HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musikalitet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2003/07/29 :  16:09:08  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Min far har ett system bestående av Advantages toppförstärkarkombination, cdfix, Thiel-högtalare samt harmonic techs näst största kablage. Har tyckt att systemet spelar extremt bra rent hifimässigt (dvs. detaljer, rumskänsla etc. allt finns där) men att det saknas lite musikalitet. Jag upplever ofta lyssningströtthet när jag lyssnar och att diskanten är relativt påträngande.

Bestämde mig därför för att göra ett litet test: koppla in min fyra år gamla Technics cd-spelare (SL-PG490) (köpt för ca 1000 kr) istället för cdfixen. Döm om min förvåning när jag upplever musiken som kanske inte extremt mycket mer musikalisk och trevlig men åtminstone lite bättre (har bara lyssnat på ett fåtal låtar)!

Technicsspelaren verkar inte kanske kunna vara kapabel att leverera hifi i riktig mening men den verkar överrraskande njutbar.

Är det fler som har varit med om detta: dvs. att en prismässig nedgradering resulterar i ett mer njutbart ljud? Eller är det bara jag som inte är en riktig audiofil...

Handlar inte hifi om musikalitet?

Vore kul med andras åsikter och erfarenheter.

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/29 :  16:50:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är man nöjd så är man.

Det kan ju bero på rummet kanske att det låter hårt eller att andra kablar skulle kunna få systemet att låta mjukare/lugnare.

Rummets inverkan glöms ofta bort.

Svaret på din fråga är annars nej, med den extrema prisskillnad du beskrev.

Bravo
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/07/29 :  17:14:06  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hi-fi (high fidelity = hög trovärdighet/trohet) har i ordens egentliga betydelse ingenting med musikalitet att göra. Det man däremot kan tänka sig är att vi alla har olika mål och avsikter med våra anläggningar. Vissa vill ha sin anläggning så musikalisk som möjligt, andra vill ha ett så okontaminerat ljud som möjligt. Det finns nog lika många mål som hifi-människor.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2003/07/29 :  19:50:53  Show Profile Send Fyhr a Private Message
på tal om inget, i ett något snabbt genomfört test så var inte technics SL-PG490 speciellt långt ifrån min arcam CD72 :)

om jag får säga mitt så stämmer visserligen det pinhead skrev rent ordagrannt men jag hade aldrig kunnat leva utan lite musikalitet och "liv" i min stereo, nu blir jag också lite lyssningstrött ibland och mer "liv" kanske behövs... vissa dagar är jag glad och nöjd, andra inte. Nu har jag inte lyssnat på din fars system, eller för den delen thiel högtalarna, men jag har uppfattat advantage och SAT som lite väl kliniska. Låna hem någon trevlig rörförstärkare eller något, min anläggning fick en bra boost "liv" av Sugden A21a förstärkaren som ofta beskrivs låta lite rör, den ger lite värme helt enkelt. Detta är givetvis inte vad alla söker, men jag tycker det är ganska trevligt! Ångrar dock att jag inte "vågade" mig på en edison triod redan från början...
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/07/29 :  19:54:28  Show Profile Send A8 a Private Message
Låter som "obalans" i konfigurationen...har hänt mig många gånger då jag besökt hificonsult i Alingsås.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/29 :  20:06:48  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag upplevde samma sak när jag för flera år sedan jämförde CD72 mot min då 10 år gamla Technics SL-PS770A. CD72 presenterade ett renare, stramare och betydligt mera detaljrikt ljud. MEN Techicsen "kallade fram" musiker av kött och blod medan jag inte än idag vet vad musikerna bestod av i Arcams fall. Skelett och metall kanske.

Sammanfattningsvis så föredrog jag Techicsen eftersom den berörde mer om man så säger. Idag har jag dock en Rotel RCD-1070 som ger det bästa ur båda världarna enligt min mening.


Edited by - audiogear on 2003/07/29 20:07:19
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  20:29:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sen kan det vara så att cdfix inte är en så specielt bra spelare helt enkelt !!!

Men sen är det nog så att macthningen i systemet inte är bra, kan bero på vad som helst cd/förstärkare/högtalare/kablar/rum..svårt att säga...

Men det kan nog vara så att den gamla cdn kan ha ett lite mer diffust och mörkare ljud som kan upplevas som mer medryckande i en direkt jämförelse med de mer moderna spelaren, men det behöver inte betyda att den gamla är sämre !! Den är bara annorlunda, men kanske fortfarande en vettig spelare..

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/07/29 :  21:22:57  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag måste säga att jag inte förstår skillnaden mellan hifi mässigt-musikaliskt, ofärgat ljud. Det borde vara samma sak och i mina ögon så är det även så i praktiken med. Jag skulle kunna tänka mig att de flesta MENAR att hifi-mässigt ljud är ljust, detaljerat pga diskant höjning och lite tunn bas = vad de flesta moderna högtalare i lägre prisklasser låter som.
Thiel kan ibland låta precis så även om de har mycket fina kvaliteter i övrigt. Vikten av placeringen av dessa är mycket känslig för att inte detta skall uppstå. Avstånd till väggar, kraftigt dämpning av reflexer och försiktig invinkling tror jag kan lyfta ljudet mot ett mer "musikaliskt" ljud (då menar jag att du slipper diskanthöjningen och får lite bättre stöd i botten).

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:09:11  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Sen kan det vara så att cdfix inte är en så specielt bra spelare helt enkelt !!!

Nej..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:23:27  Show Profile Send yalpa a Private Message
Fyhr > så du har kvar Arcamen än? den har inte strulat eller så?

Klart att äldre spelare låter bättre. Kolla bara på Linn. Deras första utgåva av Mimiken är den bästa spelaren. Sen börjar det dra mot hifi och spelarna blir mer och mer digitala, vassa, analytiska. Mimiken tar fram percis samma detaljer som en 10 år nyare Classik k, men klart trevligare ljud. Dock finns det ingen handlare idag som skulle erkänna det.

Fixen låter omusikaliskt, det kan jag hålla med om. Den saknar dock inte bas eller nåt annat, den är varm också. Jag vet inte vad som är "fel" med den. Men det är därför det finns så många olika spelare, alla hittar till slut en som faller de i smaken och som de förhoppningsvis har råd med.
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:29:45  Show Profile Send Fyhr a Private Message
yalpa: arcamen har jag kvar, den funkar finfint :) hade den ute i trädgården idag och spelade lite (testa å lyssna "utan rum") å displayen lyser lite svagt för detta men det är nog så med allihop :) borde den ha strulat nåt?! var det dig jag köpte den av kanske? :)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:36:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan nog tänka att cdfix är en vettig spelare, men alla de produkterna i den serien har blivit lite väl uppskrivna.. Dom är ok men det är inga underverk, så att det kan vara cdspelaren som kan göra att det låter som det gör är nog ingen omöjlighet..men som sagt det finns en massa variabler som kan få detta fenomen att framkomma.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:55:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag har inte lyssnat så mycket på fixen för att kunna utvärdera den men Thielarna är förb trista helt enkelt. Låter murrigt och instängt. Det verkar som det krävs ett mindre kärnkraftverk för att få dom att öppna upp lite. Om en gammal Technics skulle slå en ny fix med det systemet låter jag vara osagt. Men i det här fallet så skulle jag testa andra roligare burkar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/29 :  23:10:53  Show Profile Send yalpa a Private Message
Fyhr > jo, det är jag som sålde Arcamen, var mest nyfiken ifall den funkar bra än, alpha serien strulade en hel del. Själv har jag hunnit avverka 2 Classikar, en del andra spelare och stärkare sen dess. Nu har jag insett att mitt rum är så värdelöst att det är inte värt att syssla med hifi, kör med en billig Hk stärkare och ska köpa en billig Linn cd nån gång i framtiden. Man ska inte kämpa mot det som inte går att lösa, finns annat här i livet än hifi.
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2003/07/30 :  19:25:40  Show Profile Send Fyhr a Private Message
då är jag med yalpa, den har som sagt fungerat aldeles utmärkt hittils och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med den, snällt du ville sälja den till mig :)

det där med hifi och rum är lite kinkigt, jag har dragit slutsatsen att det rum jag har just nu måste vara ganska bra då mitt lilla test att ta ut stereon i trädgården inte var så jäkla imponerande som jag fått beskrivit för mig av andra som testat :)
för mig är hifi precis på väg tillbaks, har även gått och blivit ganska bilintresserad (ojojoj vad mycket pengar jag kommer ha "över" i livet) men givetvis får man lyssna till sitt hjärta minst lika mycket som sin hifianläggning och göra det som känns bäst helt enkelt, du kommer nog tillbaks till hifi inom kort ska du se :D
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/07/30 :  20:16:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Thiels högtalare är rätt så ljusa och skarpskurna och kräver elektronik som drar lite åt det varma, mörka hållet till.
Jag har hört Thiel 2.3 ihop med Advantage, och det lät alldeles för ljust i mina öron.
Även elektronik och högtalare på highend-nivå kan låta dåligt om dom inte passar ihop.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/30 :  20:34:00  Show Profile Send celef a Private Message
kan man dra generella riktlinjer för olika fabrikat och deras "ljudideal"?
tex.
technics = mjukt
rotel = hårt
h/k = mörkt
thiel = ljust
sat = hårt o ljust
linn = degigt/segt
naim = blommigt
proac = fruktigt
osv.

sound pollution
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/30 :  20:34:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Konstigt att jag tycker precis tvärtom. Thiel är lite mörka eller ska vi säga tillknäppta och slavbasen gör dom trögdrivna. Då borde Advantage passa bra. Men det stora problemet med Thielarna är att dom inte svänger. Dom är för akademiska helt enkelt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/07/30 :  20:41:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
????

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/30 :  20:54:46  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hej Gustaf!

Din iaktagelse är intressant.

En CD-spelare för 17 000:- är som regel inte "ljus", oavsett vad det står för märke på den. Det är en myt som springpojkarna till konkurrentfirmor idogt försöker skramla med.

Jag kan tänka mig ett flertal orsaker till din iaktagelse.

Det kan som du mycket riktigt påpekar vara så att du inte är tillräckligt "audiofil". Alla är vi vana vid en viss återgivning och dina referenser är helt enkelt åt det murriga beslöjade hållet. Det kan ju svänga det också och vara kul att lyssna på så ingen värdering i detta! Fast jag tror inte det är så i detta fallet.

Om jag hade sålt anläggningen som helhet hade jag inte satt ihop den på detta sättet när vi pratar komponenter. (fast jag kan ju inte berätta vad jag tycker är fel eftersom jag jobbar med detta) Det kan låta alldeles förträffligt är jag säker på och om så är fallet så är den fel injusterad i rummet. Då får man justera till det så att det blir rätt.

Sedan får man gå på väggreflexer, kuddar eller spikes, vad spelaren står på, fasen i väggen etc etc.

I dina öron så återger anläggningen lite tröttsamt i vanliga fall. Det är en bra värdemätare. Justera in allt så att den låter trevligt och svängigt i dina öron. Koppla SEDAN in Technicsen får du höra på tråk

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/30 :  23:43:39  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Linn Mimik låter ungefär som om man stoppat bomull i öronen. Om alla andra spelare låter för ljusa är det nog fel på något annat i anläggningen. Sedan det här med musikalitet, jag vet att jag är petig och att jag har sagt det här några gånger, men musikalitet är en mänsklig egenskap, kan man inte hitta på något annat ord?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/31 :  00:33:29  Show Profile Send brumel a Private Message
PaceRythmAndTiming. Stampa takten etc etc.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/31 :  00:38:43  Show Profile Send marcus a Private Message
Naim.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/31 :  03:38:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr "Magnuz" går det nog inte att hitta ett annat ord en musikaliskt, det är ju det de flesta vill ha ut av anläggningen.

Det är ju när det inte låter musikaliskt som man klagar, att man sedan har olika preferenser för vad som är musikaliskt är en annan sak.
Tolkningsproblemet kvarstår nog även med ett nytt ord.

Omvi inte skall ta till "stampa takten" förstås!

Bravo
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/31 :  05:14:11  Show Profile Send ekman a Private Message
uj uj uj den matchningen var inte att leka med =)
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/31 :  11:12:08  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Bravo, du har nog rätt i att alla har smått olika definitioner av vad som är "musikaliskt", det är nog också en orsak till att det blir mycket konstiga missförstånd t.ex. på detta forum. Jag vidhåller dock att det är en finess med att hålla sig ungefär till de vedertagna definitionerna av ord, annars blir det som Tage Danielsson skrev (fritt ur minnet): "Du och jag kan ju komma överens om att kalla en biljett Stockholm-Malmö t o r för en åtsittande aftonklänning med svarta tofsar, men jag lovar dig att vi kommer att få ett h-e i biljettluckan."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.92 sekunder. Snitz Forums 2000