HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Totem Beak !!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:48:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har haft hemma Totems vibrations dämpare "Beak" i några dar nu och testat den på mina högtalare.

Totem Beak är en spets som är svarvad ur ett stycke aluminium med en hålighet i botten och svarvade ränder på insidan och utsidan. Den är designad att fånga upp vibrationer i högtalar lådans topp, koncentrera och leda upp dom mot spetsens topp..

Man har nog tänkt ut hur formen och ränderna ska vara för att ge bästa resultat, ränderna har tex olika avstånd mellan varandra ju närmare toppen man kommer.
Massan har också stor inverkan på "Beaken" inverkar på högtalarens resonanser..

Vad gör den då ?? Jo den hjälper till att få bort resonanser i högtalaren som kan störa elementens samverkan.
Inverkan på frekvens området 15khz och 20khz är klart mätbart, med bättre linjäritet som resultat..
Har man en högtalare med stor lådvolym så kan man använda två stycken Beaks på varje högtalare ( se nedan )

Jag prövade dom på mina Totem Model 1 Sig. som är en stativare av mindre format, resultatet blev en liten förbättring i mellanregistret ( röster ) och lite luftigare topp... Jag fick ingen större förbättring på de skivor jag spelade, men Beaken är iof mest designad för att fungera på högtalare med större lådor ( golvmodeller ), så jag hadde inte väntat mig nått större underverk heller..

Däremot tänkte jag att denna produkt måste ju kunna fungera på andra saker, så jag satte två stycken på min cdspelare ( en i vänstra fram och en i högra bak ). Då fick jag istället en klar förbättring..

Röster blev mer fokuserade i ljudbilden, anslag på gittarer, basen fick en fastere form..
Ja det blev förbättringar på flera plan i ljudbilden kan jag nog säga.. Resultat blev klart bättre när jag använde dom på cd spelaren än på högtalarna.

Så detta är en sån där Vodoo produkt som faktiskt kan göra nytta, den hjälper inte alla produkter, men kan förbättra högtalare med större lådor och elektronik ( cd ).. Jag fick en bra demo av Totem på London mässan för nått år sen och då blev det stora skillnader när man mitt i låten tog bort Beaksen från de Staff högtalare som man spelade på.

Jag ska pröva dessa spetsar på lite fler högtalare och elektronik och se vad för nytta dom kan göra, och rekommenderar er att oxå testa och se vad dom kan göra för er anläggning.

Priset ligger på runt 1000:- för ett par.



MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/25 :  00:03:13  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Dom såg coola ut iallafall..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/25 :  04:20:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Verkar som i de flesta fall i tweaksvängen sanslöst, men måste väl provas innan man kan säga något.

Var får man tag på dessa då?

Bravo
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/07/25 :  12:09:37  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hehehe, ja jag är väl fel person att döma ut någonting eftersom jag har både Shakti Stones och Bybees i mn anläggning. Men jag måste säga att tweaksen verkar bli stolligare och stolligare och detta verkar nästanta priset.


läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/26 :  03:39:13  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst kan det det se lustigt ut på pappret, men funkar det så funkar det !!
Och dessa fungerar som tur är, men som sagt inte på alla produkter.. Däremot kan man ju lika väl undra hur en Shakti sten kan göra nån nytta, och Shun Mooks ebenholts puckar..Men testar man produkterna så märker man att det gör det, och många såna tweeks är ren fysik och är ganska enkla i sin konstruktion... Så det är bara att testa själv så blir man nog övertygad..
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/26 :  08:57:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
"MartinH" min fråga!!!!!

Var erhåller man dessa underverk någonstans?

Bravo
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/07/26 :  10:26:38  Show Profile Send krelle a Private Message
Tjena Bravo, jag har sett dom på Hifi-Art i Sthlm när jag var där sist.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/07/26 :  13:31:40  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Fick med ett två par till mina sttaf, skall kanske göra ett sorts före/efter-test. De väcker frågor iaf, varenda människa som sett dem har varit framme och pillat på beaksen
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/26 :  13:55:12  Show Profile Send matson a Private Message
Budgetvarianten blir ju då att lägga en kupolmutter ovanpå högtalaren......

Fast varför skulle man göra något så dumt

Mvh
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/26 :  14:23:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
MartinH: inte för att jag misstänker att produkten är dålig men: Har du testat att lägga något med lite tyngd (kanske en tung bok?) på din CD-spelare? Kanske detta ger nästan samma effekt (och gratis):

Edited by - Snutten on 2003/07/26 14:24:01
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/26 :  20:25:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo jag har prövat att sätta nått tungt på spelaren..men Beaks är faktiskt utvecklade under år och har utvecklats med många lyssningstimmar.. Man använde en Cray superdator för att räkna ut avståndet och utformningen på ränderna och håligheten på Beaken, så det är inte nått man bara svarvat ihop...

Men det är en tuningprodukt och den fungerar olika i olika system och rum, men den kan göra skillnad på produktr som inte har så gedigna chassin och som kan påverkas av vibrationer.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/07/27 :  12:16:19  Show Profile Send crion a Private Message
Cray hehe.. det där kan man ju räkna ut på en vanlig PC =)

Men om man har tillgång till en gammal CRAY kan man ju alltid köra lite programsnuttar på den =)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:43:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja nu ska jag väll inte säga att det just var en Cray..men nån idiotstor burk på nått universitet i Montreal i alla fall...
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/27 :  14:45:51  Show Profile Send matson a Private Message
Vart är energin tänkt att ta vägen?

Mvh
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/27 :  15:54:56  Show Profile Send Snutten a Private Message
Energin kanske omvandlas till värme?
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/27 :  20:03:10  Show Profile Send matson a Private Message
Värme? Knappast....

Mvh
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:15:38  Show Profile Send marcus a Private Message
Är detta ett skämt?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/27 :  22:49:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nej det är inte ett skämt utan ett tweak som fungerar.. Läs lite mer på Totems hemsida så kanske ni får lära er nånting...


www.totemacoustic.com
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/27 :  23:00:06  Show Profile Send matson a Private Message
Om vad? Marknadsföring eller engelska?

Mvh
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/27 :  23:05:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
elektromekanik har jag för mig att det heter...

Och snuttens teori att energin omvandlas till värme är en ganska vanlig egenskap inom vibrations dämpning..

Men dessa kommentarer som kommer från en del, känns igen lite från ett par år sen då strömkablar komm på tal, det var inte många som trodde på det då heller..men det är en helt annan sak idag.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/27 :  23:26:21  Show Profile Send matson a Private Message
Att omvandla till värme är inte lika lätt som att skriva att man gör det.....och genom att placera ett metallstycke ovanpå en trälåda så lär man inte göra det.

Sen stod detta:

"This Beak channels the negative effects created by box shaped speaker housing. A Speaker is round and the housing is box shaped; the beak helps resolve this contradiction."

Och då blev jag så trött så nu skall jag gå och sova.....





Mvh
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/07/28 :  00:37:23  Show Profile Send Snutten a Private Message
matson: förstår att du är skeptisk, men testa själv med öppet sinne innan du sågar! Jag var skeptisk till fina högtalarkablar men då jag testade ändrade jag uppfattning. Trodde också att bra stativ inte hade så stor verkan men samma sak där. Jag tycker att man bör vara neutral i sitt utlåtande innan man testat. Men visst låter det lite tveksamt med den där texten om hur det fungerar. Men en tusenlapp är ju inte så farligt så varför inte testa...
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/07/28 :  02:33:56  Show Profile Send crion a Private Message
Dem hade lyckats mäta förbättringar på deras egna högtalare.. Hade varit mer trovärdigt om de presenterat kurvan för och efter..

Jag misstänker också att resultatet varierar väldigt (om vi nu utgår från att de gör någon somhelst skillnad).. Ju bättre resonanskontrollerad högtalarlåda desto mindre förbättringspotential..

Ang att ställa dem på CD/DVD spelare.. Jag misstänker att en glasskiva som skärs till för ovansidan av en CD/DVD transport gör mer nytta för att minska vibrationer hos billigare chassin...


Det här är min plan för att minska vibrationer. Jag har väldigt kraftiga vibrationer när jag spelar lite högre.. Två 15" basar på trägolv skapar en del vibrationer.

tillskuren glasskiva (kommer för att döda ovansidan på DVD chassit något)
ARCAM DV88 transport
Solid-Tech slaktade Silent Feet (använder bara spike delen)
BASE-Technology DVD platta
Träskiva
Mjukfötter för låg vikt

Jag har experimenterat en himla massa. Framförallt så är träskivan plus mjukfötter något jag inte tänkte ha där från början. Men den combon tog bort en hel del vibrationer och fungerade bra ihop med BASE technology plattan (konstruktören sa att den inte borde göra det, men ljudet säger annorlunda).

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/28 :  03:03:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Visst kan resultatet variera från produkt till produkt. Jag vet tex att totem rekomenderar att använda dom till golvstående högtalare då dom har större kabinetter som ger mer vibrationer. I mina tester så märkte jag knappt nån förbättring alls i mina stativare ( Model 1 ), men däremot så blev det en klar förbättring när jag satte dom på Micromega cdspelaren, cdn har ett ganska tunt chassi och kan nog inte direkt beskyllas för att vara så dämpad.

Jag vet att det finns en hel del andra vibrationsdämpande produkter på marknaden ( BASE,Shun Mook, Brightstar Audio m.m. ) och alla kan verka lite lustiga innan man prövat dom i sin egen anläggning, och resultaten kan som sagt variera.

Och de som har en massa kommentarer utan att igentligen ha en aning om vad dom pratar om tycker jag ska vara lite försiktigare i framtiden.. Det räcker med en demo och sen kan man vara övertygad..Men vissa kommer nog aldrig att erkänna nånting som dom inte kan förklara för sig själva.
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/07/28 :  23:47:36  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Skika måtten och jag svarvar sådana på 5 min, för halva priset.

mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/29 :  04:16:59  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tror nog inte dom är så lätta att få tag i tyvärr, det är microribbor med olika avstånd längs hela toppen och det blir inte lätt att mäta dom..*L* Avstånden ligger på runt en tjugondelsmillimeter känns det som...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000