HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Batteridrivet slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/26 :  20:17:14  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Någon som provat? 2 lastbilsbatterier ger ett spänningsswing på 48 V och gott om ström.

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:18:34  Show Profile Send GrodanB a Private Message
2 lastbilbatterier med ca 170 AH stycket ger nog med kräm men varför? Kan ju inte tänka mig att man vill ha ett mobilt system vägandes 100 kg eller mer...

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2003/07/26 22:34:14
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:35:54  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Svaret heter stabilitet och linjäritet, försök hitta en konventionell nätdel som matchar ett batteri vad gäller dessa parametrar! Marantz har (hade?) för övrigt en batteridriven förstärkare i sitt sortiment.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/26 :  23:17:03  Show Profile Send GrodanB a Private Message
ok men hur bibehåller man den stabiliteten under en längre tid? du behöver ju ladda och hur garanterar man att man inte får problem med linjäriteten och stabiliteten under den tiden? Hur stor inverkarn har detta igentligen på ljudet? Jag har använt utrustning som mäter ström, R/F strålning etc. som påverkas av en fis i rymden och de gick inte på batterier. De hade lyckats med stabila spännings agg. Varför skulle det inte gå till ljudanläggningar? Nu vill jag inte starta ett religionskrig här, men det vore kul att se om någon skulle kunna övertyga mig att detta är ett stort problem, så stort att jag skulle vilja ha lastbilsbatterier i mitt vardagsrum...

/Tobias
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/26 :  23:31:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Batterier är bra, man slipper 50 Hz/100 Hz överallt där man vill ha dc+man slipper problem med jordloopar så man kan jorda ordentligt.

Men att ha batterier till slutsteg är väl att ta i, till förförstärkare däremot kan det nog vara en bra idé.
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/07/27 :  03:59:26  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Hoppas att ni som funderar på detta tar problemet knallgas i beaktning. Alla batterier som ej är slutna bör hanteras varsamt. Ta och kolla arbetsskyddslagen.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/27 :  07:56:09  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
det finns riktlinjer för hur man installerar m a p knallgasbildning och risk för syra spill.

Där är ett krux med detta. Du får INTE köpa batterisyra själv, utan måste släpa iväg dem till en bilverkstad som har tillstånd att hantera batterisyran. Att använda batterierna är helt ok , däremot.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/07/27 :  11:17:11  Show Profile Send lasselite a Private Message
Har oxå funderat på batterier. Om man använder ett för litet (men stabilt) nätagg och låter batterierna ta hand om belastningstopparna och filtrera "fulströmmen". Blit d bra eller helt menlöst. Man borde få en nätdel som kan leverera i princip hur mycke ström som helst.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/07/27 :  11:17:13  Show Profile Send cittroman a Private Message
En Besserwisser anmärkning:
2st "lastbilsbatterier" ger +-12v

När mitt DOZ (Death Of Zen) står klart drivs det av slutna 12v batterier.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/27 :  11:31:38  Show Profile Send Nagref a Private Message
En besserwissermotanmärkning: Ett lastbilsbatteri är oftast på 24V och två ger då följdaktligen +/-24V...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/27 :  12:10:00  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Hej

Vill också vara Messerschmitter:
Som anställd på Volvo Powertrain kan jag berätta att 24 volt är europastandard (större delen av världen faktiskt). Endast USA och australien (så vitt jag vet ;-) ) kör med 12 volt i sina lastbilar. Vissa länder som tar emot stöd från USA brukar ha en del lastbilar från USA och de går naturligtvis på 12 volt. Men skulle någon komma över ett LASTBILSbatteri i Sverige kommer det vara 24 volt...


;-)

/Tobias
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:42:42  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det finns alltså batterier med 24v
Jag trodde att det användes 2st 12v i lastbilar för att få 24v, hm där ser man.

Jag meschersmittade mig vid fel tillfälle.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/07/28 :  13:56:13  Show Profile Send JM a Private Message
Dom allra flesta lastbilar och bussar kör med 2 st seriekopplade 12V batterier ! Jag har inte sett ngt annat iaf...

Mvh/janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/28 :  14:11:50  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Japp, hade fel... Man skall nog vara lite försiktig med sitt messerschmittande... JM och Cittroman har rätt 2 12 volt men stora som fan och tunga för att kunna leverar tillräckligt men kräm för att kranka igång en lastbilsmotor... (det är ungefär lika tungt att dra runt en 12 liters disel som en normal bilmotor kan producera så det går åt en den ström).

Men jag återkommer en dag skall ja ha rätt... ;-)

/Tobias
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/07/28 :  19:48:02  Show Profile Send Parasite a Private Message
Fanns en disko nisse som körde sina basar med bilslutsteg och bilbatterier, pga av att de va billigt, men när han slutligen fick råd så gick han ändå tillbaka på grund av kraften och ljudet , annars så säger jag inte så mycket varken bu eller bä

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/07/29 :  19:34:41  Show Profile Send A8 a Private Message
Jag körde blybatterier 2*48 volt per kanal till mina olika LC audio steg i 10 år innan jag såg ljuset.....köpte 8st 82,0000uF rifa (av cittroman, forfarande nöjd) och plugga in. Inget kan övertyga mig att byta tillbaka till batterier....

Om någon fortfarande är intresserad av batterier har jag 16st panasonic selaed lead acid (sla som går bra att bygga in) 12v 7.2Ah till salu...billigt.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/07/29 :  19:51:01  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
8 ggr 82000 uF !! vem behöver batterier med 0,65 F !!

med 48 V är det 750 J i lytarna. Undrar vad som händer om det blir kortslutning

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/07/29 :  19:57:44  Show Profile Send A8 a Private Message
Sorry..använder bara 4st till mitt huvud system (2*82kF per kanal) de andra går åt till annat
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/07/29 :  20:03:14  Show Profile Send A8 a Private Message
Angående kortslutning...jag hade mardrömmar under alla år med tanke på alla (16 st 12v 7,2 Ah ESR 0.4 Ohm osäkrade i en 5 mm aluminium låda oouuch ) rifa kondingara känns som rena semestern jmf vad där var innan....
Råkade koppla fel en gång....kontakt fanskapet brann upp med en 15 cm lång låga....
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/07/30 :  21:29:18  Show Profile Send cittroman a Private Message
Så mitt meschersmittande var rätt!

A8 bra att du fortfarnde är nöjd.

Är det någon skillnad jämfört med batterier?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/07/31 :  17:02:14  Show Profile Send A8 a Private Message
Olika slutsteg är vad jag förstår känsliga för olika problem i strömförsörjning men mitt LCaudio klass AB steg presterade bättre på alla punker med batterierna urkopplade och rifa kondingarna ovan.

Med batterier OCH kondingar var mellan register och upp lite (relativa termer) hårt och "glittrigt" jmf med batterierna urkopplade.
Utan batterier men med i övrigt samma lytar och hf avkoppling öppnade ljudbilden upp bättre med mer och renare hf detaljer. Hörs speciellt bra med symbaler som med batterierna inkopplade crashar något men utan batterier klingar fint med övertonerna bättre urskiljbara och renare.

Min helt subjektiva och ovetskapliga slutsats är att speciellt blybatterier brusar mer i de övre frekvens registren än en rejält avkopplad traditionell nätdel.




Klass A steg kanske har mer o vinna eftersom det blir svårare att dämpa nätfrekvensen, eller som något zen steg jag läste om som hade ena rail spänningen som signal refrens, då är nog lite brus att föredra jmf 50Hz nät brum.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000