HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Textil till absorbenter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/06/10 :  16:16:36  Show Profile Send knabsol a Private Message
Jag håller på att bygga ett par absorbenter av glasfiberull med ramar i trä.
Vill klä in skivorna i något tyg så det ser lite snyggare ut och så man slipper ha glasfiberull flygande överallt. Finns det några tyger som man absolut skall avstå från eller några som ni rekommenderar som är mer akustiskt transparenta än andra? Det skall ju helst inte synas så mycket igenom tyget. Fronttyg till högtalare kasnke?

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/06/10 :  16:34:13  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Filt är ju rätt ljudstranparent antar jag.. Fast en mardröm att hålla damfri skulle jag tro. men har du för "glansigt" tyg så fungerar det ju mer reflekterande än absorerande..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/10 :  19:51:47  Show Profile Send celef a Private Message
vanligt fronttyg till högtalardito funkar perfekt.

sound pollution
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:14:36  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
öhhh....
Varför behöver tyget i en absorbent vara akustiskt transparent???

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:23:44  Show Profile Send celef a Private Message
man vill ju inte att infallande ljud reflekteras bort från den aktiva delen (mineralullen) pga fronttyget.

sound pollution
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:26:19  Show Profile Send marens a Private Message
mao, undvik paljetter/öljetter osv
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:27:02  Show Profile Send knabsol a Private Message
Jadu ...
Jag satt å läste en del i om absorbenter osv, diverse diysidor men tror jag snappade upp det från nån som byggde ett par tubetraps, men det måste väl fungera bättre med tex fronttyg till högtalare än tex en bit läder eller lack? Jag har ingen större koll på just detta, därför jag frågar men efter fysiklektionerna så känns en del alternativ bättre än andra .
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:32:40  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
men det måste väl fungera bättre med tex fronttyg till högtalare än tex en bit läder
Gör det säkert, men det funkar säkert bra med perforerad plåt också eller nåt.
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:41:24  Show Profile Send knabsol a Private Message
Var du allvarlig nu eller?
Jag har rätt kalt på väggar och golv och har en hemskans massa reflektioner. En bit plåt framför funkar säkert men dämpar väl bara de lite lägre frekvenserna? Känner att jag måste leta lite info om hur sånt här fungerar. Vissa frekvenser borde väl ha lättare än andra att reflekteras av en yta beroende på vilket material det är? Jag har dubbelgips blandat med enkelgips och betong i tak och träparkett som golv. Har en stor utsläckning precis vid soffan och det låter väldigt olika på olika ställen i rummet. Testade med lite madrasser och bröte och det blev genast bättre, så då tänkte jag bygga ett par mer permanenta absorbenter av glasull. Men ni som ev. har byggt såna, verkar de göra sin uppgift?

Edit: Ursäkta, jag var så ivrig så jag läste bara "plåt" och inte perforerad

Edited by - knabsol on 2003/06/10 21:43:08
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:48:27  Show Profile Send marens a Private Message
Jo jag var allvarlig. Vissa högtalare har ju perforerad plåt som frontskydd. Gäller bara att hålen är små och sitter tätt (i förhållande till våglängden på ljudet) så är det i princip transparent vad jag förstått.
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:17:24  Show Profile Send knabsol a Private Message
Jo nu när du säger det så har ju hur många som helst stålgaller framför, framförallt små kompaktsystem osv. Hålens storlek i ett sånt galler borde väl ha å göra med hur högt man skall spela? Amplituden på vågen är väl volymen i vardagligt tal? Och med hjälp av att gör hålen som små rör borde man väl kunna stämma av så att bara en frekvens tar sig igenom? ju gjupare hål desto lägre frekvens? dvs längre "rör" desto lägre frekvens? isåfall har jag precis fattat det hela med rör osv Tur att man bara byggt från byggsatser innan .
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/11 :  00:30:04  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
knabsol - det beror väl på vilken frekvens du ska dämpa?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/06/11 :  08:08:56  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Efter vad jag har läst av Jon Risch så skall du använda som första lager närmast glasullen en polyesterfibervadd (typ ett material som används i foder) Polyestervadden är akustiskt ganska genomsläpplig men ändå dämpande samtidigt som den håller glasullen på plats.

Ytterst funkar juteväv bra.

Poyestervadd och juteväv finns på Hemtex eller andra välsorterade tygaffärer. Juteväv finns i några olika färger även om de flesta verkar vara åt det vita, bruna eller begie hållet eller natur.




Citat från http://www.geocities.com/jonrisch/a1.htm
"DO NOT double up on the burlap layers, as performance suffers! Also, remember to treat the burlap with fire retardant, wear gloves and at least a cheap respirator mask when handling/cutting the fiberglass, and to lightly vacuum the outer burlap surface to get up any loose fiberglass particles. Once covered in burlap with the poly batting layer to prevent fiber or particle escape/contact, these panels provide excellent performance at minimal cost and no health hazard. "

http://www.geocities.com/jonrisch/a.htm

burlap = juteväv
Polyester-batting = polyestervadd
fiberglass=glasull

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/06/16 :  14:43:09  Show Profile Send Magnus L a Private Message
Hello,

Hur stor risk är det att man får partiklar från glasfibern som flyger omkring i rummet
Har byggt egna bredbandsabsorbenter som komplement till mina köp basabsorbenter (helmholtz) från Svanå . De som jag har byggt har Gullfiber skivor som jag har packat till en total tjocklek av 45 cm och sedan klätt med ett ganska tätt tyg i två lager. Efter att ha läst denna tråd har jag inte vågat ta in dem, måste jag ta loss tyget och komplettera med ett lager polyestervadd? För man vill ju inte ha några partiklar som far omkring i rummet, tror inte att några hela fibrer kan leta sig ut ur tyget men det kanske finns mindre partiklar från bindemedlet? Mitt tyg är definitivt tätare än juteväv som Jon använder.

(Återkommer med en liten rapport och byggbeskrivning när jag är klar).

MVH Magnus


Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/06/16 :  14:54:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag misstänker att oron för flygande partiklar är av typen "amerikansk-stäm-mig-inte-för-jag-har-friskrivit-mig" men har man juteväv så lär väl lite fibrer kunna läcka ut om man petar på ytan.

Med ett finmaskigt tyg så läcker det nog inte så mycket glsafiber men frågan är hur absorptions- och reflektionsegenskaperna är?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/16 :  19:33:31  Show Profile Send celef a Private Message
jag kör stenull som dämpmaterial i ett par basreflexhögtalare (med stoooor port), jag kan tror nog att det är många ggr mer rörelse i den lådan (och med det risk för att partiklar flyger ut) än vad som kommer att "drabba" en väggabsorbent, och jag har inga problem, än iaf! :) men det kommer ju inte skada verkningsgraden om du placerar ett "lock" med vadd utanpå glasullen.

sound pollution
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:29:51  Show Profile Send knabsol a Private Message
Det låter gott, blir till att snickra lite i veckan då. fick just klart min flexy så man får passa på medan man är igång
Förresten är det stor skillnad på glasfiberull/stenull? Menar alltså till just detta ändamål..?
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/06/17 :  09:14:58  Show Profile Send Magnus L a Private Message
Tackar för svaren.

Jag kan köpa ett lager polyestervadd (för att vara på säkra sidan), plocka av tyget (sitter bara häftat) och sedan bara montera ett lager tyg. Tyget som blir över kan jag spara då det ändå är tänkt att tillverkas några absorbenter som monteras på sidoväggarna också.
De som jag har gjort nu skall står bakom högtalarna i hörnen ovanpå mina Svanå basabsorbenter (som en sista förlängning upp mot taket). Hur som helst är de 63 cm höga ”kvartscirklar” (eller rejäla tårtbitar) med en radie på 47 cm. En viss reflektion kommer säkert att ske när ljudvågorna träffar absorbenten men den bör ju fungera som en diffusor då det är den cirkulära delen av absorbenten som är riktad ut mot rummet.

Återkommer när jag har bilder på den färdiga absorbenten.

Med vänlig hälsning Magnus
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:54:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Perforerad plåt fungerar faktiskt på grund av diffraktionsfenomenet som gör att ljud böjer av in mot den absorberande ytan. Ungefär 30% hålarea bör man nog ha innan det försämras.
Själv köpte jag ett tyg som jag tyckte var snyggt och har inte ängnat någon tanke åt ev. försämring.
Jag tror påverkan är marginell om man inte använder väldigt speciellt tyg, vad det nu skulle vara.
Jag är ingen tygexpert.
Go to Top of Page

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2003/07/22 :  22:46:37  Show Profile Send JohnB a Private Message
Jag har följt tråden då jag själv har byggt ett par och undrar, vilket tyg kom ni fram till? blev det juteväven från Hemtex? Jag har varit där och den butiken (Kungsgatan) hade ingen juteväv, finns det andra tyger butiker någon kan rekomendera.

John
Go to Top of Page

Magnus L
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/07/24 :  09:52:35  Show Profile Send Magnus L a Private Message
Köpte tyg till mina absorbenter på Hemtex i Lidköping. Polyestervadd kostade 129 kr för 250x130 cm (avsett att användas som skydd mellan bord och duk). Som täcktyg valde jag vanliga underlakan, men det bör väl finnas glesare tyg om man vill ha det också.

Med vänlig hälsning ML

Edited by - Magnus L on 2003/07/24 09:54:03
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:49:45  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
jag tänkte ha något tyg med snyggt mönster , eller måla något själv. Frågan är om en målarduk med olja på släpper igenom tillräckligt dock.. =/.
Men vanligt tyg, typ marimekko gardintyg borde väl funka???
Go to Top of Page

Jodå
Member

153 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:18:24  Show Profile Send Jodå a Private Message
Kan ju bara tipsa om att ecophon har div. plattor och liknande för ljuddämpning.
Det finns en variant som är uppbyggd på glasfiberull men med ett speciellt ytskickt. Detta används t.ex. när man dämpar industrilokaler, men även vanligt vid studiobyggen.

Vilket tyg man ev. använder borde inte ha så stor betydelse då detta bara påverkar de absolut högsta frekvenserna. Dessa brukar inte vara något större problem att få bukt med.

Skall man dämpa basfrekventa ljud finns nog ingen annan lösning än att bygga någon slags resonator, alternativt baffelabsorbent (men de blir stora).
/J

Fram för mer dynamik i popmusik!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000