HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 masonit 3mm i skikt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:32:46  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Vad tror ni om det? Om man tex skulle vilja bygga sig en b&w klon.. 3mm masonit är ju toklätt att böja. 10 lager så har man 3cm tjockt material med hög interndämpning och det borde bli rätt styft också. Använder man nåt epoxylim eller liknande så blir det kanske ännu bättre..
Nå låt höra?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:37:43  Show Profile Send n/a a Private Message

Jag tippar på att masonit har liknande egenskaper som MDF. Varför inte använda vanlig ply? Inte mkt svårare att böja än masonit.
Själv har jag använt plywood i flera lager och det blir riktigt stumt!
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:40:32  Show Profile Send Kraniet a Private Message
plywood.. ja men det är väl lite stummare att böja? sen har det ju lägre interdämpning så det är väl teoretiskt mindre lämpat för fullregister?
klart när man skiktlimmar så ändras väl egenskaperna en hel del..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/23 :  19:17:12  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Kolla upp sk. dämplim ("viskoelastiskt") isället för epoxylim så borde det bli en mycket död låda

/Tobias
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/23 :  19:27:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror att masonit plus dämplim skulle bli mycket bra!
Faktiskt en ypperlig ide tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/23 :  19:39:30  Show Profile Send fidelityn a Private Message
masonit plus dämplim borde funka utmärkt ljudmässigt men en liten varning utfärdas iaf, Masoniten är ju väldigt oljig, håller limningen tro.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/23 :  19:50:03  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja det var det också.. den blanka ytan kanske är svårlimmad.. men dämplim fäster ju på det mesta.. men jag vet inte om jag orkar hålla på med den skiten.. kletigt och svårt att få bra.. ja då ska man limma dikt an och skita i att man ska ha ett en mm lager limm..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:08:01  Show Profile Send Belker a Private Message
Vad exakt är det för "dämplim" ni talar om?
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:19:01  Show Profile Send Kraniet a Private Message
"DG A2" antar jag vi pratar om.. kommer i 25 kilos hinkar. gletigt som silikon och riinigt som vanligt trälim.. ska limmas i ett ungefär en millimeters lager mellan två skivor för att på optimal dämpning..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:44:18  Show Profile Send Belker a Private Message
Men klarar det att hålla skivor i spänn på det sätt ni beskriver? Testat, någon?
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:51:24  Show Profile Send Kraniet a Private Message
nej det kan ju bli jobbigare.. möjligtvis om man limmar dikt an.. men jag skulle nog köra nåt annat lim.. nåt som blir hårdare.. min tanke var att masoniten har redan skulle ha hög egendämpning..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:17:33  Show Profile Send gustav a Private Message
Hej !
Jag har provat detta men med vanligt trälim och till en större låda.
Masoniten är ju lätt att böja, men inte hur mycket som helst.
BW805 har ju ganska liten radie i bakkant.
Det går åt mycket lim och många lager. Svårigheten är nog att få bra anliggning mellan alla lager.
Misstänker starkt att skårad mdf är lättare att jobba med men det är bara en gissning.
/Jonas
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:49:44  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Kommer det inte att vara svårt att få kanterna på massoniten bra i kanterna (och att skruva i kanterna är väl knappast att tänka på?) eftersom den är så porös?

/Simon
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/25 :  06:53:13  Show Profile Send Kraniet a Private Message
ja det är väl lite problem kanske.. både att böja den skarpt (? eller måste prova och se..) och skruva i den.. men man kan ju limma varför skruva?

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/07/25 :  06:55:47  Show Profile Send Kraniet a Private Message
problemet med skårad mdf är att du måste ju ha en ncfräs.. eller massor med tålamod (med handöverfäs ) ... tror jag ska sluta fundera på komplicerade former.. räta vinklar överallt ska det va..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/25 :  08:38:06  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Va? Kraniet vad menar du ncfräs? Varför behöver jag en sådan för att använda böjMDF? eller har jag missat nått igen... ;-)

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2003/07/25 08:38:57
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/07/25 :  08:52:16  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Skårad MDF finns att köpa färdigt. Om man limmar två skivor med skårorna mot varandra med ett lim som fyller bra så får man en mycket stabil konstruktion.

Ett lämpligt lim skulle kunna vara Polyuretan-lim. Det skummar och fyller förhållandevis bra. Men man måste tillföra lite fukt för att det ska "härda".

Det största jobbet med att göra rundade former är att tillverka mallen som man måste pressa mot för att få rätt form.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/25 :  09:06:05  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Herregud, göra skårorna själv, hu klarade inte en av att tänka tanken själv men det måste ju vara det kraniet menar, Ja då behövs en ncfräs mm.

/Tobias
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/25 :  10:56:16  Show Profile Send Belker a Private Message
Med PU-lim får man mindre dämpning än med DG A2 eller Casco Marin o Teknik eller tjärpappsbitumenlim eller golvfogmassa. Skårad MDF har inte mycket egen vilja att bli platt så det borde duga med nämnda "mjuka" limtyper med bätre dämpegenskaper.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000