HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 En rundtur bland Stockholms butiker (tillägg 17/6)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/11 :  22:39:51  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Tillägget börjar och slutar där * är

Efter avslutade studier i Kalmar så ska jag börja jobba i hemstad Pite. Jag mellanlandade i Stockholm för att titta på en lägenhet, då passade jag även på att besöka tre Hi-Fi-butiker i Stockholms innerstad.

De jag besökt är följande:

*Hi-Fi-Klubben på Sveavägen

*High Fidelity

*Pause Ljud och Bild

Jag har inte för avsikt att göra en bedömning av själva butiken eller personalen (även om jag kommer att beröra det) utan de grejor jag lyssnat på. I alla butiker har jag bara lyssnat på en ”Setup”. Jag har sagt vilka grejor jag velat lyssna på och de riggade upp allt som jag ville ha det. Lyssningen kunde börja:

Första stoppet Hi-Fi-Klubben. Här lyssnade jag på B&W Nautilus 802, Tact MK II (först, dac), Classé CDP 3 (drivverk) och Tara Labs kablar på digital och högtalarsidan (Air 1). Placeringen av högtalarna var ganska brett isär och en bra bit från väggen. Dessvärre hamnade högtalarna nära sidoväggarna även om sidoväggarna bara sträckte sig en bit framför högtalarna (lite svårt att förklara, har ni varit där förstår ni nog). Detta ger tyvärr ett tillskott i basen men främst röster och gitarrer låter lite ”uppblåsta”.

Jag hade ringt och bestämt tid med Peter på Hi-Fi-Klubben dagen innan och när jag väl kom ditt så fick jag ett celebert mottagande. Han frågade om jag ville ha något att dricka (Cola, te, kaffe eller vatten) efter det lämnade han mig ensam med mina skivor och sa att jag kunde vända mig till honom om jag hade några frågor. Jag uppskattar inte att säljaren står och flåsar bakom ryggen på en när man lyssnar, det blir svårt att koncentrera sig då.

Hursomhelst, ljudet var riktig angenämt. Jag måste dock säga det på en gång, dessa högtalare kräver elektronik av världsklass. Det är så otroligt tråkigt och man blir så otroligt trött när folk klagar på dessa högtalare. Enligt min mening så tycker jag priset är lite missvisande på dessa högtalare…. Missförstå mig rätt nu; när B&W kalkylerade sig fram till försäljningspriset så utgick de naturligtvis från material- och utvecklingskostnaderna och hur många högtalare de kunde tänkas sälja, utifrån det är priset säkert rätt. Men de flesta hifi intresserade brukar ofta ha en uppfattning om ungefär hur mycket elektroniken bör kosta med tanke på priset på högtalarna. Vad jag vill komma fram till är att andra högtalare i den här prisklassen funkar bra med hyfsad elektronik i övre mellanprisklassen, det hävdar jag bestämt att Nautilus 802 inte gör. Jag skulle inte råda någon att köpa dessa högtalare innan de lyssnat på dessa med riktigt bra elektronik (helst får elektroniken kosta en bra bit över 100 000). Dessutom bör högtalarna drivas med en kraftig förstärkare Om man inte gör det så får man oftast reaktionen att musiken låter livlöst och tråkig.

Lite (mycket lite) av den känslan fick jag när jag lyssnade denna gång. Ljudet som helhet var lite anonymt och man blev inte medryckt av musiken. Rosorna kommer fram när man synar de enskilda parametrarna. Det kanske är därför som denna högtalare passar utmärkt som en monitor högtalare, för här är det verkligen tal om världsklass. Om vi börjar med basen, jag känner igen de som tycker att basen känns lite avrullad, men man både hör och känner den när den väl ska vara där. Alltså väldigt stram och snabb bas men inte så där väldans mycke “tjong” i den (en smaksak tror jag). Diskanten är väldigt luftig, den enda som jag hört som överträffar Nautilus är den nya JMlab Utopia. När cymbaler kraschas så känns det nästan som om man kunde känna att den hängde kvar i rummet ett bra tag efter anslaget. Annars är stråkar väldigt naturliga i sitt uttryck och det går lätt att utskilja vart en violinist står när han spelar. Högtalaren ess är mellanregistret här är röster helt underbara, vare sig vi talar om Dylan och Springsteen eller Sara K och Enya (hon i Sagan om ringen). Jag tror fenomenet kallas lådjud, det är i såna fall helt bortblåst här. Som tidigare nämnts så kan rummet göra att just röster blev så vackra eftersom de fick ett litet tillskott ren nivåmässigt. Det holografiska var riktig bra, men jag har hört bättre (kan iofs vara Tara Labs kablarnas fel, eftersom jag tycker dessa kablar är bland de sämsta på det området) Nackdelarna då, när man spelar musik som inte har elgitarrer så funkar det mesta ypperligt men när man väl gör det så blir det stundvis jobbigt och påträngande. Högtalarna förlorar liksom kontrollen och det blir disigt. Här håller jag med HF som testat denna kombi och när både Tacten och Nautilus gick åt det ljusa hållet hamnade det lätt överstyr.

Många av de nackdelar jag räknat upp tror jag man kan lösa om man verkligen ser till att para den med rätt elektronik dvs. riktigt bra sådan (tyvärr blir det oftast för dyrt). Iaf en riktigt trevlig upplevelse.
Mitt nästa besök var hos High Fidelity (Linn). Eftersom han inte hade några högtalare i samma prisklass som Nautilus så jag la ribban lite lägre. Här lyssnade jag på Espek, Ikemi, Kolektor och 2250 (alla kablar: Linn). Värt att nämna är att högtalarna kördes passivt. Några mil från min hemstad finns också en Linn försäljare och jag kan ge mig fan på att de båda säljarna har gått en och samma kurs. Båda har en frenetisk vilja att hela tiden stampa med foten i golvet, något sykande är det också (ursäkta mig, om ni inte begriper min norrländska). Jag tror Linn själva kräver att säljaren gör på detta vis så att den kan bli en homogen Linn “anda” över hela världen som alla känner igen (ungefär som på macdonalds). Stämningen var ändå trevlig, det gick lätt att prata med säljaren och jag blev erbjuden kaffe.

Tyvärr satt jag och gäspade en hel del under lyssningen. I återgivningen så fanns ett mycket jobbigt störfenomen. Det var basen som förstörde det mesta av musiken. Jag påpekade detta för säljaren och han höll med mig till en viss del. Högtalarna stod cirka 20 centimeter från bakväggen (även om Linn förespråkar att deras högtalare ska ”tunnas in” och att de ska stå nära väggen) och det är enligt mig ett för litet avstånd. Dessutom präglades rummet av resonanser vilket inte gjorde saken bättre. Enda fördelen med basen var att den gick hyfsat djupt, det kan iofs bero på att rummet förstärkte de lägsta frekvenserna. I de två övriga registrena så lät det bättre. Mellanregistret var dynamiskt och potent. Diskanten hade en hyfsad lyster men inte alls speciellt utmejslad. Högtalrens två övre register var sammanhängande, tyvärr kan man inte säga detsamma om basen. Den spelade i en annan värld. Precisionen i ljudbilden kan man inte orda så mycket om, inte speciellt bra med andra ord. Främst saknades driv och spelglädjen, och det var inte alls roligt.

Eftersom jag hört samma högtalare aktivt (och då presterade de kanon) så blev jag minst sagt besviken när de kördes passivt. Vi diskuterade en lämplig setup med aktiv drivning men tiden rann iväg så jag hade inte tid att stanna kvar medan han gjorde omkopplingen. Han stack även ut hakan och påstod att Espek driven aktiv med en 5125 och en LK 140 spelade bättre än samma högtalare fast passivt med Klimax monosteg i 160 000:- klassen. Det är mycket möjligt att det gör det, jag hade dock ingen tid att kolla upp det.

*
Ett litet tillägg…

Jag har varit i Luleå i lördags och lyssnat på Linn hos Takt och ton. Mina föräldrar väckte mig tidigt på Lördags morgonen och hörde om jag vill se på flyguppvisningen de hade där. Jag insåg snabbt, att jag istället för att se på flyguppvisningen, kunde lyssna på Hifi. So be it:

Eftersom jag inte hade bokat någon tid så var det svårt att lyssna på något annat än det som var uppställt. Jag hade i åtanke att lyssna på samma system som det i Stockholm, för att utesluta, eller åtminstone få en viss uppfattning om det var Linn högtalarna som var dåliga för att basen blev så bumlig eller om det var rummet. Högtalarna var Espek, CD; Ikemi (och unidisk), försteg; Kolektor och de slutsteg som användes var; Klimax Twin och LK 140. Högtalarna var passivt drivna genom hela testet och till synes var det bara slutstegen som inte var av samma typ som användes i Stockholm. Uppställningen var snarlik den i Stockholm (högtalarna pekade rätt fram) och här var det cirka 25-30 centimeter till bakväggen.

Killen som hjälpte mig var relativt ung och kunde inte så mycket om Hifi men han var trevlig och hjälpsam. Bortsett från de ovannämnda prylarna så gjorde vi också ett test mellan olika signalkällor ( i det här fallet CD-spelare). Vi växlade mellan en billig Pioneer DVD, Arcam CD72 (tror jag den heter) och Ikemi. Låtarna var mest gamla go’a och det snabba testet gjorde att man åter igen blev medveten om hur stor skillnad det är mellan olika CD-spelare. Det rör sig inte om nyansskillnader utan riktigt stor skillnader som nästan vilken Svensson som helst skulle upptäcka, otroligt!

Nåväl, vad är det som gör basen så bumlig? Fortfarande svårt att säga, tyvärr. För även här är basen jobbig att lyssna på. Är det Linn ”soundet” månne? Nja, rummet här var ju inte heller direkt optimalt så det går inte så lätt att bestämma vad det är som gör basen bumlig. En trolig orsak är att högtalarna står för nära bakväggen. Rummet i Luleå är ju ganska litet men jag uppfattar inte att det är så många resonanser där, bara att basen är otight. Jag kan inte förstå Linn´s filosofi med att högtalarna ska stå så nära bakväggen. Om jag inte missminer mig så tror jag även att High Fidelity (tidningen) tyckte att Linns högtalare ska stå en liten bit längre ut från väggen, än det Linn killen som riggade upp systemet tyckte. Det är just den nedre basen som är bumlig, den övre basen (eller mellanbasen) var riktigt bra. Kontrabas var ett intressant instrument att testa. När tonerna från kontrabasen låg lite högre upp så kunde man lätt peka ut vart han som spelade stod och tonerna var dessutom kontrollerade och detaljerade. Men när samma instrument kom lite längre ner på hertzskalan så lät basen utsmetade och det blev omöjligt att peka ut positionen på han som spelade. Därmed blir basinstrument (även piano) aldrig homogena i klangen och det förstör musiken väldigt mycket. På alla andra punkter lyckades systemet riktigt bra, speciellt uppsättningen med Unidisk, Kolektor och Klimax Twin. Det som var utmärkande var det sätt systemet la fram ljudbilden. På trummorna med Dave Douglas hamnar trummorna lite längre bakän vad jag är van vid och man kunde lätt peka ut de olika pukorna och cymbalerna. Dessutom lyckades anläggning extremt bra med att inte gröta ihop de enskilda musikerna utan allt hade sina plats och ljudet släppte verkligen från högtalarna.

*

Då är vi framme vid mitt sista besök. Det tog plats hos Pause Ljud och Bild. När jag kom ditt vid 10.15 trodde jag att de hade öppnat, men se icket. 11.00 stod det ;( Till min stora överraskning så stod ägaren Fredrik och lutade sig mot entré dörren. Jag knackade på dörren, varpå han öppnade och frågade vad jag ville. Jag förklarade att jag skulle hem samma dag och frågade om jag kunde få komma in och lyssna innan butiken öppnar. Det gick jättebra :). Snack om att ställa upp för kunderna. Att plocka fram grejor innan butiken öppnar, det ska dem på Pause ha en eloge för.

Trots allt detta positiva så strulade det till sig lite granna. Det var varmt den dagen. Två av säljarna drack varsin Cola och brydde sig inte ens om att fråga om jag ens ville ha lite vatten. Okej, bagateller, med det stör. När de väl skulle rigga upp systemet så inträffade det en hel rad misstag, märk väl ett misstag är okej men sen får det fanemej räcka. Först så försvann rösterna från höger högtalare (högtalarna var Tri-wirade) , det märkte säljaren inte alls utan började svinga sina armar i takt med trumspelet på låten. När jag påpekade detta så lyssnade han och kunde också konstatera samma sak. Konstigt nog så kunde man ändå höra rösterna om man ställde sig nära höger högtalare, fast det låg inte alls på samma nivp. Han tog bort en av kablarna (som visade sig vara fel på) och ersatte dessa med ett bleck mellan så att signalen gick till diskanten med mellanregistret och basen fick dela på en och samma signal.

Nu lät det iaf som om det kom lika mycket nivå från vänster och höger högtalare. Men jag sa till säljaren att det lät lite konstigt men fortsatte att lyssna ändå. Det kändes väldigt lustigt för det var som en tryckande känsla innanför skallen, mycket svårt att förklara. Jag funderade på om jag skulle påpeka detta för säljaren men eftersom jag inte kunde förklara exakt hur jag upplevde det så lät jag bli (kanske hade jag blivit idiotförklarad om det inte fanns något fel). Så jag tog friheten själv och tittade bakom grejorna för att se att allt var som det skulle. Puhhh… Jag såg ganska omgående vad som var felet, på höger högtalare så hade de satt plus kontakten på kabeln på minus ingången på högtalaren, alltså vara fasen felvänd.

Mot slutet så tyckte jag att det lät lite mysko eftersom jag hade för mig att ljudet som nu kom från höger högtalare egentligen skulle komma från vänster och vice versa. Igen tog jag mig friheten att kolla upp det här själv…. Och mycket riktigt så hade kablarna mellan förstärkare och slutsteg hamnat lite galet. Det låter som en skröna va?…… Jag vet inte heller om jag skulle tro på det om du berättade det, men så här i efterhand sitter man och småskrattar *ler*.

Efter den utläggningen så kanske ni är nyfikna på vilka grejor som jag lyssnade på. Jo, jag kan säga på en gång denna anläggning är verkligen bland det bästa jag hört, alla kategorier, alla klasser. Helt otroligt, och då har jag lyssnade på en hel del grejor under de tre år som jag lyssnat aktivt. Anläggning bestod av: Audiovector S6 Avantgarde, Meredian CD, dito försteg och monoblock. Jag kommer inte ihåg den exakta modellbeteckningen men CD:en kostade 30 000:- och försteget och monoblock är från samma serie, 5?? nångting???? Elektroniken kostade nog i runda slängar kring 100 000:- skulle jag tro. Kablage var från Nordost Blue Heaven mellan CD och försteg, mellan försteg och monoblocken satt AQ Viper och till högtalarna satt AQ Volcano. Från början satt också Caldera med, men de fick ge vika p.g.a. ovanstående händelse.

Det här är verkligen mitt ljud. Hade jag varit miljonär hade jag inte tvekat. Jag lyssnade även på Arréte under Stockholmsmässan i februari i år och redan då tyckte jag att det var mässan bästa ljud (delad plats med madrigal/revel). För övrigt tror jag de körde med samma elektronik nu som då. Ingen annan av det däringa demotanterna vågade ens kör Rammstein för att de var rädd för att det skulle låta skit. Fan va grymt asså. Eftersom jag har en väldigt bredd musiksmak så finns det ingen annan högtalare som kan tillfredsställa alla mina behov, förutom audiovector då. Mycket mer behöver jag inte säga (jo, jag har märkt att det här blir ett långt inlägg) Total musikalitet och driv som gjorde att jag blev tvungen att slita mig från fåtöljen för att inte missa planet. Nackhåren reste sig och jag började vifta med armarna som galen mentalpatient. Den känslan har aldrig varit så mäktig sedan jag som fjortis såg Millencolin för första gången under festivalen Pite super och spyr….

Edited by - Merkurius on 2003/07/03 00:41:30

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/06/11 :  23:09:45  Show Profile Send Terminator a Private Message
Mycket trevlig läsning och dina intryck från mässan förra året om "bästa ljud" stämmmer väl överens med mina. S6:orna är himla fina högtalare!
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/11 :  23:31:15  Show Profile Send Rebo a Private Message
Trevligt berättelse.

Det måste ha varit Meridian 588a cdn, pris idag 33500 men den kostade 36k för några månader sen. Försteget lär ha varit Meridian 502 (runt 20-25k) och om det var monoblock så var det möjligen 505or för ca 28k paret. Själv är jag mycket förtjust i Meridians elektronik. och ett par S6 Avantgarde vore en drömm att äga, men tyvärr lite över min budget

Jag fattar inte varför Linn säljaren väljer att dema det systemet med Kolektorn. Han borde ha valt ett bättre försteg.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/12 :  10:17:18  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Tack grabbar!

Rebo: Den elektronik du räknar upp verkar stämma. Jag är säker på att det var 588:an som användes som CD, resten är jag inte så säker på. Vad är snäppet högre upp, jag menar kan det verkligen låta sååå bra med sååå pass billig elektronik??? Dax att börja gräva lite i checkhäftet, allt bör ju ligga kring 170 000:- exkl. kablar

Jo, Linn försteget var ju inte så jättebra. Men om säljaren har rätt så har Linn för tillfället inget steg i 30 000:- klassen. Nästa snäpp upp från Kolektor blir Klimax och det ligger på cirka 90 000. Ganska stort snäpp om man säger så (90 000/8500).... Han trodde att det skulle komma ett nytt försteg i början av hösten. Jag lyssnade även lite grann med Klimax som försteg, det blev lite bättre, men inget som motiverar priset.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/12 :  12:47:46  Show Profile Send Rebo a Private Message
Meridian har inget dyrare 2-kanals försteg än 502an, så det måste ha varit den. Näste steg upp efter 588an blir 800a serien, vilket är långt mycket dyrare och går på över 100k för spelaren.

På slutstegs sidan ligger deras största stereosteg 559 (2x300w 8ohm) på ca 40k, och den mindre 557 på 2x200w på runt 22k. Rätt så prisvärde båda två. Meridians elektronik överlag ger mycket för pengarna tycker jag. De verka ha mycket kompetenta desigerns och jämfört med många konkurrenter i samma prisklasser så får man bra elektronik för pengarna enligt min mening. Det finns gott om företag som har omotiverat höga priser på sin elektronik, men trots att Meridian inte är billiga så har de iaf i mina ögon inte för höga priser.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/12 :  13:46:53  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Merkurius,

Kul och intressant läsning ... Tack!


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/12 :  16:29:41  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Mycket intressant!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:39:25  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Thank you!

Hoppas bara alla orkar läsa igenom det, tänkte bara att det inte skulle bli så långdraget. Jag såg oxå en massa stafveel men jag orkar då inte rätta till dom.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:36:04  Show Profile Send B Peter a Private Message
Kul läsning. Linnfantast som jag är (de lite äldre prylarna samt cd12:an) så får jag hålla med om att Espek tillsammans med 2250 är förvånansvärt trist. Kräver möjligen att man spelar oerhört högt för att det ska engagera.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/13 :  18:29:38  Show Profile Send Merkurius a Private Message
B Peter: Tack!

quote:
Kräver möjligen att man spelar oerhört högt för att det ska engagera.


Jaså? Det här och en hel del annat glömde jag att nämna i artikeln: Ett tecken på att det låter bra är när man hela tiden skruvar upp volymen. Hos Linn (det här tänkte jag faktiskt på när jag satt där) så började jag med att sakta skruva upp volymen, efter cirka två-tre låtar så började skruvade jag när den, med anledning av att det helt enkelt lät tråkigt. Mycket pga. av den bumliga basen skulle jag tro. Hos audiovector var det tvärtom, hade jag fått sitta kvar hade det inte dröjt länge innan jag skulle ha kommit nära PA nivåer

Jag har ju lyssnat på ungefär samma uppsättning några år tidigare fast i Luleå och högtalarna aktivt drivna. Det var första gången jag hörde en sån djup, tight bas med en sån enorm punch. Jag måste nog ha blivit chockad när jag lyssnade sist, för det var nära nog motsatsen
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/13 :  23:11:46  Show Profile Send B Peter a Private Message
Frågan är då om det är du och jag som har ändrat smak eller om Linngrejerna helt enkelt lät ganska annorlunda för några år sen?

Förresten så trodde jag festivalen hette Pite dansar och ler. :-)
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/13 :  23:40:18  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Nja, det är möjligt. Men som jag skrev så kördes de grejorna jag lyssnade på i Luleå AKTIVT och det är ju en stor skillnad. Dessutom så var rummet i Luleå mycket bättre. Så jag tvekar inte på att säga att Linn grejorna kan låta bra, men det gjorde de inte under de omständigheter jag lyssnade.

Pite dansar och ler - Jo visst, men det mesta jag och polarna gör är inte det
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/17 :  21:12:34  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag har gjort ett litet tillägg i mitt första inlägg som kan vara av intresse att läsa.

Edited by - Merkurius on 2003/06/17 21:17:56
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/06/18 :  17:33:25  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Förstår inte riktigt varför de kör kolektorn med unidisken.
kolektorn är bra! men tex 5103 Är bra mycket bättre och de som funderar på en unidisk har nog råd med en sådan(5103:a).

Sedan tycker JAG att Espek inte riktigt passar i ett så litet rum som de på taktoton, Basen blir lite för kraftig/otajt på viss musik. Tycker att Ninkorna spelar bättre i det rummet.
Har hört Espek i det stora rummet, och då försvinner baslådefenomenet.


Missade du Bossanova audio(Luleå)

mvh/ siffernisse




Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/18 :  17:48:29  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Hej Siffernisse!

quote:
Förstår inte riktigt varför de kör kolektorn med unidisken.
kolektorn är bra! men tex 5103 Är bra mycket bättre och de som funderar på en unidisk har nog råd med en sådan(5103:a).


Jo, men den är ju främst till för flerkanalig återgivning. Åter igen, som jag fattat det är de enda försteg för två kanaler som Linn har är Kolektor och Klimax Kontrol. Det finns alltså inget mellanting nu. Men visst, den skulle nog ha gjort en viss förbättring men inte avhjälpt problemet med rummet.

quote:
Sedan tycker JAG att Espek inte riktigt passar i ett så litet rum som de på taktoton, Basen blir lite för kraftig/otajt på viss musik. Tycker att Ninkorna spelar bättre i det rummet.
Har hört Espek i det stora rummet, och då försvinner baslådefenomenet.


Det har jag också funderat på, men alltid när jag vart där så har dessa högtalare ståt i det lilla rummet. Jag har tagit för givet att de låter bättre i det lilla rummet och därför inte brytt mig att fråga varför de står där de står.

Apropå Bossanova; Jag hade först tänkt åka dit för att lyssna. Jag kom dit ungeför 5 minuter över 11.00 när de egentligen skulle öppna. Till min stora besvikelse så satt det en lapp där..... Stängt idag 14/6 (det sista stod egentligen inte, men det var ungefär så jag tänkte)
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/06/18 :  20:14:43  Show Profile Send Siffernisse a Private Message

"Jo, men den är ju främst till för flerkanalig återgivning. Åter igen, som jag fattat det är de enda försteg för två kanaler som Linn har är Kolektor och Klimax Kontrol. Det finns alltså inget mellanting nu. Men visst, den skulle nog ha gjort en viss förbättring men inte avhjälpt problemet med rummet."

Njaaa..5103 är ett FÖRSTEG, som passar lika bra till 2-kanal som till flerkanals återgivning. Själv användar jag den endast till 2-kanal, och tycker fortfarande att den är prisvärd!. Hade kolektorn innan och det är stor skillnad! särskilt i basområdet, men som du skriver så är det rummet som är problemet.

Sedan har Linn sex försteg:

1 kolektor 8000:-
2 Wakonda(phono) 16000:-
3 kairn(phono) 29500:-
4 AV5103 50000:-(RF:58000:-)
5 Kisto(nytt hemmabioförsteg) pris ???100000++
6 klimax kontroll 98000:-


mvh/ siffernisse
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/06/18 :  21:23:38  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Okej, då måste handlaren i Stockholm fått saker och ting om bakfoten Så kan det gå

Edited by - Merkurius on 2003/06/19 22:01:25
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/07/09 :  22:03:57  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag läste senaste Hifi & Musik häromdagen. Intressant test med B&W Nautilus 802 samt Lavardin förstärkaren. En punkt som är intressant när det gäller högtalarna var att Hifi & Musik kom fram till samma sak som jag gjorde ang. elektroniken. HM ansåg att dessa högtalare kräver bra elektronik (=oftast dyr sådan) för att låta bra. Jag kan inte mer än instämma där, dock är jag lite oense på en annan punkt. De menade att högtalarna var de mest allround ("passar bra till all musik") högtalare de provat. Jag tycker att Audiovectors S6 Arreté är mycket mer allround. Dessa högtalare testades även av HM för några nummer sedan, men se icket.... Nåväl, smaken är som....osv.

Edited by - Merkurius on 2003/07/09 22:06:00
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/07/16 :  12:51:56  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Linn 2250 har fått väldigt ljummen kritik i brittisk hifi press, och dom är nu normalt väldigt välvilligt inställda till Brittisk hifi.
Kanske en förklaring? Alltså att 2250 inte är någon höjdare?
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/07/17 :  20:19:20  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jo, det kan ju vara en förklaring. Jag tror dock att högtalarna, dess anpassning till rummet (nära bakväggen) och rummet självt är betydligt större faktorer som påverkar...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/07/27 :  21:11:59  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag läste åter igen i en gammal Hifi & musik tidning, närmare bestämt nr. 4, 98. Där fanns ett test av Espek högtalarna. Recensenten ansåg att högtalarna bör komma ut på golvet och att de inte bör stå nära bakväggen: "Rätt placerad, vilket ofta betydde drygt 70 cm ut från väggen..." vidare; "väl en bit ut kan högtalaren andas lättare och man slås av hur snärtig basen är...."

Som jag skrev tidigare så hade Linnhandlarna högtalren cirka 20-25 centimeter från bakväggen Man storknar... eller orkar man bry sig (det gör jag ju iofs i och med detta inlägg ).

Jag håller med recensenten på nästan allt, så när som på en punkt. Han tyckte att Linn klokt nog valt att offra bråddjupet för att istället få en ren och nyanserad bas. Visst, i övre basen är högtalaren mycket nyanserad men längre ner saknas det konturer och jag hävdar dessutom bestämt att högtalaren verkligen har förmågan att spela djupbas.

Vet någon vad som skiljer AV 5140 gentemot Espek? Är det bara namnet eller?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/08/02 :  08:18:49  Show Profile Send brumel a Private Message
Eftersom Espek är en 3 vägshögtalare med en bakåtriktad bas så kan den nog bli bumlig i ett litet stenvalv JA. Jag skulle nog baxa ut den en halvmeter åtminstone.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/08/02 :  12:52:53  Show Profile Send Timbre a Private Message


"Vad jag vill komma fram till är att andra högtalare i den här prisklassen funkar bra med hyfsad elektronik i övre mellanprisklassen, det hävdar jag bestämt att Nautilus 802 inte gör.

Bowers & Wilkins är väl ganska tydliga med vilken elektronik dom förordar till sina Nautilusmodeller. Därav samarbetet.
Märkligt att HiFi-Klubben inte följer dessa rekommendationer.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/08/02 :  21:30:23  Show Profile Send Merkurius a Private Message
brumel: ....minst en halvmeter

Timbre: Jo, man börjar ju undra. Dom körde iaf med Classés CD som drivverk, det är ju alltid nåt!?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000