HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filter design hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/07/25 :  08:48:56  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Hej alla igen.

Nu börjar jag undra om filtret jag tänkt är OK/rätt.
De elementen som jag valt är som följer

Diskant; http://www.d-s-t.com/peerless/data/812687.htm

Bas; http://www.seas.no/seas_line/woofers/H647.PDF


En vanlig LR delning var lätt att fixa (se länken)
http://www.lalena.com/audio/calculator/xover/
Kom fram till att 0,8mH var en bra spole att utgå från då fick jag enligt beräkningarna 3200hz xover och kondingar på 3,11mF.
Men sen är det frågan om den är bra eller inte?
Inte många som kör L-R filter, LR??!!

Började sedan fundera på dämpning och kom fram till att två motstånd till diskante bode funka (serie 2,2ohm och paralellt 22ohm)se länk.
http://www.lalena.com/audio/calculator/lpad/

Och till råga på allt kom jag ju på att jag nog bör fixa impedans utjäming till basen. Och fick då fram att 10,3mF o 7.6ohm skulle bli bra enligt beräkingslänken.
http://www.lalena.com/audio/calculator/impedEqual/

Har jag glömt nått. Bör jag ändra nått, är beräkningarna tillförlitliga. Bör jag baffle korr (bafflen är 400*200*22)och hur gör man det?

Snälla HÄLP.

Som vanligt är alla inlägg välkommna.

Mer om mitt DIY projekt hittar ni i denna tråd;
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=16223

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke

Edited by - Audio Nicke on 2003/07/25 09:14:05

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/25 :  09:02:30  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Hej

har inte mojlighet att kolla med min program just nu men verkar inte 10 pF väldigt liten kapasitans? Skall kolla hemma, kan vara rätt, men kan inte påminna mig om att någonsin sett en så liten kondring i en konjugatlänk...
Diskanten kör jag numera med i mina frontar och blev glatt överraskad av den... Tycker den låter bra, skall bara vänta tills den är mer inspelad och se... skall då göra om min filter för att bättre passa den...

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2003/07/25 09:18:54
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/07/25 :  09:15:42  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Sorry !

Skrev lite fel men nu skall det var fixat...
Föresten vad använde du för filter konstruktion?


/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/25 :  09:18:25  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Jag mäter upp och sedan caddar jag ett som ser ut att fungera, bygger, lyssnar och mäter för att se om jag fick vad jag ville... om om igen

/Tobias
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/07/25 :  09:34:45  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Låter tidskrävande o dyrt...

Tänkte mig att försöka få ett hygglit avstämt system från början.
Sedan kan man alltid pilla med det för att tweaka det.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/25 :  10:39:34  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Har jag lagt ner 5000-6000:- per högtalare (förutom priset för mätutrisning och cadprogram...) är några hundra till inget problem... (nudlar ÄR gott (not, men bra frontar är gott)).

Sen behöver man inte köpt de dyraste spolarna till testerna utan man kan nöja sig med lite Biltema eller liknande och sedan när man tror att man har hamnat rätt så köper man lite dyrare och (förhoppningsvis) bättre saker...

Jag tycker det är mycket svårt att Tweaka sådär bara på känn. Många gånger så tycker man att där satt den, jippe det perfekta filtret för dessa högtalarna, för att sedan upptäcka att man man har en jätte dipp i en stor del av frekvenerna och att skillnaden från det gamla filtret var att det gamla var extremt dåligt och i jämnförelse var det nya mycket bättre... Vidare så är det ofta så att man tycker att saker och ting låter bättre när det igentligen bara låter annorlunda... Här kommer ett "objektivt" test in och hjälper mig att se vad jag har gjort och om det finns några missar som är tillräckligt stora för att de skall höras, och därigenom ger dig möjlighet att tweaka fram ett ännu bätttre ljud.

Nu vill jag säga att det är JAG som tycker att det är svårt inte att det är omöjligt att hör sig till vad som behöver ändras men jag tror inte på att man kostnadeffetivt kan leta sig fram till ett bra filter utan att man behöver lyssna och köpa komponenter till förbannelse. Men har du byggt högtalare mer eller mindre i 30-60 år så nog vet man hur ett filter skall se ut och hur det skall låta, inget snack... Jag får återkomma om minst 25 år och då kanske jag också tycker att en riktigt högtalare kan man inte bygga med sterila micar och datorer... Men innan jag kan det så kommer jag förespråka min (för tillfället) metod...

Men man måste ju lyssna, det skall ju låta bra, inte se bra ut på papper.

Så tänker jag när jag bygger, nu skall du inte springa i väg och köpa massa grejor, men vill man bygga ett par riktigt bra högtalare, så kan man ju hyra/låna. För ett lite pul bara för att testa kanske det är lite overkill att köpa för 5000-6000:- (eller mycket mer) datorprogram + hårdvara.

Alltid irriterar man nån //Tobias

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2003/07/25 10:48:28
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/07/25 :  12:22:53  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
En mer specificerad fråga är om impedanskorr. försämmrar känsligheten på basen. Och om den gör det hur mycket???!!!
Detta kan jag ju korregera med lpad kretsen(öka den)LR.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/07/25 :  14:47:01  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Är det kanske bättre att använda sig av program som loudspeaker lab för att räkna ut filtret. Är detta program pålitligt??!!

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/25 :  14:54:31  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Jag använder mig av LspCad, har inte hört att loadspeaker lab skulle vara mindre pålitligt.

/Tobias
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/07/25 :  15:05:52  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Va bra!!!
Kollade alla kretsar som programmet gjorde och alla var logiska (stämde med tidiage värde) utom Impedanskorr. Där fick jag ett värde på ca 1,5mF och på websidan får jag 10,3mF. Väldigt stor skillnad va??!!

Vilket är mest rätt???!!

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/07/25 :  16:06:43  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Glömm mitt förra inlägg, beräknade igen och nu fick jag bättre värde!!

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000