HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Törs man fanéra om?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/07/25 :  10:37:38  Show Profile Send ebpeking a Private Message
Jag går och funderar kring möjligheten omfanéring av mina Meridian DSP5000. De har ju blivit ngt kantstötta med tiden. Vad tror ni rutinerade rävar, är det värt att ge sig på sånt?

Sen är det där med hur också...

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/25 :  10:40:19  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Har inte lådan några skumma former så borde det inte va några problem...

Och sen är det där med hur också;
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16313

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/07/25 :  10:46:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Om du tycker om högtalaren och tycker att de är värda ca 1000:- i ytbehandling så varför inte?

Att lägga fanér går ganska enkelt efter att ha gjort några provbitar så att man får känslan för hur det bör gå till.
Sedan skall det lackas alt annan ytbehandling och det är lite svårare att få perfekt om man inte gjort det förut.


Men som sagt, om du tycker att de är värda en tillfixning så varför inte???

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/07/25 :  11:31:24  Show Profile Send ebpeking a Private Message
Låter ändå som att det bör gå. Om det är så att ett hörn har blivit kantstött lite på MDF:en, kan man laga detta med relativt tjockt fanér? Hur göra med "sittande" fanér?

Tack för inputs!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/26 :  02:34:58  Show Profile Send divander a Private Message
Om den är kantstött och ful skulle jag spackla alla skavanker innan ny fanér skall på. Jag tror att detta fungerar bättre än att lägga på tjockare fanér.

1000:- behöver det inte kosta. Om man inte väljer något av de dyrare träslagen så klarar du dig nog på några hundra kronor.

Om man vill lacka högtalarna efter fanéringen ger man sig in på något som är betydligt svårare än vad själva fanéringen är (enligt mig i alla fall). Men om man klarar sig med olja eller vax så är det bara att strycka på och slipa efter.

Att fanéra är så kul så man kan göra det trots att högtalarna inte är värda det. Men om man dessutom trivs med dom och har tänkt att ha dom kvar så är det inte ens något att fundera på. Det är bara att köra igång.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/08/01 :  10:11:10  Show Profile Send ebpeking a Private Message
Tackar för god info.

Vad gäller lacckering eller annan ytbehandling av fanér, vad rekommenderas?
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/08/17 :  23:10:01  Show Profile Send divander a Private Message
Olja eller vax är enkelt att lyckas med. Lack är lite knepigare. Vilket som är snyggast är en smaksak.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/08/18 :  07:43:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Olja eller vax skyddar inte träfibrerna på samma sätt som en lack. Om man vill att fanéren skall hålla länge så bör man lacka.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/18 :  08:47:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Har man gått om tid så kan man lacka en sida i taget med en lackroller (roller med kort ludd) och späda lacken något så att den flyter lätt. Lacka bara horisontella sidor. Detta tar ett bra tag men det blir bra. 3-5 lager så har har du en kanonyta. Glöm inte att putsa mycket varje strykning. Tänk också på att läta lacken härda innan du putsar. Vanliga lack härdar på 1-3 dagar om det är varmt. Om lacken är stenhård så är det lättare att putsa och det blir bättre.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

ebpeking
Starting Member

33 Posts

Posted - 2003/08/20 :  15:07:51  Show Profile Send ebpeking a Private Message
Några goda tips på vilken typ av lack?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000