HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Lars Hollmer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/09/11 :  20:58:14  Show Profile Send JesseX a Private Message
Är det någon som har koll på vilka skivor med Lars Hollmer som är värda att skaffa? Själv har jag hans senaste skiva, Sola, samt ett gäng plattor med Samla mammas manna.

Sola är en intressant skiva där han lirar tillsammans med en samling musiker från Japan. Skivan har ett oerhört bra ljud och är dessutom ordentligt varierad. Några låtar har en mer "asiatisk" touch medan en låt låter ungefär som en tribut till Gentle giant. Han är nog en av få som lyckats fånga andan i deras något egensinniga musik.

Fred Frith är ju en annan filur i ungefär samma genre - avant-garde/experimentell pop/rock med inslag av såväl klassisk musik, jazz som world music. Finns det några fler musiker inom den här "genren" som är värda att lyssna på?

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/09/11 :  21:32:09  Show Profile Send svejk a Private Message
12cyklar kom ca 81-83


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/11 :  21:58:41  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Hellu JesseX,

Eftersom jag är så s*tans svag för Hollmer så kan jag inte direkt peka på en favorit, men förutom "Sola" så har du ju:
Lars Hollmer - Andetag (1996)
Lars Hollmer - Autokomp A(nd) More (2001)
Lars Hollmer - Utsikter (1999)
Lars Hollmer - XII Sibiriska cyklar & Vill du höra mer (1994)

Sen vet jag inte om du använder Samla som samlingsnamn för "Samla", Zamla" & "Von Zamla"? Om inte, så har du ju ett gäng till att plocka från butikshyllan.

Fred Frith är mycket riktigt en speleman i samma fack som Lasse. Tror t.o.m jag har en platta där Samla & Frith lirar tillsammans.. Hittade den, info får du här: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=MISS70308230626&sql=Ai7f3zfo8eh8k

"Volapuk" är en annan grupp som verkligen har Samla-referenser. Kanske svåra att få tag i. Jag har en platta, "Volapuk - Polyglot" från 2000. Rolig sak. :)

"5UU's" & "U Totem" är 2 grupper (typ samma medlemmar i mångt och mycket), inte såååå mycket sång kanske, men avantgarde så det räcker :)

Skummar vi vidare så vill jag nämna "Henry Cow", "Univers Zero" & "Non Credo" också, himla bra grejor. "Non Credo" med en kvinnlig sångare, med ett ytterst brett register.

Om man bortser från sången, så tycker jag Mats/Morgans har en kanske lite mer tekninskt avancerad stil, lite mer jazzig, men ändå gjord med samma goda, trevliga humör. Man mår helt enkelt bra av att lyssna på dom (Varning, kan iofs vara tungt ibland).

En del vet jag vill slänga in Captain Beefheart i samma fack, men jag vet inte....Kanske en del han gjort med Zappa?

Skall se över min lilla (Saml)ing, så återkommer jag om jag hittar nåt matnyttigt :)

- Vecc

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000