HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips på digital koaxialkabel önskas.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/07/27 :  18:12:02  Show Profile Send orthanc a Private Message
Dags att byta ut kabeln till min Philips DSS930 som används till datorn. Så varför inte ta och göra ett par själv. Blev så nöjd med LTS lågimpedans högtalarkabel så jag antar att det går nog att göra en digitalkabel till dessa små aktiva högtalare som gör mig lika lycklig.

Tänkte som så att jag kan väl lika bra fråga er om ni har någon kabel rekommendation till kabel?

Mvh

Undersöker för tillfälle.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:04:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
RG58?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:14:17  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
RG59!

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:53:19  Show Profile Send orthanc a Private Message
Nån som provat både RG58 samt RG59 av er? Bernt Jansson, skrutten eller nån annan? Har man skillnad eller är det priset .=D

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:29:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, jag själv använder någon mångtrådig japansk variant som jag inte minns namnet på till digitalkabel, den har teflon mellan mittledarna och skärmen. RG58 och RG59 är väl rätt så standard, RG59 har lägre förluster så den är nog bättre. Här ligger vi på frekvenser på många megahertz, drygt 16 MHz i min DA har jag för mig. Jag har inte funderat så mycket på kablarna faktiskt. Har mest grejat med klockor och digitaltrafo mm. Jag tror det gör mindre skillnad mellan digitalkablar än vanliga signalkablar. Vad säger kabelkillarna? Jag räknar mig inte dit.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/28 :  06:29:48  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
RG59 har 75 ohms impedans, jag har för mig att detta är standard på digitalsgnalerna, är dock inte lika säker just nu som igår.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/07/28 :  08:26:42  Show Profile Send Jodå a Private Message
75 ohms impedans är standard på sp-dif. Har man istället AES/EBU är impedansen 110 ohm.
/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/07/30 :  17:31:30  Show Profile Send orthanc a Private Message
Vilken av RG59 kablarna är det man skall ha????

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/182359.htm
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/5336.htm
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/5335.htm

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/07/30 :  18:17:17  Show Profile Send Jodå a Private Message
Jag har använt en 75 ohms videokabel från mogami. Den är trevlig om man behöver dra en lite längre sträcka, eftersom den är mjuk och smidig.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/07/30 :  19:54:52  Show Profile Send orthanc a Private Message
Låter de samma ? Eller skall man välja någon speciell? har ju gartis 75 ohms koaxialkabel på jobbet, visserligen antennkabel men den kanske skall funka lika bra? Men många verkar ju gilla RG 59 som elfa har, min tanke var då bara vilken av dem ..=)

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/07/30 :  20:11:53  Show Profile Send Jodå a Private Message
Har faktiskt ingen erfarenhet av dessa (Annat än till videokablage). Du får väl köpa hem och testa :) Borde iof. finnas någon på forumet som testat redan. Annars blir det ju en bra liten "lödövning" att knopa ihop.

/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/07/30 :  20:18:26  Show Profile Send orthanc a Private Message
Det är väl som så.=) Kanske skall ta och bara välja en av de färggranna då.=) Kan inte skada till allt svart....

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/07/31 :  16:45:39  Show Profile Send orthanc a Private Message
Förresten var det någon som hade provat de olika RG59 kablarna??

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000