HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jazz för nybörjare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

karykh
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/07/25 :  20:40:59  Show Profile Send karykh a Private Message
Upptäckte nyss jazz genom The Simpsons och är otroligt sugen på mer . Jag vill därför ha hjälp med att hitta i röran, vad är guldkornen?

Lista lite artister så jag får leta mig fram genom deras låtar

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/25 :  21:40:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om man vill hanågot lättlyssnat så finns det ju många jazzsångerskor som är rätt trevliga, Diana Krall är kanske inte orginellt tips men musiken är trevlig.

Själv är jag annars rätt förjust i Michel Petrucciani (jazzpianist), samlingsskivan "the blue note years" är riktigt bra och passar nog om man inte är så "van" vid jazz.

Sen måste man ju äga något med Miles Davis, "The legendary years" innehåller många klassiker.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/07/25 :  22:54:14  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Kanske nåt med Eric Bibb också?


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

karykh
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/07/25 :  23:02:24  Show Profile Send karykh a Private Message
Nåt med saxofon vore inte helt fel, jag får rysningar längs ryggen så fort jag hör en välspelad sax.

Tack för tipsen iaf, ska bli roligt att få bredda sitt register.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/25 :  23:18:34  Show Profile Send Magnuz a Private Message
En absolut klassiker är Kind of Blue med Miles Davis. "Riktig" jazz utan att vara alltför svårlyssnad. Annars kanske "Mingus Ah Um" med Charles Mingus kunde vara något, eller "Blue Train" med John Coltrane. Kanske inte alltför lättsmält eller nybörjarvänligt men, vad tusan, varför inte börja med riktig jazz på en gång! Är du en "jazzperson" lär du dig snabbt att tycka om de skivor jag räknade upp.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/07/25 :  23:21:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Något "lättare" än Diana Krall är Stacy Kent, som jag tidigare talat varmt om, här på forumet.
Vissa kallar henne för "Mailstream" inom Jazz, men hon har en skönt halvsprucken röst som man inte tröttnar på.
Har inte hittat nån hemsida med henne ;(

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/07/26 :  00:18:21  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
karykh,

Holly Cole kanske är något för dig Ett av de bättre albumen med henne är Don't Smoke In Bed ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/07/26 :  02:03:47  Show Profile Send redestad a Private Message
Prova Miles Davis, Freddie Hubbard, John Coltrane och Wayne Shorter. Sök på Allmusic.com och läs in dig på stilarna och dessa artisters historia och diskografi, finns massa guldkorn att hämta, varav några nämnts ovan. En utmärkt utgångspunkt anser jag är 50-tals Bop med dessa ikoner i musikhistorian. Man blir glad av bra jazz!

Lycka till!

redestad
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/26 :  03:00:09  Show Profile Send divander a Private Message
Dave Brubeck "Time out" Ganska lätt att ta till sig och inget man växer ifrån.
Cannonball Adderley "Somethin' Else" är en otroligt trevlig skiva med en otrolig saxofonist.
Jag håller med om att Eric Bibb kan rekomenderas. En trevlig blandning mellan jazz, blues och lite gospel. Dessutom är skivorna ljudet från Opus3 i "övre referensklass".

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/26 :  09:00:34  Show Profile Send Aton a Private Message
karykh: Om du gillar saxofon så kan du prova skivan Play Lars Gullin, med artisterna Gunnar Bergsten och Peter Nordahl. Utgiven på Proprius. Det är bara två instrument på skivan, barytonsaxofon (stor, går lägre än saxofoner i "vanlig" storlek) och piano. Hela skivan är full men lugna, nästan meditativa melodier. Lättlyssnat men ändå väldigt vackert. Stämningsfullt!
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/07/28 :  03:09:35  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Eller varför inte nåt med Michael Brecker? Ta en titt på http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=CASS80307181013&sql=Bv2j97i7jg74r

där får du lite fuskhjälp också, eftersom plattorna är betygsatta. Nåt som kan vara enkelt att lyssna på om man är ny inom jazz-himlen är utbrytarstilen "fusion". Det är en lite rockigare & elektrisk variation av Jazz. Den store Miles Davis är naturligtvis en av förebilderna här. Likaså Herbie Hancock, Weather Report och många andra.

Lycka till :)

/Vecc
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/07/28 :  12:46:37  Show Profile Send lindvall a Private Message
Jag har fastnat för Ben Webster. Honom får du inte missa om du gillar saxofon. Han spelar sax som Chet Baker spelar trumpet, med mycket luft och fin känsla. Prova med Soulville eller Ben Webster meets Gerry Mulligan. Det är dom som jag har hört och tycker är bra.

Fler rekommendationer finns på http://www.allmusic.com/
Sök på Ben Webster.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/28 :  19:16:12  Show Profile Send divander a Private Message
Jan Johansson "Jazz på svenska" (så klart)
Diana Krall (lättlyssnat och trevligt, sådan jazz som de flesta kan ta till sig)

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/28 :  21:06:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Bra tips!

Fast om man skall rekommendera Miles Davis och John Coltrane bör man nog kanske ge en tydligare rekommendation eftersom bägge dessa herrars "experimentella" eror kan vara lite svårsmälta för en nybörjare.
Tänk om den stackars "nybörjaren" rycker tag i "Bitches Brew"... Den skulle kunna vara "något" svårsmält om man inte riktigt är på humör. Likadant med några av John Coltrane's verk...

Skall du in på dessa mästare, se då till att du inte börjar i de perioderna när de "experimenterade" som värst. Det kan verka avskräckande, imho.

En bra början på ett förhållande till Miles vore kanske att lyssna till hans senare plattor där han gick mer emot Jazz/soul tex "Tutu". Vissa av spåren på den lever jag med fortfarande.

Vad det gäller John Coltrane är jag själv nybörjare som började fel så jag är fortfarande i nybörjarstadiet. Någon som kan ge en bra, icke "experimentell", rekomendation med John Coltrane

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/07/28 :  23:46:23  Show Profile Send mikethebike a Private Message
PAC:

En varm rekommendation med avseende på "lättlyssnad" Coltrane: Ballads (med McCoy Tyner, Jimmy Garrison och Elvin Jones), inspelad 1962.

Sedan har vi ju förstås "tungviktarna": A Love Supreme (1964) och Giant Steps (1959, MYCKET experimentell, men en milstolpe).

Magnuz:

Spot on med Kind of Blue ... där spelar ju dessutom både Miles och Coltrane (och Bill Evans och Cannonball etc, etc). Snacka klassiker!

Happy Listening!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/07/29 :  01:49:16  Show Profile Send tompa a Private Message
Lyssna dig fram, t ex på Tower Records hemsida eller CD Universe, och förslagsvis på följande:

Charlie Mingus: Mingus Ah Um
Lee Morgan: Take Twelve, The Sidewinder
Clifford Jordan: These are my roots
Clifford Brown: ALLT!
Helen Merrill: with Clifford Brown & Gil Evans
Bill Evans (pianisten, det finns en saxofonist med samma namn): Waltz for Debbie
Monica Zetterlund: Waltz for Debbie (med Bill Evans)
Art Blakey: The big beat, Night in Tunisia
Grant Green: Idle moments

tompa
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/07/29 :  01:55:06  Show Profile Send redestad a Private Message
Lite OT men jag skulle bli glad om PAC med flera kan tipsa om dessa mer experimentella John Coltrane-skivorna, är mycket sugen på dessa. Har i dagsläget enbart "Blue train" (Stark nybörjarrekommendation!!!) och vill gärna "gräva lite djupare" så tipsa gärna och säg samtidigt något om ljudkvaliteten, så blir jag som sagt glad.

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/07/29 :  17:49:35  Show Profile Send mikethebike a Private Message
redestad:

Pröva i sådana fall (med Coltrane alltså);

Giant Steps
Transition
Sun Ship

Alla tre ursprungligen utgivna på Impulse ... lite "Cinescope" på de flesta inspelningar runt 1960, men mer "äkta" än dagens multikanalinspelningar (IMHO)

... och om du är "inne" på friformjazz, varför inte lyssna lite på Ornette Coleman:

Song X (med Pat Metheny)
Free Jazz
Paric Concert

Happy Listening!

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/07/29 :  18:37:34  Show Profile Send redestad a Private Message
mikethebike:

Tack för tipsen, ska kollas upp! Fick hem Giant Steps idag och ska lyssna in mig, kanske blir ytterligare inköp... Coleman har intresserat mig, men jag har fått för mig att det är väldigt "strukturlöst"? Dock intressant att ge ett försök.
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/07/29 :  19:36:29  Show Profile Send tompa a Private Message
redestad, Coltrane är en av mina favoriter sedan mitten av 60-talet. Jag har inte lyssnat på precis allt med honom men en hel del. Mina favoriter med JC är

Blue Train - Giant Steps - Coltrane Jazz - Coltrane plays the blues

och bland de senare, mera experimentella

A love supreme - First meditations

En annan av mina favoriter: Eric Dolphy (har du lyssnat på honom?)

Så vill jag tipsa alla om en fantastisk platta:

Andrew Hill: Point of departure (med bl a Eric Dolphy)

/tompa
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/07/29 :  20:58:13  Show Profile Send mikethebike a Private Message
tompa:

Hur kunde jag glömma Dolphy . Den som ändå fick vara med när det hände ... Miles som spelade med Coltrane som spelade med Dolphy som spelade med Coleman som spelade med ...

Jag slår ett slag för Dolphys "Magic"

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/07/29 :  22:11:27  Show Profile Send redestad a Private Message
Dolphy känner jag inte till, men verkar ju vara en figur värd att lyssna närmare på :-) Intressanta förslag i övrig med, ska definitivt undersökas. Fin källa för musikinspiration det här forumet!

Hälsningar

redestad
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/07/29 :  23:00:43  Show Profile Send tompa a Private Message
Det finns mycket med Eric Dolphy, och nästan allt är av hög kvalitet.
Han spelade inte enbart altsax utan också basklarinett, tvärflöjt och klarinett; allt lika lysande virtuost. Ärligt talat, för mig kommer Dolphy ett snäpp före Coltrane.
Lyssna t ex på:

Out to lunch
Outward bound
At The Five Spot 1-2 (med den underbare trumpetaren Booker Little)
Conversations
Iron man

Dolphy spelade bl a med Coltrane men också med Charlie Mingus, där han tillsammans med tenorsaxofonisten Booker Ervin (lyssna på honom!) bildade ett radarpar. Dessa inspelningar är precis lika magiska som Duke Ellingtons bästa, där Johnny Hodges, Ben Webster och Harry Carney "predikade" sina budskap i saxsektionen.

/tompa
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/07/30 :  10:51:56  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
tober - är inte Bibb blues snarare än jazz?

Lisa Ekdals When did you leave heaven är en trevlig nybörjarplatta med ruggigt bra komp. Annars är som sagt Krall bra. Live i Paris dvd'n är riktigt bra start ..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/30 :  11:26:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
"mikethebike", "Tompa":

Trevligt, tack så mycket!

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/07/31 :  15:14:00  Show Profile Send JesseX a Private Message
Coltranes studio-skivor från 60-talet håller alla en jämn och hög kvalitet. Bland live-skivorna är kvaliteten mer skiftande. Village Vanguard-boxen har dock mycket bra ljud. Även live-versionen av Love Supreme och vissa andra live-skivor håller god klass.

"The Olatunji concert" - hans sista liveframträdande har riktigt risigt ljud och bör undvikas av alla utom rena fanatiker. Själv har jag det mesta Coltrane spelat in men Olatunji concert klarar jag inte riktigt av.

Bland de tidiga skivorna på Prestige och Blue note är Blue Train den i särklass bästa. Övriga skivor är också mycket bra men jag tycker inte att någon annan riktigt sticker ut ur mängden.

Atlantic-perioden är bra raktigenom. My Favorite things är nog den bästa skivan men egentligen är alltihop himla bra.

Impulse-perioden är den bästa. Mina favoriter är: A love supreme, Crescent, Sun Ship, Live in Seattle, Live in Japan och boxen Live at the Village Vanguard. Egentligen finns det dock ingen anledning att inte köpa alltihop. Även de mindre framträdande skivorna utklassar det mesta som gjorts inom jazz sedan 60-talet.

Om någon är intresserad så har jag dubletter på några av mina Coltrane-skivor pga. boxköpen. De är i 100% nyskick.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000