HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Vart är alla svenska konstruktörer?"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/26 :  21:12:52  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jorma

Ok, man beställer 15k kondningar av en viss kvalitet; är dessa bättre än dem som går att köpa i affär? Inte tyken, nyfiken.

En härlig DIY:are, Tony Gee
http://home.hetnet.nl/~geenius/
Klicka på Cat Test
Alla går ju att köpa, men är dom på något sätt underlägsna än dessa OEM-kondingar. Jag skulle inte tro det. Vad tror ni?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/26 :  21:53:46  Show Profile Send Xover a Private Message
Du kan var lugn dom är medlemmar här! det är ingen skillnad på dessa herrar och JC WJ och NP med flera prominenta herrar konstruktörer från USA eller Japan.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:03:24  Show Profile Send Xover a Private Message
Det här låter konstigt, kan man inte köpa en ledare från en stor kabeltillverkare och göra en seriös kabel som spelar bra? fulla golvet med frågetecken, vem fn kan då om inte dom kan.
Liknelse jag opererar nageltrång som amatör, jag har en åker som opertaionslokal därför att där finns normalt inga farliga bakterier och virus visst fn kan det gå bra en eller två ggr, men jag tror att du lyckas bätte om du köper tjänsten från någon som kan! och köp från deras standard sortiment dom har alltid någon esoteriskt om du behöver nått extra att locka kunden med.

Edited by - Xover on 2003/07/26 22:11:31
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:03:59  Show Profile Send ekman a Private Message
henricsson nej men du svarade ju på mitt första inlägg jag pratade inte ens med dig sen kommer du och börjar snacka med mig om nåt helt annat? =) inte konstigt att du e helt lost
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:10:56  Show Profile Send Xover a Private Message
Måste elakt få komma med ett inlägg! skulle det inte gå att få nått som en stor tillverkare beställt som special? jo det går, man kan få hängavtal på tillverkningsprocessen så när någon t.ex. Ericsson eller ABB köper mycket av en specialtillverkning så kan man faktiskt få del av detta tro mig jag har provat, så klart går det inte om det är patent eller vapenrelaterat men när är det det då det gäller en ledare, det är ett så gott som färdigutforskat område.
Och den eventuella forskning som återstår gör man inte på köksbordet.

Edited by - Xover on 2003/07/26 22:15:00
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:41:43  Show Profile Send matson a Private Message


Kabelbranschen är full av folk som klär om standardledare. Att just du kände dig träffad är ju konstigt då dina signal och högtalarkablar inte är standard.


quote:
Det är just sådana uttalande som du håller på med matson som avhåller hifitillverkare att gå in här. Och en del andras om att DYI,are är bättre på apparattillverkning än apparattillverkarna själva.



Jaha.....varför i hela världen då och framförallt: hur vet du det?
Antingen har man något att säga i sakfrågan eller så har man det inte.
(Verkligen jättekul att du skall hissa webetikettens fana så här i elfte timmen förresten!)

Varför skulle inte en diy-are kunna vara lika bra/bättre än någon som har ett företag? Är det överhuvudtaget rimligt att bedöma apparater efter företagets storlek?

Mvh/Mats





Mvh
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:44:36  Show Profile Send henricsson a Private Message
ekmannen

Du har säkert rätt orkar inte gå tillbaka o läsa just nu, men jag har en förmåga att snöa lite. Ursäkta.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:51:17  Show Profile Send ekman a Private Message
ingen fara livet skulle vara rätt tråkigt om man inte fick snöa lite då och då
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:52:10  Show Profile Send Xover a Private Message
Diy betyder inte Status Quo om nu någon trodde det, det borde heta ljudamatör istället för det betyder en som älskar det han gör, i detta fallet näst intill expert på ljudteknik och där har vi det EXPERT det kan komma helt nya rön och idéer från en amatörs dunkla skrymsle, men det är kanske inte sannolikt att det blir inflation nytänkande, men i alla fall rätt så progressivt är det nog att vara Audi-DIY/amatör.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/26 :  22:59:19  Show Profile Send henricsson a Private Message
Oakman

quote:
det är detta som diskuteras henricsson inte vad du har och inte har sagt och jag vet att det inte räcker med enbart en produkt för att lyckas som företag och att man även kan lyckas med en skitprodukt om man e duktig med resten av vad företagande innebär men det är som sagt inte heller det som diskuteras

He he, ja, snacka om att snöa o inte läsa folks posts ordentligt. Dina inlägg brukar vara vettiga, ibland e man lite väl snabb.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/26 :  23:01:22  Show Profile Send henricsson a Private Message
Men nått vidare bra svar på min (Flints) fråga har man icke fått. Varför? Håller m Xover, helsäker på att dessa svenska HiFi-aktörer är här o läser. Show ur face säger jag.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/26 :  23:12:18  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hum, det är helt riktigt det här har flummat ut ordentligt, men något svar på frågan/rubriken har vi inte fått.

Bravo
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  00:03:38  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag tycker att det funkar bra för det mesta, inga jäkligt elaka påhopp så där rent allmänt, trådarna öppnas med en avsikt, men drar iväg till nått annat, det är väl bra om det gynnar utveckling.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/27 :  00:35:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tänker inte säga emot dig "Xover" men jag är ändå nyfiken på att få ett svar på frågan.

Bravo
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  00:44:59  Show Profile Send Xover a Private Message
Pabo är här likaså peranders och grabben till Beng G Olsson har skymtat om jag inte minns fel, sedan så känner jag inte till fler potentiella kandidater.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  01:22:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag har då förmodligen haft tur som fått köpa från en sådan tillverkning, nu var det inte kabel det gällde i mitt fall, det var motstånd av en viss typ, det är inte så där jättevanligt med extrordinära egenskaper hos ledarmaterial, om så vore skulle din kablar var bäst i världen eller är dom bara näst bäst eller kanske dom kommer på 25:e plats.

Nej det är oklokt att annonsera sin närvaro i ett DIY forum risken är att man avslöjar något som man vill var ensam om, nu är ju inte ljudkablar nått som ligger i frontlinjen som nydanande inom ledarteknologin vad jag har föstått.

Jag tror att kabelmarknanden är mättad, nu gäller det att hitta bra billiga kablar med bra kontakter hundrafemtiotusenkronorskablarnas tid är förbi dom är dinos numera.;-)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/27 :  10:13:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Märklig debatt. Jag får mail från före detta storinläggare som pekar på just denna tråd som en anledningatt bli less och utebli.

De svenska hifikonstruktörerna tror jag inte finns emd oss i någon större utsträckning. Butiker och generalagenter finns nog här allihop. Vi/Ni utgör ju en ganska stor del av den svenska hifimarknaden. Naturligtvis intressant att läsa vad som sägs.

Konstruktörerna däremot har ju egna nätverk och har produkter som talar för sig själva om man säger. Den höggljudhet som råder bland alla som kan bättre men aldrig bevisat det (kommersiellt) är ju 100% tröttsam för en konstruktör. Varför blanda sig i den soppan?

Jag tror tvärtemot Xover att marknaden för riktiga (och i många fall dyrare) produkter nu kommer att växa. En kabel för 100 lapp är oftast välljud i en kaliber som mätfolket och GR 62-gruppen aldrig hört och aldrig riggat sina test/referensanläggningar med. Bortom horisonten kan man säga. Och då kan man ju alltid ha en åsikt....

Multkanal står för dörren, plasman blir nu var mans egendom, multikanalförstärkare med (hifi)kvalitet kommer på löpande band, skillnaden mellan en bra och en standard videokabel för bild kan ju vara större än ett projbyte.....

Men framförallt så återvänder allt fler från bioträsket. Vad skall de återvända till? Mupphögtalare i plast, datakablar och DVD-spelare i plast för 1995:-??

Eller skall vi ha konstruktörer och entusiaster som viger sitt liv åt att få till en högklassig high end-återgivning?

Lämna dem lite luftrum. De är inte intresserade att höra hur dåliga de är eller att DIY-folket är bättre (oavsett om så är fallet). Det är så mycket hävdelsebegär blandat med oproffessionalism att diskussionen med de som kunde tillföra något drunknar. De har jobb att göra och måste dessutom ha in slantar för att ha mat på bordet under tiden.


,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  10:24:49  Show Profile Send Xover a Private Message
Är det inte risk att forumet blir likriktat och befolkat av ja-sägare om man måste ta hänsyn till att det eventuellt kan vara någon känd konstruktör som tittar in, och det han skall få se är artiga och tysta deltagare, det skall vara högt till tak i ett diy forum se amerikanska Diyaudio ;-)

Jag tror inte alls att konstruktörer i ljudbranchen tycker hififorum är tröttsamt jag refererar till andra forum i världen t.ex John Curl och Nelson Pass deltager i var sitt forum och är relativt flitiga med inlägg, en del inlägg av t.ex min guru John Curl kan vara magstarka och väldigt arroganta, men det hör till det är bara så.

Och skulle det visa sig att herrar svenska konstruktörer inte gillar vad dom ser, ja då är det bara att sluta titta in eller starta ett eget forum där man skrapar med fötterna och berömmer varandra i evigheter.

Edited by - Xover on 2003/07/27 10:32:22
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/27 :  11:10:51  Show Profile Send henricsson a Private Message


Har jag månne trampat på en öm tå?
quote:
Den här tråden visar nog rätt klart att hifikonstruktörer som jobbar proffessionellt inte är önskvärda här, då det finns många som är bättre på hifiutveckling än dom.

Vad yrar du om kära Jorma!?

http://www.madisound.com/cgi-bin/discuss.cgi finns ex såväl Seas chefer som stora HighEND (myyycket större än vårt lands HiFi-aktörer) inlägg att läsa. Vissa inlägg är direkt annonserade mot dem. Dom svarar. Inga problem.

sladd

Vad är det som är så märkligt med den här debatten? Tycker det är den mest intressanta på länge.
quote:
En kabel för 100 lapp är oftast välljud i en kaliber som mätfolket och GR 62-gruppen aldrig hört och aldrig riggat sina test/referensanläggningar med.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/27 :  11:47:50  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Henricsson:

Jag har ingen vägledning i ditt val över skratta/gråta.

När du skaffat dig egna erfarenhet av sådan anläggningar får du göra ett eget val.

Xover:

Det var aldrig snack om något bockande. Bara en förklaring till varför de kanske inte är intresserade.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/07/27 :  11:54:15  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Men framförallt så återvänder allt fler från bioträsket.

Verkligen? *host*
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/27 :  12:00:42  Show Profile Send Xover a Private Message
Jodå! dom är visst intresserade, men kan inte räkna med att folk kommer att skrapa med fötterna och bocka, om jag vore fabrikör skulle jag omedelbart anmäla mig till de bättre diskutionslokaler som finns på nätet kanske inte helt öppet som Nelson och Curl.

Att kalla Diyfolket* för amatörer är helt Ok! enligt den definition som finns för detta ord, men att kalla diy:are för klantskallar och okunniga gynnar ingen som tänker kränga prylar vad det nu månne vara!.
Skaffa sig dåligt rykte genom att vara elak mot diyfolket lönar sig väldigt dåligt diy:are skall smekas medhårs då mår dom bäst, låt dom däremot tjafsa med varandra moderera först när någon går för långt t.ex personangrepp och förföljelse.

Om däremot detta forum skall vara en sammlingssal för jasägare så kommer forumet att dö ut på sikt tro mig.

*2917 presumtiva inköpare av allsköns förnödenheter från ljudindustrin

Edited by - Xover on 2003/07/27 12:12:55
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/27 :  12:11:58  Show Profile Send matson a Private Message

quote:
ABB har tagit fram nytt material med dopad koppar som har bättre ledaregenskaper än ren koppar.

Men det är väl aldrig någon som har påstått att koppar skulle vara ofelbart rent tekniskt? Silver kan man ju använda om man vill vara noggrann.....

quote:
Den här tråden visar nog rätt klart att hifikonstruktörer som jobbar proffessionellt inte är önskvärda här, då det finns många som är bättre på hifiutveckling än dom. Och dom har nog heller inget intresse för det dom håller på med som någon sa här i tråden.
Hur i ända in i glödheta tror någon att det går att vara hifikonstruktör utan att ha något intresse för det???



Hur kan du komma fram till den slutsatsen? Jag kommer fram till den rakt motsatta dvs att många skulle tycka det var väldigt kul om fler konstruktörer var med här.
Angående intressebiten så tycker jag du läser väldigt slarvigt! Jag skrev att om man jobbar 8-10 timmar om dagen med konstruktion av exempelvis förstärkare så kanske det första man vill göra när man kommer hem inte är att sätta sig vid datorn och fortsätta med samma sak....en viss skillnad eller hur?


Angående kondensatorer så blir det ju väldigt märkligt att diskutera det utan att veta vilken sort det är frågan om? Är det plastfilm eller e-lyter? Om e-lyter, glätting eller på förstärkarkortet?
Krell och PassLabs är 2 företag som fått till rätt fina apparater utan att "specialtillverka" kondensatorer. Annars vet jag att B&W har sina egna kondningar i sina delningsfilter, så det finns säkert många som gör så iofs.

Mvh
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/27 :  12:28:10  Show Profile Send henricsson a Private Message
sladd

Tror du seriöst att jag aldrig har lyssnat på svindyra kablar?

Jag ville bara fråga om de svenska HiFi-konstruktörerna var medlemmar. Som vanligt spårar det ur. Trist!
Det ska bara skapas myter som säljer verkar det som.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:50:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Det är jättesynd att inte fler konstruktörer dyker upp på formet. Verkligen! Jag undrar iofs hur många som läser...
;-)

Jag kan till viss del förstå dom, att dom inte går med. Det är synd. Om man inte varit med från början kan det te sig som sandlåda ibland (JO, vi har våra (många) fina stunder också...) och att lägga energi och tid på det kanske inte är så kul. Hifi är ju sådan att alla produkter (alltså "konstruktioner") går att kritisera från en eller annan vinkel. Och det görs också. Rikligt!

Det sista JAG vill ha är ett enkelspårigt forum med "JA-sägare" (vilket har blivit ett populäärt ord). Jag blir tårögd av glädje när jag ser nån på "Medlemmarnas System" som har produkter inte en faan av oss ens kunde stava till eller ens visste fanns! Det är uppfriskande ack så viktigt för "hifi-sveriges utveckling"!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000