Author |
Topic |
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/07/26 : 20:17:14
|
Någon som provat? 2 lastbilsbatterier ger ett spänningsswing på 48 V och gott om ström. |
|
GrodanB
Member
89 Posts |
Posted - 2003/07/26 : 22:18:34
|
2 lastbilbatterier med ca 170 AH stycket ger nog med kräm men varför? Kan ju inte tänka mig att man vill ha ett mobilt system vägandes 100 kg eller mer... |
/Tobias
|
Edited by - GrodanB on 2003/07/26 22:34:14 |
|
|
mmx_2
Member
430 Posts |
Posted - 2003/07/26 : 22:35:54
|
Svaret heter stabilitet och linjäritet, försök hitta en konventionell nätdel som matchar ett batteri vad gäller dessa parametrar! Marantz har (hade?) för övrigt en batteridriven förstärkare i sitt sortiment. |
Riktiga förstärkare går på 3 faser! |
|
|
GrodanB
Member
89 Posts |
Posted - 2003/07/26 : 23:17:03
|
ok men hur bibehåller man den stabiliteten under en längre tid? du behöver ju ladda och hur garanterar man att man inte får problem med linjäriteten och stabiliteten under den tiden? Hur stor inverkarn har detta igentligen på ljudet? Jag har använt utrustning som mäter ström, R/F strålning etc. som påverkas av en fis i rymden och de gick inte på batterier. De hade lyckats med stabila spännings agg. Varför skulle det inte gå till ljudanläggningar? Nu vill jag inte starta ett religionskrig här, men det vore kul att se om någon skulle kunna övertyga mig att detta är ett stort problem, så stort att jag skulle vilja ha lastbilsbatterier i mitt vardagsrum... |
/Tobias
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2003/07/26 : 23:31:18
|
Batterier är bra, man slipper 50 Hz/100 Hz överallt där man vill ha dc+man slipper problem med jordloopar så man kan jorda ordentligt.
Men att ha batterier till slutsteg är väl att ta i, till förförstärkare däremot kan det nog vara en bra idé.
|
|
|
Mattias S
Member
461 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 03:59:26
|
Hoppas att ni som funderar på detta tar problemet knallgas i beaktning. Alla batterier som ej är slutna bör hanteras varsamt. Ta och kolla arbetsskyddslagen.
Mvh // Mattias S
|
Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 07:56:09
|
det finns riktlinjer för hur man installerar m a p knallgasbildning och risk för syra spill.
Där är ett krux med detta. Du får INTE köpa batterisyra själv, utan måste släpa iväg dem till en bilverkstad som har tillstånd att hantera batterisyran. Att använda batterierna är helt ok , däremot.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 11:17:11
|
Har oxå funderat på batterier. Om man använder ett för litet (men stabilt) nätagg och låter batterierna ta hand om belastningstopparna och filtrera "fulströmmen". Blit d bra eller helt menlöst. Man borde få en nätdel som kan leverera i princip hur mycke ström som helst. |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 11:17:13
|
En Besserwisser anmärkning: 2st "lastbilsbatterier" ger +-12v
När mitt DOZ (Death Of Zen) står klart drivs det av slutna 12v batterier. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 11:31:38
|
En besserwissermotanmärkning: Ett lastbilsbatteri är oftast på 24V och två ger då följdaktligen +/-24V... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
GrodanB
Member
89 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 12:10:00
|
Hej
Vill också vara Messerschmitter: Som anställd på Volvo Powertrain kan jag berätta att 24 volt är europastandard (större delen av världen faktiskt). Endast USA och australien (så vitt jag vet ;-) ) kör med 12 volt i sina lastbilar. Vissa länder som tar emot stöd från USA brukar ha en del lastbilar från USA och de går naturligtvis på 12 volt. Men skulle någon komma över ett LASTBILSbatteri i Sverige kommer det vara 24 volt...
;-) |
/Tobias
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2003/07/27 : 13:42:42
|
Det finns alltså batterier med 24v Jag trodde att det användes 2st 12v i lastbilar för att få 24v, hm där ser man.
Jag meschersmittade mig vid fel tillfälle. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
JM
Member
533 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 13:56:13
|
Dom allra flesta lastbilar och bussar kör med 2 st seriekopplade 12V batterier ! Jag har inte sett ngt annat iaf...
Mvh/janne |
Att mäta är att veta ! |
|
|
GrodanB
Member
89 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 14:11:50
|
Japp, hade fel... Man skall nog vara lite försiktig med sitt messerschmittande... JM och Cittroman har rätt 2 12 volt men stora som fan och tunga för att kunna leverar tillräckligt men kräm för att kranka igång en lastbilsmotor... (det är ungefär lika tungt att dra runt en 12 liters disel som en normal bilmotor kan producera så det går åt en den ström).
Men jag återkommer en dag skall ja ha rätt... ;-) |
/Tobias
|
|
|
Parasite
Member
734 Posts |
Posted - 2003/07/28 : 19:48:02
|
Fanns en disko nisse som körde sina basar med bilslutsteg och bilbatterier, pga av att de va billigt, men när han slutligen fick råd så gick han ändå tillbaka på grund av kraften och ljudet , annars så säger jag inte så mycket varken bu eller bä |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 19:34:41
|
Jag körde blybatterier 2*48 volt per kanal till mina olika LC audio steg i 10 år innan jag såg ljuset.....köpte 8st 82,0000uF rifa (av cittroman, forfarande nöjd) och plugga in. Inget kan övertyga mig att byta tillbaka till batterier....
Om någon fortfarande är intresserad av batterier har jag 16st panasonic selaed lead acid (sla som går bra att bygga in) 12v 7.2Ah till salu...billigt. |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 19:51:01
|
8 ggr 82000 uF !! vem behöver batterier med 0,65 F !!
med 48 V är det 750 J i lytarna. Undrar vad som händer om det blir kortslutning
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 19:57:44
|
Sorry..använder bara 4st till mitt huvud system (2*82kF per kanal) de andra går åt till annat |
|
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2003/07/29 : 20:03:14
|
Angående kortslutning...jag hade mardrömmar under alla år med tanke på alla (16 st 12v 7,2 Ah ESR 0.4 Ohm osäkrade i en 5 mm aluminium låda oouuch ) rifa kondingara känns som rena semestern jmf vad där var innan.... Råkade koppla fel en gång....kontakt fanskapet brann upp med en 15 cm lång låga.... |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 21:29:18
|
Så mitt meschersmittande var rätt!
A8 bra att du fortfarnde är nöjd.
Är det någon skillnad jämfört med batterier? |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
A8
Member
360 Posts |
Posted - 2003/07/31 : 17:02:14
|
Olika slutsteg är vad jag förstår känsliga för olika problem i strömförsörjning men mitt LCaudio klass AB steg presterade bättre på alla punker med batterierna urkopplade och rifa kondingarna ovan.
Med batterier OCH kondingar var mellan register och upp lite (relativa termer) hårt och "glittrigt" jmf med batterierna urkopplade. Utan batterier men med i övrigt samma lytar och hf avkoppling öppnade ljudbilden upp bättre med mer och renare hf detaljer. Hörs speciellt bra med symbaler som med batterierna inkopplade crashar något men utan batterier klingar fint med övertonerna bättre urskiljbara och renare.
Min helt subjektiva och ovetskapliga slutsats är att speciellt blybatterier brusar mer i de övre frekvens registren än en rejält avkopplad traditionell nätdel.
Klass A steg kanske har mer o vinna eftersom det blir svårare att dämpa nätfrekvensen, eller som något zen steg jag läste om som hade ena rail spänningen som signal refrens, då är nog lite brus att föredra jmf 50Hz nät brum. |
|
|
|
Topic |
|