HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nybörjar hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

radaradam
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/07/29 :  00:40:39  Show Profile Send radaradam a Private Message
Hej!
jag är helt ny här på forumet, är en nybörjare inom hifi-området.
Jag har nu bestämmt mig för att börja byta ut mina prylar men är inte säker på vad jag ska börja med. Budgeten är tight nu så jag har 6000kr att börja med.

Äger detta nu:
En Technics SU-VX720 Förstärkare (vet inte alls mycket om denna då det är min fars gammla)
En NAD T532 DVD
Ett par alldeles för dåliga högtalare som inhandlades då jag bara ville spela högt.
Länk till högtalarna: http://www.ljudia.com/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=703429
Högtalarna är alldeles för stora och har som ni förstår inte bra ljudegenskaper.

Vill satsa på ett schysst nybörjar hembio-system men som även ska vara bra till vanligt musiklyssnande.
Har kollat in hifiklubbens sortiment på stativhögtalare, jag har ett rätt så stort rum så jag har funderat lite om dessa små stativhögtalare räcker till mitt rum. Har kollat in ett antal B&W högtalare där som ligger inom rimlig prisklass.

Har kollat in lite receivers på marknaden som t.ex Yamaha RX-V640 och Marantz SR-5200.

Vad bör jag börja med att byta ut?
Finns det andra mer prisvärda prylar än de jag har kollat på?

Tacksam för svar.

MvH Adam

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/29 :  00:56:51  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag skulle rekomendera att byta ut högtalarna. Köper du begagnat kan du få riktigt justa grejjor för 6000. Men det finns gott om bra, ny, stativare också.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/29 :  00:58:15  Show Profile Send ekman a Private Message
skippa hembion till att börja med om du inte känner att det är helt livsviktigt
och börja som sagt med ett par trevliga högtalare
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/07/29 :  00:58:33  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Om budgeten är lite begränsad, vilket jag misstänker den är, så hade jag nog hellre satsat på en reciever från Denon. Dom släppte precis en modell som heter 1803 som verkar otroligt prisvärd. Vid dom jämförelser jag själv gjort mellan Yamaha (630) och Denon (ominns tyvärr modell, men inte var det nån dyr sak) så funkar ju Denon absolut bättre vid musiklyssnande. Den finns att köpa på www.hembiobutiken.com för ca 4500 SEK.

Om det nu är så att hembio är det primära för dig så tror jag du kommer få mer/bättre hjälp på hembioforumet, nyligen flyttat till www.prisjakt.nu

/Vecc
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  02:01:15  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog oxå byta ut högtalarna, då kan du lättare värdera elektronik som du köper i ett senare tillfälle. Kolla om du kan hitta nån Wharfedale diamond 8.3, bra golvare som kan fylla ett rum utan problem...Den kan du nog få ny för en 3500:-, köp sen till lite bra kabel och spara pengar till en ny stärkare...
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/07/29 :  03:40:46  Show Profile Send crion a Private Message
Hehe, själv leker jag med tanken att behålla dina högtalare och koppla dem i ett järngrepp. Din gamla technics stärkare är inte optimal här.. Jag har följande förslag om Hifi-klubben ligger nära dig:

Låna hem en Denon PMA 1055 för att se om det är värt ha kvar dina högtalare.

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=8&product=PMA1055

Är du nöjd så behåller du den.

Alternativ 2
Ta en titt på olika högtalare i prisklassen 6000kr. jämför både golvare och stativ högtalare, men glöm inte att räkna in stativet i priset..

Sedan tycker jag inte att flerkanalsanläggningar är riktigt prisvärda om man har tight budget. Jag har 3*100 watt slutsteg av mycket hög kvalite som knappt används. Men jag trodde verkligen att jag behövde hög prestanda på alla kanaler för en 6-7 år sedan. Nu vet jag att 90% av ljudet kommer från mina frontar...
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/07/29 :  04:09:39  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Hej på dig radaradam.
Jag skulle kollat på en ROTEL ra01 och ett bar beggade AUDIO PRO black diamond.
Mycke välljud för billiga pengar i mitt tycke.
Det kan nog finnas någon beggad ROTEL ra01 "där ute", tror jag har sett någon i förbifarten

MVH/Mikaell

.....har spelat cs för länge igen.......
Go to Top of Page

radaradam
Starting Member

4 Posts

Posted - 2003/07/29 :  16:55:06  Show Profile Send radaradam a Private Message
Tack för alla svar.
Saken är den att om jag köper ny förstärkare så måste ju den kunna driva mina gammla högtalare ett tag framöver tills jag har skaffat nya.

Så högtalare ser jag själv som en bättre investering.Frågan är bara vilka det blir, Har kollat in hifiklubbens B&W stativare. Men jag tror fortfarande på något sätt att ett par stativare är i minsta laget för mitt rum, så ett par golvhögtalare är kanske att tänka på ?

Som sagt så är budgeten tight och priset ska ligga under 6000kr.

MvH Adam
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/07/30 :  01:05:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
ADAM

Låna hem ett par stativare vetja , då får du reda på om det passar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/30 :  01:34:43  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Har inte audio pro en någon juste golvare till bra pris? Vad kostar ett par Black Diamond?
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/08/25 :  15:49:21  Show Profile Send Zamn a Private Message
Dom finns på on/off för 5000:- nya.
Fast dom ska ju bort nu verkar det som, så man hittar dom väl inte på alla ställen.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/25 :  15:57:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett par B&W 602S3 kostar strax under 6000 och fyller nog de flesta rum ganska bra. Om du gillar "B&W-ljudet" (vilket jag gör) är de definitivt värda en titt. Tänk på att du behöver ett par stativ om det ska bli riktigt bra.
Om du vill gå mot hembio kan du ju senare köpa en hygglig sub som även går att använda till musiklyssnade, 602orna+en bra sub spelar riktigt bra ihop om man lägger ned lite tid på placeringen.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2003/08/25 :  16:30:15  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag köpte ett par begagnade B&W CM2 stativare för prick 6000 inkl stativ, dom är jag verkligen nöjd med. Oväntat bra bas för mig som trodde att en högtalare måste vara stor för att ge bas.

En person som verkade veta vad han pratade om sade att det till och med kan vara dumt att ha golvhögtalare med mycket bas om man samtidigt ska ha en subwoofer, det kan bli utsläckning etc av basen som påverkar negativt. Basen är ju riktningsokänslig så länge man sätter crossover lägre än 80Hz, så det är lättare att få bra ljud ur ett par mindre stativare tillsammans med en subwoofer (som dessutom är lättare att placera). Kan det stämma?
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2003/08/25 :  19:31:41  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Hade likadana högtalare till min hemmabio förr, inte låter de bra till vanlig musik iaf=)

Men jag tror för dig är B&W en bra början, men som andra redan sagt, det finns många bra stativare att ha som instegsmodell, sen arbeta sig uppåt.

Du kan även kolla in Heco, de gör bra saker till bra priser!
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/08/26 :  07:10:20  Show Profile Send s60761 a Private Message
Lägg alla pengar på ett par bra frontar så kan du utöka till hembio senare....

Tannoy R2 eller R3 (www.tannoy.com)

Warferdale...


- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/08/26 :  09:14:48  Show Profile Send dole a Private Message
Högtalare som nr 1, och om du köper en reciver köp en som klarar att köra ett separat slutsteg för 2 kanal.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2003/08/26 :  10:26:13  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Köp högtalare för pengarna så för du mest ljud för pengarna. Kan rekommendera Monitor Audio Bronze 4.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/26 :  14:22:10  Show Profile Send KennethS a Private Message
Varför inte köpa ett par Dali Evidence 470 beggade? Sett dom för 5.500:-(9.996:- som nya)Är en högtalare som dom flesta stärkare klarar. Varm trevligt ljud med bra stuns i botten!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/26 :  14:25:59  Show Profile Send KennethS a Private Message
Glömde länken!

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=DALIEVI470

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/08/26 :  14:30:17  Show Profile Send KennethS a Private Message
Glömde länken!

http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=47&product=DALIEVI470

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/08/26 :  15:07:20  Show Profile Send långhåret a Private Message
Hett tips, spara några tusenlappar till och få riktiga prylar!
It will be worth it!

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/08/26 :  18:12:22  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Hej
Dina nuvarande högtalare är det som är klart mest begränsande för ditt system, så köp nya frontar. Har du möjlighet att spara lite till så gör det (2-4000), men ett bra tips är att söka begagnat. Kolla in http://www.blocket.se eller http://www.hifimagasinet.com/ eller någon annan sida (även hififorum.nu har ju en säljes-avdelning).

DVD-spelaren är helt ok och den behöver du inte byta på ett tag. Förstärkaren är kanske lite tveksam, jag har själv haft en technicsförstärkare och kan inte rekomendera dem.

Jag tror inte 6000 kr räcker till ett 5-kanalsystem som du blir nöjd med om du inte hittar nåt riktigt kap begagnat.

Tips 1 är att fundera på begagnat och tips 2 är att spara lite till om du vill köpa nytt.

Förslaget att köra med Sub och två stativare är bra, det ger ofta fint ljud och en aktiv sub hjälper ju upp basen om förstärkaren är lite klen.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000