HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Nord ost SPM
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/10 :  00:03:28  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jaha, nu skulle man prova en ny kabel igen då. Eftersom budgeten redan var bestämd så var det att utmana ödet att prova en kabel i denna prisklass.
Som tur är så är färgen i fjolligaste laget, lila och vit, det kan man inte ha, intalade jag mig själv.
Första lyssningsintrycken är att den skillnad jag upplevt mellan red dawn 2 och blue heaven 2 tog ytterligare några steg i den riktningen, dvs mer trasparans, mer kropp, mer luft och mer värme, kraftigare bas.
Mycket trevlig kabel mao. Efter att ha lyssnat några dagar måste jag säga att det som slår en mest är att snabbheten i transindenter och anslag har ökat vesäntligt samt att det finns ett mycket behagligt värmetillskott jmfr. med tex red dawn.

Kul att stifta bekantskap med en så exklusiv kabel, skulle jag köpa den skulle den bli den enskilt dyraste enheten i hela min anläggning så det skulle bli ganska löjligt.
Men har man pengarna och grejor som kostar skjortan får den anses som ett bra val, om man kan ha överseede med färgen förstås.(den är faktiskt lite läcker om man skulle ha signalkabeln också, lite STARTREK-känsla, nästan)


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/10 :  01:08:39  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Kul att du tycker om den! Jag har ju införskaffat mig ett par. Tycker de släpper igenom all information och de låter inte speciellt tunt eller vasst även om man inte kan karakterisera dem som mörka direkt!!

Visst färgen är en smaksak, tycker det ser lite fräckt ut, alltid retar den någon och det är ju bra!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/10 :  02:45:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som vanligt då, tyvärr brukar dyrare kablar ha en irriterande ovana att låta bättre.

Vad kostar dessa underverk förresten?

Bravo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/10 :  12:24:14  Show Profile Send Adagio a Private Message
Priset följer ju $ lite, så det varierar men ca 40.000/2x2m

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/07/10 :  21:25:12  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Enligt Audionords prislista från den 28 januari i år så kostar ett par i 2.0 met längd 33' 3.0 met varianten går löst på 42.9'
Mvh
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/11 :  15:50:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Sorry det skulle stå ca 40.000/2x3m.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/11 :  16:24:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det är dyrt, men den är ju bra. Skulle dock vilja prova transparent också. Har hört bra om dem från många håll.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/07/11 :  19:00:07  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag köpte ett par PAD modell Proteus 2.0met/par jag tyckte dom var mycket bättre än NordOst Red Dawn rev.1.PAD fungerar väldigt bra i min anläggning.
Mvh
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/12 :  01:53:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Håller med "Neon Park" PAD Proteus låter fint, har dem rakt igenom hela kedjan. Begagnade är de ju dessutom i budgetklass i de sammanhangen.

Bravo
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/07/12 :  06:49:16  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag köpte mina beg.lämnade in mina Red Dawn och fick ge 12'i mellan de var klart prisvärda.
Mvh
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:15:25  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Kan hålla med om att Red Dawn är ljusa i klangen. Fick möjlighet att låna hem dem några dagar, blev inte speciellt imponerad över kabeln. Visst är det schysst diskant, hyfsade transienter och klart mellanregister. Men, men var är det kroppsliga, var är djupbasen. Lät helt enkelt väldigt platt, tyvärr...
Go to Top of Page

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2003/08/07 :  00:02:45  Show Profile Send silvestro a Private Message
Har Red Dawn biwire högtalare kabel och tycker att allt prat om "ljus och tunn bas" är mycket överdrivet. I min anlägning fungererar de utomordentligt och jag uppskattar kabelns renhet och klarhet över dunka dunk bas.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/08/07 :  12:22:30  Show Profile Send ekman a Private Message
håller helt med silvestro rev2an tycker jag snarare drar åt det mörkare hållet dessutom fast den är lite lätt i basen men jag föredrar ren lätt bas framför bummel som allt annat man jämför med blir =)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000