HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grendel + Cremona = SANT!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/08/22 :  20:04:49  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Ojojojojojoj!
Hade innan idag aldrig hört varken bladelius eller sonus faber. Nu har jag!!! Oj vad dyrt det här kommer att bli, det blir nog till att sälja organ eller nåt. Det var det ruskigaste jag hört!! Blev ju tårögd!! Och så var det ju bara auditoren också, oh herregud!

Almost cut my hair

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/08/22 :  20:11:35  Show Profile Send stargazer a Private Message
Japp, jag vet hur det känns. Rockar fett, men sen är ju prylarna så snygga att man går under
Grendeln spelar både lättflytande/organiskt* och muskulöst.
Och med rätt förstärkeri, så spelar Cremonorna både vackert och tok-fett.

<ironi>
Bara några problem. Måste knacka lite tant för att ha råd.
Visst, omoraliskt/oetiskt/uselt/etc etc men det är nog enda chansen för oss vanliga dödliga.
</ironi>

*Kolla people, Stargazer övar på HiFi-adjektiv...
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/22 :  21:05:42  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Hade själv hemma Grendeln (kommer nog en recension om jag orkar!) i veckan på mina Infinity Ren 90 och var till att börja med lite besviken, det var tills jag biampade högtalarna, då var det inte längre någon som helst tvekan, Grendeln är tokbra!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/08/22 :  22:05:26  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
hehe var det på RC i Umeå som du lyssnade eller??

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/22 :  22:43:02  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det låter som att kentkreitler är fast...

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/22 :  23:53:51  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Vad lyssnades det mer på tillsammans med grendeln och Sonusarna? Vilket försteg? vilken cd? kablar?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/08/23 :  13:23:45  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jo det var i Ume. Tänk att jag måste åka trettio mil för att få lyssna på schyssta saker. Cd var audio research och försteg var krells nya integrerade, kablar var flatline och red dawn. Lysnnade även på quad (99 och 909) tillsamans med italienskorna, inte samma sak på långa vägar. Provkörde även endast krellen det funkade även det men inte heller det samma sak.

Timbre: Jo, nu åkte jag dit ordentligt. Roligt att äntligen få höra själv vad alla säger är så bra. Nu vet jag inte vart jag ska börja att byta ut i kedjan, högtalare eller stärkare.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/23 :  14:07:53  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>kentkreitler

Jag är lite nyfiken på hur du tyckte quad lät lite mer ingående? Jag förstår att det inte var i samma liga, med tanke på prisskillnaden, men ändå.

Hur lät det med Krellen? Långt ifrån hur det lät med grendel? Skillnader?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/08/23 :  15:56:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
>kentkreitler

Vet hur bra Auditoren låter. Lyssande på den i sommras i stockholm, då uppkopplad till någon "billig" sharpförstärkare.

Det var tur att jag hade shopat klart för den resan.

En bild från tillfället.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/08/23 :  19:25:10  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
mmm, några av de där prylarna skulle jag kunna tänka mig. Hur lät sharpen? den ska ju vara utvecklad tillsammans med Sonus högtalare.

Quad lät ok. Vi körde Nils Lofgren live och akustiskt. Ett spår som förmodligen är söndernött i hifibutiker runt om landet användes som referens. Ingen aning vad spåret heter men mycket strängonani blire. De låter bra så länge inte Nisse tar i och matar på med full frenesi, när han gör det slår ljudet om och blir hårt och lite vasst i de övre registren. Jämfört med krell och grendel tyckte jag mig tappa bort musiken och det mest bara lät. Rummet är inte heller lika stort och djupt som med de båda andra, det låter inte lika rätt helt enkelt. Det skulle ju kunna vara cdn som är boven då vi ej testade att använda AR cdn som källa utan körde quaden som försteg. Det skulle ju vara intressant om 909.an lät bättre med en anna källa då den känns väldigt lockande rent prismässigt.




Almost cut my hair
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/23 :  22:19:09  Show Profile Send Timbre a Private Message


Lustigt det där med Sharpförstärkaren...
Sharp hade en demo på Arkenmässan 2000. Den minsta av de två integrerade "enbitsförstärkarna". Det var i ett av de små rummen och inte så många besökare. Det spelades på Sf Grand Piano och som "utsmyckning" stod ett par Electa Amator II uppställda. Det lät överraskande bra!
Passade på att be om ett högtalarbyte då jag kände till Amatorerna men inte Grand Piano.
Visst, no problem och Sharpförsäljaren utstrålade optimism.
Tittar man på själva förstärkarburken och känner till Electa Amator II blir det kanske inte lika lätt att dela den optimismen - men det är väl just detta som gör hifi så kul...
Det lät otroligt bra alltså...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/08/23 :  23:32:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag kan bara instämma i vad Timbre skriver. Det lät otroligt bra. Det skall tilläggas att vi använde en Sony DVD (DVP-NS999) som transport. Tror att Mattias kan intyga att detta var en höjdpunkt.. Speciellt när vi fick höra vad de skulle ha för GUARNERI HOMAGE paret som vi lyssnat mest på.

(Då ångrade man sig nästan, att man just köpt en annan dyr leksak )


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/08/24 :  20:52:46  Show Profile Send Mattias a Private Message

Att lyssna till dessa fina SF grejer var en riktig fröjd.
Auditorn lät verkligen bra. Till historien hör också att vi började lyssna till Guarneri (se bild ovan). Sedan slog vi om till Cremona Auditorn och man hade väl inte tänkt sig denna återgivning. Trodde helt klart att Guarneri skulle sopa mattan totalt. Ibland blir man häpen kan man säga

Men ngn skillnadsbeskrivning blir det inte tal om här. Olika uppställning, olika kablage samt eletronik man inte riktigt har koll på gör detta svårt.

Om elektroniken måste jag helt klart säga att Sharpen gjorde intryck på mig. Den har några år på nacken och är väl typ första generationens digitalförstärkare. Mina annars så färgade öron upplevde denna pryl som riktigt välljudande.

Det var ett trevligt lyssningstillfälle. Zalve och jag hade våra damer med oss under denna lyssning som pågick flera timmar. Impad att de stod ut
Lite kul vart det senare också då vi tog oss till en annan butik i stan för att lyssna till lite andra grejer... det blev inte mycket att hänga upp i julgran kan man säga. Kanske skulle lyssnat på de grejerna innan, eller nåt

/Mattias
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/08/24 :  21:14:57  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag hade också med mig min dam, hon har bra öron för att vara oinvigd. Hon blev dock lite less på att bara lyssna på en för henne okänd låt hela tiden.

Nämde jag förresten att jag också lyssnat på B&W 805 signature? Jäfört med dessa måste auditoren framstå som ett kap, billigare och i mina öron mer välljudande.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/24 :  23:57:23  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Hur mycket tog de för Guarnerin?


Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/08/25 :  08:56:22  Show Profile Send Danne a Private Message
kentkreitler

Menar du att det var i olika rum du lyssnade i när du jämförde Grendel/Krell/ARC mot Quad 99/909?
Ni flyttade alltså högtalarna till det mindre rummet när ni använde Quad kombon?

/Danne
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/08/25 :  09:42:45  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Nej nej. Det upplevda "rummet" som musiken spelar i, alltså ljudbildens storlek och djup.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/08/25 :  13:20:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Fick för mig att han sa nåt straxt över 30k, men jag kan ha fel. Mattias kommer säkert ihåg. Jag var full upptagen med att lyssna och Foto'a

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/26 :  16:53:00  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Vilken butik fanns de i? Jag ringde Umeå och började tjata om högtalarna.. hehe.. såg sen att de fanns i en butik i Stockholm.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000