HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 apropå ELMA-attenuatorn...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/07/24 :  00:47:55  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
En fråga som har legat och gnagt länge kom upp till ytan i och med urbans tråd idag.
När man av snålhet eller platsbrist vill använda en 12-lägesomkopplare istället för en 24-lägesomkopplare som volymkontroll får man ju egentligen lite för få lägen - det kan bli väl stora volym-steg ibland. Skulle man inte kunna koppla på en extra omkopplare precis efter ingången på ens förförstärkare, typ en fyrpolsattenuator med tre lägen? Åså göra en ladder-attenuator där, med dämpning på ca 2 dB för varje steg. Skulle det funka? Jag tänker mig då att göra två eller kanske tre flugor på smällen:

1. Få en gain-kontroll på förförstärkaren.
2. Få möjlighet att ställa in volymen i finare steg än 12 fastän man bara har 12 steg på sin attenuator.
kanske 3. Riva ut kanalomkopplaren och istället ha en fyrpolig liten ladder-attenuator direkt på varje ingång (jag har bara 2 signalkällor) och använda ett av lägena för att helt enkelt bryta in-signalen, på båda polerna.

Det finns ju rätt många fler prisvärda 12-stegsomkopplare än 24-stegs, iallafall i det här landet. Eller?
Finns det några omedelbara invändningar mot detta sätt att lösa problemet? Jag refererar nu i första hand till rörförsteg där volymkontrollen inte sitter precis på ingången, men självklart borde det väl även kunna gälla transistorsteg.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/07/24 :  22:29:36  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
nähänä, ingen som vet nåt. Jaja, jag ska också på semester snart. Får väl pröva och se då...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000