remastered" / "vanlig" utgåva

Exempel (från Ginza)
a) Pink Floyd: Dark side of the moon 1973 (SACD)
Artnr 25365, Pris 169:-

b) Pink Floyd: Dark side of the moon -73 (Rem)
Artnr 27217, Pris 99:-

Motivera gärna varför!

Stort tack på förhand från en SACD-newbie alias / Stargazer

pwrdesign
Member

200 Posts

Posted - 2003/07/31 :  09:40:56  Show Profile  Visit pwrdesign's Homepage Send pwrdesign a Private Message
Om din CD spelare inte är en SACD spelare, så kan du ju ändå spela Hybrid-SACD skivor.

Ang dina alternativ så skulle väl B låta bättre eftersom A inte skulle låta alls.

Leta istället efter SACD skivor som det står Hybrid på.
Dom är oftast mycket bra producerade, och därför låter dom bättre än "vanliga" cd's.

Hoppas du fick svar på din fråga.

MVH patrik

Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik
Go to Top of Page

Heat
Member

205 Posts

Posted - 2003/07/31 :  09:42:39  Show Profile Send Heat a Private Message
Så det finns allså rena SACD samt hybrider?

Hellacopters LP/7" köpes
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/07/31 :  09:55:33  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Jupp. Sen finns det väl dessutom vissa SACD som är 5.1 och 2.0 alternativt bara 5.1 alternativt bara 2.0

Enkelt va'?

/P
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/07/31 :  10:11:05  Show Profile Send Conan a Private Message
Stargazer, kul att du nämner just DSOTM i din fråga. Hybridspåret på just SACD:n har vållat debatt med anledning av att skivbolaget valt en rätt aggressiv mastering på CD-ljudspåret. Se: http://www.stereophile.com/shownews.cgi?1649 Varför man gör så kan man ju undra, men antagligen är man ute efter ett ljud med mer "drag" i som dessutom bör låta nivåmässigt högre efter mastering. Förstört är spåret enlig undertecknad!!

Av de två alternativen du nämner skulle jag (om jag inte var på gång att köpa en SACD-spelare i snar framtid) satsa på den rena CD-utgåvan. Men även i det fallet kan man ju inte veta om skivbolaget mastrat och mixat sönder plattan. För att kolla det krävs det att du analyserar ett ljudspår t.ex. med Cool Edit alternativt jämför utgåvan med en äldre version av DSOTM, men det krävs ju att du inhandlar plattan först...

Om jag själv vore ute efter den ljudmässigt BÄSTA utgåvan av DSOTM skulle jag leta upp en beggad "oremixad/oremastrad" platta. Kanske har en kompis en oförstörd utgåva, och i så fall är kopiering ett bra alternativ. Det är ju såklart alltid roligare att äga en riktig skiva men vad gör man när skivbolagen härjar runt!? Akta dig också som tusan för Mobile Fidelitys version på "guldskiva". Den låter i mina öron illa som själva den!

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/31 :  11:28:43  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Pink Floyd själva har väl varit negativt inställda till CD-utgåvorna av deras skivor. Jag har DSOTM på vinyl och den låter förträffligt, bortsett från en kraftig repa på B-sidan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000