HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kolmassa motstånd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/19 :  16:46:07  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
På ELFA kan man beställa kolytskiktsmotstånd.
Är detta detsamma som kolmassamotstånd?

Fixaren

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/08/19 :  17:17:52  Show Profile Send DHT a Private Message
Nej det är olika typer. Kolytskikt brukar bl.a ha lägre brus och bättre temperaturstabilitet än kolmassa.
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/19 :  18:47:27  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Var beställer jag kolmassa motstånd?
Elfa har inte dom

Fixaren
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/19 :  20:52:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kolmassa tror är väl omodernt numera och jag tror inte det går att köpa på de "vanliga" ställena, helt enkelt eftersom det finns bättre typer av motstånd till i princip alla applikationer.
För ungefär ett år sedan letade jag själv efter kolmassemotstånd (behövde dem till en grej på jobbet) utan framgång, som tur är vissade sig att det fanns ett litet lager där jag arbetar som var inköpt på 70-talet. Senare hittade jag en sida som sålde motstånd av samma typ, de kostade flera hundra styck...

Om du hittar något ställe som säljer dem till rimligt pris så skriv gärna ett inlägg, jag är fortfarande intresserad.

Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/20 :  04:34:29  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Jag läste på Svalanders hemsida, att en del personer tycker att förstärkare med dom gamla kolmassa-motstånden låter mjukare.
Frågan är om det bara är inbildning, vilken typ av motstånd som kan påverka ljudet i en förstärkare?

Fixaren
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/20 :  09:48:46  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
quote:
Frågan är om det bara är inbildning, vilken typ av motstånd som kan påverka ljudet i en förstärkare?

Hej,
det finns ett flertal som hävdar att motstånd låter olika, ganska stora skillnader mellan tantalmotstånd, vanliga metallfilmsmotstånd och vilka andra typer som kan tänkas finnas. Jag har dock inte själv provlyssnat olika typer mot varandra i samma koppling. Jag kan dock rekommendera dig att försöka få tag på "Kiwame" motstånd. Kolfilm i och för sig- men kan ge lite "vintage-sound".
/Kristian
Edit: länk http://www.triode.co.jp/Resis_list_e.htm

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2003/08/20 09:54:02
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/20 :  10:14:07  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Rent tekniskt är väl kolmassa de sämsta som finns. En bra sak dock: de används som säkrings i bland annat Fluke instrument. 1 kohm i kombination med ett gnistgap. När det blir en gnista så pajar motståndet och går i avbrott utan att sprängas.

Nackdelar: Högt brus, fuktkänsliga, temperaturostabila, långtidsostabila, klumpiga.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/20 :  14:44:59  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Ok, men om man ska välja mellan kolytskikts eller metallfilms motstånd, vilket är det vanligaste att ha i en förstärkare? Vilka olika egenskaper har dom?

Fixaren
Go to Top of Page

Billie300B
Member

213 Posts

Posted - 2003/08/20 :  15:11:27  Show Profile  Visit Billie300B's Homepage Send Billie300B a Private Message
Hej,
svåra frågor... det absolut vanligaste som används idag är metallfilmsmotstånd- sedan finns det bland dem fabrikat som av många anses lämpa sig bättre till ljudapparater, exempelvis Vishay & Holco. De lite mer effekttåliga (>1w) Roederstein sägs också vara bra. Metallfilmsmotstånd kan ibland påverka ljudet så det blir just lite "metalliskt".
Kolfilmsmotstånd sägs låta varmare. Jag använder själv Kiwame kolfilmsmotstånd i slutstegen jag använder, lika mycket för att jag har hört att de är bra och av "filosofiska" skäl, single end 300B känns ju lite vintage redan från början s.a.s., å då skall det vara kol i motstånden.
Det mest optimala säger många är tantalmotstånd, men de är svindyra och i det närmaste hopplösa att få tag i (jag använde det för länge sedan när jag korrigerade RIAA:n i Edison one, men kommer inte ihåg var jag fick tag i dom).
Hittade förresten: http://www.audionote.co.uk/kits/resistors.htm
/Kristian

Den som syndar sover icke.

Edited by - Billie300B on 2003/08/20 15:15:09
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/08/20 :  15:56:38  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Var hittar man billiga Roederstein motstånd?
skulle behöva några till mitt rörförstärkarbygge

eller ska man använda kolfilm? dom e ju inte lika exakta som metallfilmsmotstånd metall har ju bara 1% felmarginal medans kolfilm har 5%

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/08/20 :  17:06:49  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kolmotstånd blir aldrig lika exakta som metallfilm, bl.a. eftersom de har en ganska stor temperaturkoeficient, kolmotstånd används faktiskt som termometrar (iofs vid låga temperaturer).
Om du kan stå ut med temperaturberoendet (beror på tillämpningen) så är det väl ingenting som hindrar att du köper en bunt motstånd och sedan "matchar" dem manuellt m.h.a. en bra multimeter.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/08/20 :  17:41:57  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Kolmassamotstånd kan du hitta på Universalimport, http://www.universalimport.se . Bäst att beställa deras katalog, online-dokumenten är lite begränsade. De har t.ex. Neohm-motstånd, finns i bland annat 1W/5%/400V i E12-serien. ÄVen Ohmite 1/5/10% kolmassa.
På audioasylum och diyaudio verkar den förhärskande inställningen vara att kolmassamotstånd är bäst till rörförstärkare, åtminstone när de sitter "ovanför anoden" - d.v.s. vid högre spänningar och >0.25W motstånd. Däremot, när det gäller t.ex. RIAA-steg med hög förstärkning och låg signalnivå, blir det för mycket brus.

Kondensatorer är nog lättare att höra skillnad på än motstånd.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/08/20 :  18:05:03  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Tack för tipsen!

Fixaren
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/08/20 :  18:06:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Motstånd är billiga! Vi köper in dessa för 5 öre styck. Motstånd är även billiga i mindre kvantiteter så länge det inte rör sig om överprissatta audiofilmotstånd!

Metallfilm och rör: Vanliga små 0,6 wattare tål max 250-300 V så det är fel komponent på många ställen i ett rörsteg. De tål inte heller stora transienter, utmattas med tiden. Man ska helt enkelt ha rätt sak på rätt plats.

I industrin är det närmast: Kolmotstånd? Nej, det använder vi inte... Jag slutade med det för 15 år sen ungefär...

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/08/20 18:07:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000