HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Billiga dämpfötter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:04:14  Show Profile Send Belker a Private Message


Skäres i tunna skivor.

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:11:53  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Intressant, Vad är det för "rör"?
Dimitri
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:13:47  Show Profile Send celef a Private Message
sminkkuddar från h&m är långt bättre och mkt billigare!

sound pollution
Go to Top of Page

knas
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:14:14  Show Profile Send knas a Private Message
Det är förmodligen isolering för kopparrör eller liknande. Ett bra och billigt tweak :). Ett liknande tweak är att klippa ut bitar av musmattor och stapla dem under apparater och/eller högtalare.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:19:26  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Var det inte Knoppen som hade någon billig variant på dämpfötter? Har för mig att han skrev om det i någon annan tråd, men jag kanske minns fel?

/Erik
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:22:43  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Eller dra till kuntze å tjacka lite äkta dämpfötter

Kostar runt 80:- för 100x300 (mm) stor bit, jämnför med vad de runda bitarna på ex. hifiklubben kostar...

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:37:12  Show Profile Send Belker a Private Message
Kuntze-vem? Hur tjocka?

Klart att rörisolering inte är "äkta", men det går bra att belasta en tumstjock skiva med ett kilo eller två.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:41:49  Show Profile Send celef a Private Message
vad heter materialet hos kuntze?

frugans sminkuddar funkar asbra! ger fint "råsch" på kinderna!


sound pollution
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:42:41  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
De här är kuntze; http://www.kuntze.se/svkuntz3.htm
Den sidan ger inte mkt mer än en adress...

Men dom är iaf ca 10mm tjocka.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:50:18  Show Profile Send Xover a Private Message
Är det någon som provat <lab putty> går att forma till vilken form som helst självhärdande och bra tar upp energi på nått sätt ungefär som en studsboll.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:55:02  Show Profile Send Belker a Private Message
Ja fast precis tvärt om (studsboll alltså). Var köper man det?
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:56:22  Show Profile Send Belker a Private Message
Kuntse ligger ju inom räckhåll! Vad saluför dom?

Edit: Svar gummi. Rotade runt lite på hemsidan. Verkar vara ett Rubbercompany (Umeå) fast i sthlm. Bra!

Edited by - Belker on 2003/07/21 00:03:03
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:59:08  Show Profile Send Xover a Private Message
Fråga en tandtekniker!
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/21 :  00:03:05  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Tur att råkar va tandtekniker då!

Jag vet faktiskt inte, packningar å gummigrejer rätt allmänt verkar det som

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/07/21 :  00:04:09  Show Profile Send Belker a Private Message
Xover: Har dom Lab Putty?!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/21 :  00:06:01  Show Profile Send Xover a Private Message
Dazzin använder ni <lab putty> den gröna kommer plötsigt på att tandläkare också använder nått liknande för avtryck till bettskenor.

Edited by - Xover on 2003/07/21 00:09:19
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/21 :  00:08:07  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Hmm kanske ska betona att det var ett skämt från min sida, trodde du skämta också... darn...

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/21 :  00:20:31  Show Profile Send Xover a Private Message
http://www.dentabar.se dom här kanske kan ha en del kul
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/21 :  00:46:52  Show Profile Send krorre a Private Message
Vänta nu här. Så en studsboll ger omvänd effekt? Studsbollar i halvor är alltså inte att rekommendera under cd-spelare och förstärkare? Nu när jag tänker efter: För maximal dämpning borde det vara ett "dött" material. En studsboll dämpar ju precis inte vibrationer. Hur skulle det då gå att studsa med den.
Tänker jag rätt?
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/21 :  00:54:14  Show Profile Send Xover a Private Message
Ett annat material som kan vara aktuellt är den där plastmassan som finns i en leksak, tror att den var utformad som en människa man kunde forma armar och ben lite hur som helst, men om man slog till på någon del så var det stenhårt och om man tryckte lite försiktigt var det alldeles mjukt??.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/21 :  01:07:04  Show Profile Send krorre a Private Message
Yepp... har läst runt lite nu. Studsbollar är ju HELT FEL. Men men... då får jag kasta mina då. Köpte dem i och för sig idag.
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/21 :  09:06:11  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Hej

Diskuterade detta med en kollega på jobbet som är duktigt på vibrationer (tror har en licenciat i ämnet vibrationsdämpning).
Jag hade fått för mig att spikes var något att ha, men denna åsikten bemöttes jag av ett lätt skratt samt en massa förklaringar varför de inte fungerar, han erkände efter viss fundering att spikes kanske fungerar för riktigt höga frekvenser genom att inte låta dem passera utan reflekterar tillbaka dem i lådan... vilket jag inte tyckte borde vara så önskvärt.
Så vi kom in på ämnet vad fungerar då. Svaret blev att veka material fungerar dvs material som är så mjuka att de låter högtalaren vibrera men transporterar inte vibrationerna vidare utan dämpar ut dem (inte reflektera tillbaka dem i lådan utan låter dem klinga ut). Problemet med veka material är att om högtalaren är tung nog så pressas materialet ihop och ingen dämpning sker. Man får helt enkelt leta efter ett lagom vekt material. Har kommer min invändning mot krorre´s reply: Om högtalaren är tung nog är studsbollgummi helt rätt!. (nyckelordet är lagom vekt).

En annan lösning är att göra det hela för tungt att flytta på (dvs för tungat att vibrera). En metod är att bygga in massa marmor... Sitter bara högtalaren fast på marmorn så kommer den inte vibrera enligt min kollega...

Det finns dämpfötter att köpa som är veka men ändå skall orkar hålla stabila högtalare på plats (http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html) man kanske skall titta på dem och försöka hitta ett material som liknar dem som är billigt.

//Tobias

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2003/07/21 14:52:40
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/21 :  09:38:08  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag undrar om dom där fötterna är bättre än det du kan göra själv, materialet tror jag finns hos Rubber Company eller Trelleborg.
Sedan så kan man ju alltid göra en enkel mätning! köp en motorola diskanthögtalare kostar 100:- och ta ut piezoelementet! där har du en enkel accelarationsmätgivare anslut till multimetern gärna en med termometertyp på visningen eller en analog multimeter, spela musik och mät på olika material.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:18:33  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag kör med ett material som heter sylodamp. Det är ett vibratiosdämpande material för industribruk. Finns i en massa varianter, jag tog en på måfå. Funkar bra, men går säkert att få bättre om man räknar på det.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:51:30  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
quote:
Det finns dämpfötter att köpa som är veka men ändå skall orkar hålla stabila högtalare på plats (http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html) man kanske skall titta på dem och försöka hitta ett material som liknar dem som är billigt.


Det är precis det som jag förespråkade, som kuntze saluför, exakt indentiskt..

Där får man tom välja hur mkt motstånd mattorna ska klara.. finns de för 70kg, men vet inte hur de räknar fördelningen på de där 70 kg, jag menar en bit som är 1x1cm klarar inte 70kg, i tryck...

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/07/21 :  12:01:52  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Nej troligen orkar den inte det, men definitionen på tyck är väl kaft / yta? Så de borde ha en tydlig definition av typen 70 kg / m2 kanske... då skulle ju man kunna räkna ut hu stora bitar man behöver för att orka ett par biffiga högtalare...

Eller så är det så att de sälj i en storlek då är ju det den som bestämmer 70 kg (foten på högtalaren måste då vara lika stor som mattan för att högtalaren skall kunna väga 70 kg...)

Har är det på plats och lägga in en lite brasklapp: 70 kg är ju ganska mycket... har man bara ett par lätta frontar/toppar så blir kanske gummit för hårt för att dämpa tillräckligt... det där tråkiga, lagom vekt, kommer ju in och stör en i bland...

Vore kul om någon ville leka med en accelarationmätare och test olika gummimattor, så man kanske har en riktlinje eller åtminstånde en beskrivning på en mätmetod...

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2003/07/21 14:53:38
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000