HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nybörjare.. någon vänlig själ som vill hjälpa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:13:38  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hej!

Satt ut en tråd ang lådvolym till mina 2väg högtalare jag ska bygga, men fick inga svar! Tänkte därför beskriva lite mer och förhoppningsvis att någon hjälper mej.

Jag har köpt lite visaton elment, 2st 6.5er och två visaton diskanter som jag tänkte få lite fason på. Tänkte därför höra med er vilken lådvolym jag ska köra med och o jag ska köra slutet eller basreflex. Elementen heter Visaton WS17E om jag inte kommer ihåg fel, värdena är VAS:31 liter FS:41Hz QTS:0,65

Har några program på datorn där man kan räkna lådor, hur exakta är dom? och hur ska jag ha min kurva för att få ett neutralt och fint ljud? Vill gärna ha snärtig och exakt bas som gärna får gå ner lite på djupet.

Vad ska jag då eftersträva när jag sitter o klicka mej omkring ï mina program? vad ska man tänka på?

Det som jag själv har tippat på är en låda på ungefär 45 liter... avstämningfrekvens?

Vore jätte glad för all hjälp jag kan få! Tack på förhand!

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:26:15  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hej!

Tyvärr så är det kört för dig att ha en basreflexlåda om du vill ha ett neutralt ljud för elementet är för dåligt dämpat för att man ska lyckas med det. Qts är nämligen alldeles för högt. Man bör ha högst 0.45 i Qts om man vill lattja med basreflex och förvänta sig en tonkurva som inte är 'pucklad' i basen. Vad som kan vara lämpligt är att du landar på kanske Qb (d v s totala Q-värdet för element och låda) på runt 0.85 eller så. Det ger inte en helt rak kurva men puckeln är inte så dominant ändå. Det ger en låda på ca 45 liter. Lådan kommer då att ha sin resonans vid 53Hz.


Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:35:28  Show Profile Send Ludde a Private Message
Så högtalarkungen tycker alltså att jag ska satsa på en 45 liter låda, sluten? Hur är det med invändig form? För vist spelar det en ganska stor roll i hur ljudet kommer att låta?

Hur räknar jag ut Qb? Om jag inte fattat allt snett så kan man säga att Qb är som en form för den kurva elementet kommer att kunna mätas upp i när det sitter i lådan? Någon som fattar vad jag försöker få fram?
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:36:28  Show Profile Send Ludde a Private Message
Var kan jag lära mej mer...? vill vill vill!!!
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/23 :  18:36:44  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Progam som räknar nogurlunda exakt brukar kosta pengar. Det är skillnad på mekanisk och akustisk volym, där den akustiska volymen påverkas av bland annat dämpmaterialet. Det finns dock ett excelblad att ladda ner som man kan använda för att få fram en tillräckligt bra lösning. Sedan får man labba själv men finliret att plocka i och ur dämpmaterial när man väl byggt sin högtalare.

Med Qts på 0,65 skulle jag bygga en sluten låda. 45 liter mekansik volym med rejält fylld låda skulle fungera ganska bra, vad jag kan se vid en snabbkoll.

Vad du än gör, använd inte täckjacks-foder som dämpmaterial. Ull eller glasull ska det vara.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/23 :  19:45:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ludde, här kan du ladda ner ett program för högtalarberäkning:
http://www.linearteam.dk/
(I och för sig kanske du redan har det programmet.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/23 :  20:03:12  Show Profile Send Ludde a Private Message
Tckar för svaren...!

Bernt Jansson-> Vilken av dom på sidan ska jag ladda ner? tack för all hjälp!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/23 :  20:17:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj, finns det flera... Win-ISD är OK och gratis.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/23 :  20:23:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du frågar om invändig utformning av lådan också ser jag.
Jag brukar ge lådorna oregelbunden utformning, så att väggarna
inte är parallella. Jag brukar staga med en mellanvägg som inte
är parallell med några vägger, alltså snedställd. Se t.ex på QLN
Signature, så förstår du vad jag menar. På så vis undviker du
stående vågor i lådan. Lådan skall vara akustiskt död, ingen klang.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/23 20:24:37
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:17:39  Show Profile Send Nagref a Private Message
Är lådan försedd med vettig dämpningsmaterial av lagom mängd så behövs inga sneda väggar. Då kommer de eventuella stående vågona naturligt elimineras ändå... Håll låddimensionerna inom vettiga gränser där höjden eller bredden eller djupet inte avviker för mycket (faktor 10) från de andra då man kan få konstiga effekter av det.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:15:28  Show Profile Send Ludde a Private Message
Är det jag som är dum eller är jag bara lite trött.. faktor 10? Eller är det du menar att lådan ska vara högre än bred och djup, och att djupet ska vara djupare än bredden??

Tok mycket tack för all hjälp!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:19:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
Om du gör lådan extrem mycket längre på ett håll så blir det normalt sett inte bra!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/24 :  10:17:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oregelbundna former ger dig mer frihet i design, men är naturligtvis svårare att snickra. När jag gör en högtalare vill jag gärna ha ett unikt utseende. Stativhögtalare som ser mer eller mindre likadana ut har i varje fall jag sett till leda. Sedan om detta är en akustisk fördel kan ju diskuteras, men det är helt säkert ingen nackdel.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:29:12  Show Profile Send knutte a Private Message
Som ludde var inne på så vill jag också veta vad faktor 10 är? funkar det så här: Om bredd är x så ska inte höjd vara 10x? Funderar på att bygga bakrehögtalare som ska vara smala och "grunda" men höga ( ca 120cm) Var går gränserna, vad är det som normalt blir obra?

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:24:05  Show Profile Send desoto a Private Message
Det är en vettig tumregel. Om vi tänker oss en konstruktion som är dryga metern hög, så blir antagligen inte lådan bra om bredd eller djup är i närheten av 10cm, dvs när t.ex förhållandet längd/bredd är runt eller över 10.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/24 :  15:29:33  Show Profile Send Nagref a Private Message
Precis! Det finns flera aspekter att ta hänsyn till om man gör en högtalare extremt liten eller stor när det gäller något mått. Gör man en högtalare väldigt platt exempelvis så kommer man troligen få problem med reflexen bakom element då det kommer så tidigt. Den är iblant lite svår att dämpa bort om man har för litet avstånd då det inte rymms så mycket dämpmateriel (vet av egen erfarenhet...). Ser man på en annan aspekt om något mått är väldigt stort så kommer det att blidas en stående våg som är svår att dämpa bort (eftersom vågor med långa längder är svåra att bekämpa). Lådan kommer att fungera mer eller mindre som en sluten kvartsvågspipa. En tredje aspekt är att lådan inte kommer nödvändigtivs kommer att bete sig som ett lumpat (oberoende av form och riktning) system och blir mer svårberäknat....



Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/24 :  15:58:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är ett under att dom här låter så pass bra
som dom gör, så "obra" som den lådan är...
Qln G3:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/07/24 15:59:43
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/24 :  16:11:22  Show Profile Send fidelityn a Private Message
lite läsning om stående våg för den intresserade
http://home.swipnet.se/~w-37178/svenska/spec-arb/loud_5.htm#Kap5.4
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/24 :  22:47:51  Show Profile Send Ludde a Private Message
Vad skulle ni kunna rekomndera att jag bygger för nått filter till denna högtalare? Vart tycker ni att jag ska dela? Hade tänkt mej ca 2500Hz.

Tack för all hjälp!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:00:03  Show Profile Send fidelityn a Private Message
2500 - 3500 brukar det röra sig om i en 2-vägare.
Vilka diskanter hade du tänkt dig ?
Visatons diskanter är lite ettriga av sig men du kanske gillar dom.
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:10:33  Show Profile Send Ludde a Private Message
Sc10 tror jag dom heter.. har faktist inte lyssnat på någon visaton diskant, fick ett tokryck o bara handlade lite prylar.. Vad tror du? Hur brant?
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:26:05  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Hittade lite info om dom här http://www.visaton.com/english/artikel/art_380.htm
Skall tydligen delas över 3000/12db eller brantare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000