HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kan man hänga högtalare i taket?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/24 :  10:09:57  Show Profile Send Belker a Private Message
Är det en bra idé? När man väl bestämt exakt position i rummet. Eventuellt hänga i fjädrar/gummisnoddar. Om man tänker sig ett par smålådor på 10-20 kg. Går ju att kroka fast mot väggen till vardags. Vid finlyssning hänger man ut/fram/ned dom.

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/24 :  10:34:12  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Varför inte? Om du ändå tänker ta ner dem till en optimalare lyssnings position vi "fin" lyssning så varför inte?. Vem säger att du inte hittar en bra position på väggen som låter lika bra som på golvet? Det beror nog mest på vilken typ av högtalare du tänker på. Har du tex. reflexrör bak så bör man ju inte sätta upp den så man täpper igen det.

/Tobias
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/07/24 :  10:43:41  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Hmmm intressant.

Jag har nog en idé om att detta inte är så bra för ljudet, då de inte skulle ha nått fast mothåll.
Tex om baskonen rör sig frammåt så håller lådan ju emot bakåt. Om inte bör en del av energin gå åt till flytta högtalaren bakåt och inte luften frammåt. Kanske så kommer den till och med att börja gunga, och de kan inte vara bra för ljudet...

Så det är en teori att tänka på
Men testa om du vill och rapportera tillbaka om resultatet.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/24 :  10:48:41  Show Profile Send Belker a Private Message
Det är viktigt att högtalaren är tillräckligt tung. Har för mig att faktor tusen ggr konvikten har nämnts. Annan källa säger vikten/volymen ska vara >1.
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2003/07/24 :  10:58:20  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Jaa jaa.

Visst är det bra med tunga högtalare.
Men tänk på att även om de är tunga så går det lika mycket energi till att försöka flytta på dem. Så du kanske inte ser det men krafterna finns och verkar.

Men som jag sa du kan ju testa. Men det är ju de små detaljerna som räknas LR.

/N



Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:29:20  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har för mig att det fanns en tråd om detta för inte allt för länge sedan. Sök så kanke du finner lite mer om det.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:58:13  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Att högtalaren skulle börja röra sig kan man försumma om de är tunga nog. För det gäller ju även om den står på golvet på ett par veka dämpfötter (som rekomenderas att användas, av akustiska skäl, av många experter). Då är det ingen som snackar om att krafterna kan försämra ljudet... Sant: krafterna finns där i teorin. I praktiken: Försumbara! det finns mycket mer man kan fundera över som kan förstöra ljuder lång innan detta märks. Som tex basnoderna i rummer, hänger du hötalaren i hörnet kan du få en helt annat ljud än om du har den på golvet mitt på en vägg.

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2003/07/24 12:58:59
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:04:48  Show Profile Send Jodå a Private Message
Tja. inom PA världen t.ex. så "flyger" man ju de flästa "Line Arrays" nu för tiden. Dvs. högtalarna svävar högt ovanför publiken. Detta gäller iof. bara mellanregister och diskant. I vissa fall även basar.

Ljudtrycket är det i vilket fall inget fel på =)

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/25 :  00:39:18  Show Profile Send Belker a Private Message
divander: Jag hittar inget om det. Kanske menar du tråden om "maggies" där det talades om att hänga i taket (faktiskt jag själv som förde det på tal).
http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=13608&SearchTerms=,taket
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/25 :  01:08:18  Show Profile Send brumel a Private Message
Det här är min uppfattning:
Fördelar: frikoppling från golvet om du kör hemmadisco och senare golvreflex.
Nackdelar: märkbar takreflex.
Lösning: väggmontera dom istället i din lyssningshöjd. Då vinner du fördelen med frikoppling men slipper risken att takreflexen sabbar ditt ljud.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2003/07/25 :  01:17:19  Show Profile Send Micke a Private Message
Här är en som testat iallafall, du kan ju maila honom å fråga, (fast iofs ger nog inte dessa dipoler samma resultat som att hänga upp ett par "lådhögtalare")

http://home.comcast.net/~dreite/Phoenix/linkwitz_phoenix_speaker_system.htm



Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/25 :  03:01:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra, den länken hade jag tappat bort!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/07/25 :  10:17:44  Show Profile Send EAR a Private Message
Min granne har sina QUAD ESL 57 upphängda i taket.Fungerar hur bra som helst.De hänger ca en meter ut från bakvägg eftersom det är dipoler och riktade ner mot lyssningsplatsen.
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/25 :  10:50:05  Show Profile Send Belker a Private Message
Brumel: Självklart ska de hänga i öronhöjd när man finlyssnar. När man ful-lyssnar kan de tänkas hamna lite för högt eftersom de kommer längre bak mot väggen (där de krokas fast). Snörenas "radie" gör att de kommer upp.

Mickes bild beskriver min idé. Förstår dock inte vad dipol eller inte har med saken att göra.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/07/25 :  11:04:41  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hänga i taket? WAF < -10000
Söker ni skilsmässa, eller?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/25 :  11:19:24  Show Profile Send Belker a Private Message
Tvärtom! När jag nämnde att jag ska bygga nya högtalare modell stativare kom kommentaren "ska dom stå på sånadär fula ben, då? Då är det ju meningslöst med mindre" osv ...tar lika stor plats...
Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2003/07/25 :  11:57:46  Show Profile Send macke a Private Message
Om jag inte minns fel så hängde Strmbrg på forumet upp sina högtalare i taket.
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/07/25 :  13:10:23  Show Profile Send copland a Private Message
Jag tycker att "ben" låter mycket roligare än "stativ"!
Ska nog börja köra med det. Gå in på Sontec och fråga efter högtalarben!

Har man snören (kedjor) både till tak och golv kan det bli mycket stabilt. Jämför med ekerfäljar som ju fungerar bra.
Inte så snyggt dock.

/Manne

Mann
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/25 :  14:15:48  Show Profile Send Belker a Private Message
Fast då har man ändå inte golvytan fri och det var det som var en del av poängen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000