Author |
Topic |
|
stargazer
Member
445 Posts |
Posted - 2003/07/31 : 08:45:07
|
OK, här kommer en måhända dum fråga men ändå
I min "vanliga" CD-spelare (Cairn fog v2 SOFT), som *inte* stödjer SACD, vilket låter bättre:
a) Titeln i SACD-utgåva eller b) Titeln som "remastered" / "vanlig" utgåva
Exempel (från Ginza) a) Pink Floyd: Dark side of the moon 1973 (SACD) Artnr 25365, Pris 169:-
b) Pink Floyd: Dark side of the moon -73 (Rem) Artnr 27217, Pris 99:-
Motivera gärna varför!
Stort tack på förhand från en SACD-newbie alias / Stargazer |
|
pwrdesign
Member
200 Posts |
Posted - 2003/07/31 : 09:40:56
|
Om din CD spelare inte är en SACD spelare, så kan du ju ändå spela Hybrid-SACD skivor.
Ang dina alternativ så skulle väl B låta bättre eftersom A inte skulle låta alls.
Leta istället efter SACD skivor som det står Hybrid på. Dom är oftast mycket bra producerade, och därför låter dom bättre än "vanliga" cd's.
Hoppas du fick svar på din fråga.
MVH patrik |
Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik |
|
|
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2003/07/31 : 09:42:39
|
Så det finns allså rena SACD samt hybrider? |
Hellacopters LP/7" köpes |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2003/07/31 : 09:55:33
|
Jupp. Sen finns det väl dessutom vissa SACD som är 5.1 och 2.0 alternativt bara 5.1 alternativt bara 2.0
Enkelt va'?
/P
|
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2003/07/31 : 10:11:05
|
Stargazer, kul att du nämner just DSOTM i din fråga. Hybridspåret på just SACD:n har vållat debatt med anledning av att skivbolaget valt en rätt aggressiv mastering på CD-ljudspåret. Se: http://www.stereophile.com/shownews.cgi?1649 Varför man gör så kan man ju undra, men antagligen är man ute efter ett ljud med mer "drag" i som dessutom bör låta nivåmässigt högre efter mastering. Förstört är spåret enlig undertecknad!!
Av de två alternativen du nämner skulle jag (om jag inte var på gång att köpa en SACD-spelare i snar framtid) satsa på den rena CD-utgåvan. Men även i det fallet kan man ju inte veta om skivbolaget mastrat och mixat sönder plattan. För att kolla det krävs det att du analyserar ett ljudspår t.ex. med Cool Edit alternativt jämför utgåvan med en äldre version av DSOTM, men det krävs ju att du inhandlar plattan först...
Om jag själv vore ute efter den ljudmässigt BÄSTA utgåvan av DSOTM skulle jag leta upp en beggad "oremixad/oremastrad" platta. Kanske har en kompis en oförstörd utgåva, och i så fall är kopiering ett bra alternativ. Det är ju såklart alltid roligare att äga en riktig skiva men vad gör man när skivbolagen härjar runt!? Akta dig också som tusan för Mobile Fidelitys version på "guldskiva". Den låter i mina öron illa som själva den!
Lycka till! |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/07/31 : 11:28:43
|
Pink Floyd själva har väl varit negativt inställda till CD-utgåvorna av deras skivor. Jag har DSOTM på vinyl och den låter förträffligt, bortsett från en kraftig repa på B-sidan. |
|
|
|
Topic |
|