HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jamo Oriel konstruktion?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/23 :  19:25:45  Show Profile Send Pabo a Private Message
Finns där någon som känner till exakt hur Oriel är uppbyggd. Har de avstämt de båda bandpasslådorna till olika frekvenser för att få jämnare frekvensgång?

Jag har starka funderingar på att bygga en liknande högtalare då jag uppfattar dem som bland de bästa jag hört, speciellt i basen.

Elementen är väl 2st Peerless 10-tumsbasar, Eton 7-tummare och Dynaudio Esotar?

Känner någon till filtret?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/07/23 :  21:32:20  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg kenner inte til filteret i Jamo Oriel, men har hört den hos Jamo for mange år sedan. En bra högtalare - frem for alt mellonton.

Bassen liker jeg inte! Den er typisk coupled cavity som f.eks. ochså KEF har brukt det i mange år. En bas som stanner inne i högtaren och inte kommer ut i rummet. Om du likar denne, finns der flera programmer som beräkner sådanne systemer.


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/23 :  21:37:46  Show Profile Send Flint a Private Message
jan
Jag uppskattar att du lämnar en personlig uppfattning i fråga.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/23 :  21:48:00  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jan

Jag håller inte med dig om att basen stannar kvar inne i högtalaren, men smaken är ju som baken

Vilket program menar du? Är det för att räkna ut bandpasslådan menar du?

Min undran är huruvida de har avstämt de båda bandpasslådorna till olika frekvenser.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:14:57  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag har bara hört oriel en gång. På en demo där det även spelades på ett par KEF (som kostade ungefär en 1/4 av oriel). KEF-högtalaren lät vid detta tillfälle bättre på alla punkter. Det kan ha berott på att Jamo Orieln inte passade i det aktuella rummet, men att KEFs högtalare passa utmärkt, svårt att veta efter bara en lyssning. Men principen för basen som var samma på KEFs och Jamos Oriel fungerade bra för en av dom :-)

Min gissning är att oriel kräver ett riktigt stort rum och att man spelar högt på dom för att dom ska fungera bra. Men det är bara en gissning. Jag personligen skulle bygga nåt annat än en oriel-kopia. Jag har för övrigt sett en bild på filtret. Många delar var det... Det sitter i foten på högtalaren.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:20:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Jag har för övrigt sett en bild på filtret. Många delar var det... Det sitter i foten på högtalaren.


Två kvalitetsfaktorer som heter duga! Att det har många eller få komponenter eller att det sitter i foten eller inte...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/07/23 :  22:42:57  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Det sitter två 8-tummare i Jamo Oriel. Jag vet inte säkert, men troligtvis är de båda kaviteterna avstämda till samma frekvens. Om de skulle använt en kavitet för djupbasen tex mellan 20 och 50Hz, och en för området mellan 50 och 100Hz, skulle ju lådan för djupbasen behövt vara större än den andra.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:12:20  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"Två kvalitetsfaktorer som heter duga! Att det har många eller få komponenter eller att det sitter i foten eller inte.."

Många komponeneter = sannolikt dyrare än ett med få komponeneter och deffenitift svårare att kopiera funktionen om man inte har schemat... att det sitter i foten kan vara bra att veta om man får syn på ett par, bara att vända runt högtalaren snabbt och elegant och rita av filtret :-)
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:13:45  Show Profile Send Nagref a Private Message
Mr.Älg:

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/07/24 :  01:28:14  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Det fanns en recension av dom i en svensk hifi-tidning (minns ej vilken)i början av 90-talet där dom visade filtret på bild. Kanske går att söka bland tidnings-distrubitörerna.
Har ett svagt minne av att det skulle vara 2 Becker-basar i en bandpass-konstruktion som bas-del. Är inte helt hundra på det senaste men men, info ska finnas i någon tidning, det är jag hundra på
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/07/24 :  02:52:16  Show Profile Send orthanc a Private Message
Är det inte enklare att bara ringa svenska Jamo grossisten och fråga?? De har väl varit snälla de få gånger jag har pratat med dem iaf.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/07/24 :  03:12:05  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har sett en genomskärning på dom en gång för längesen. Barasrna var Peerless 8"(dom med polykon och genomskinlig dustcap).

Dämpning inuti var profilerad skummatta.

Filtret hade många komponenter (ca 40st och 3,6kg/st) och hade inte nämnvärd kvalité men det var nog bra på den tiden när inte foliespolar fanns.

Nåt mer kan jag inte komma på nu.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/24 :  07:39:06  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jo, det var hifi & Musik som testade dem. Jag har numret själv. Tyvärr följde det inte med någon byggbeskrivning

Jo, det är klart att om baslådorna är lika stora så borde de vara avstämda till samma frekvens. Hmmm ... Hade det inte varit smartare att avstämma dem till varsin frekvens? Bandpass har ju en ganska smal topp och om man då skulle lägga den ena toppen vid 30Hz och den andra vid 50Hz så kanske det skulle ge en snygg frekvensgång upp till 70-80Hz där 7-tummaren kan ta över. Men det kanske räcker med bandbredden på en bandpass för att täcka området 30-70Hz.

Jag är inte speciellt duktig på högtalare så skriver jag något som ni tycker låter fel så är det säkert fel. Rätta mig!

Jag tror dock att en av anledningarna till att jag uppfattar Oriel som så transparent och detaljrik är att bandpassen ger en naturlig lågpassfiltrering.

Ekpeng. Du har element till ett sådant bygge väl? Skaaning, Eton, Peerless?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/07/24 :  08:04:20  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Pabo, jag tycker också det skulle varit smartare, passbandet blir smalt som du säger såvida man inte vill ha en hängmatta :) ... men 30-70 Hz är säkerligen en bra avstämning, skulle tro att jamo har gjort en liknande avvägning, rummet ger ju också sitt bidrag. Men du kanske behöver filtrera basarna elektriskt också, en 4:e ordningans bandpass (och bandpass överhuvudtaget) har ju lite fuffens för sig vid högre frekvenser.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/24 :  10:46:51  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Pabo:
You bet!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:12:06  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jacob

Jodå, jag hade tänkt köra systemet helt aktivt med ett eget 6-kanals slutsteg, eller eventuellt passivt mellan mellanregister diskant och aktivt i basen samt mot mellanregistret. Då blir det 250W klass-D i basen och mina 100W monoblock som lämnar 30W klass-A för toppen. Med ett aktivt delningsfilter kan man ju få till nivåer och eventuella kompenseringar utan några problem.

Ekpeng

Vi får gå igenom vad som kan vara lämpligt i elementväg. Du kanske kan hjälpa mig med lite lådberäkningar också?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:14:41  Show Profile Send Larsen a Private Message
Det enda jag har att tillföra är väl att du hade rätt om elementen förutom att basarna är på 8", som redan påpekats.
Har för mig att delningen i botten låg vid 90hz... men kan som vanligt ha fel. Bandpasskonstruktioner brukar väl inte bli så bredbandiga
Ett speciellt gummi användes för inklädnad runt Eton & Dynaudio.

Fick tillfälle att "leka lite" med dessa skapelser då dom var rätt färska konstruktioner och gillade dom, men förutsättningarna var inte sådana att någon jämförelse kunde göras.
Otroligt stabil låda, men konstruktionen som sådan leder väl till det.
Enligt mig fantastiskt snygga dessutom.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:18:17  Show Profile Send Nagref a Private Message
Pabo: Man kan göra en bandpass låda bredbandig men på bekostnad av verkningsgrad. Om man gör som du vill med två smalbandiga bandpasslådor som är avstämda till olika frekvenser så kanske man kan få det bra men det är inte säkert att du vinner något på det då lådorna inte kommer att samarbeta helt. Då är det nog enklare att göra dem så att de har lägre Q-värde och verkningsgrad och istället låta de samarbeta (då man ju får upp verkningraden 6dB).

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:28:53  Show Profile Send Pabo a Private Message
Hmmm ... Börjar kännas som att det finns en hel del koll här då det gäller denna konstruktionstyp. Jag skall nog köra på.

Nagref

Du har nog rätt i det, hur bredbandiga kan man få dem tror du? Frekvensgång 30Hz-70Hz -3dB? Jag måste också få tag i rundade portar med ca 50mm rördiameter så att de får plats i fronten.

Jag kommer nog försöka göra lådorna sexkantiga istället för helt rundade av praktiska skäl. Det går ju iofs använda slitsad MDF men jag vet inte hur bra det blir. Går det förresten få tag i slitsad MDF i stora skivor (180cm höga)? Lock och botten får väl dessutom vara löstagbara så att man kommer åt basarna men det går väl lösa ganska smidigt.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:45:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
30-70Hz går alldeles utmärkt att få till med rätt element (inte 831709) (och en mindre verkningsgradssänkning)!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:50:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
Larsen: Gummit var väl hederlig neoprene om jag inte missminner mig. Vanlig våtdräkt alltså! Ett cyklop och några tuber på baksidan så skulle den passa i vilken marin miljö som helst!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:52:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har lyssnat på bara ett par olika bandpasskonstruktioner och tycker inte att dom har imponerat på mig. Impulssvaret är inget vidare. Krångliga att stäma om och bökiga att bygga. Jag kanske bara är bekväm! ;-)

Får man fråga Pabo varför just Bandpass?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:59:18  Show Profile Send Larsen a Private Message
Neoprene... hänger en hel del i min tvättstuga och tuberna är fulla. Väntar på lämpligt dyk bara. Torrdräkt är väl fusk så här års i södra delarna av landet. (Edit: Värmland ÄR i söder när man tidigare bott i Norrland)

Som vanligt så tas ett vanligt förekommande material och plötsligt så heter det något speciellt med superduperegenskaper...
Aaaahhhahahah... kom på en sak: rensade ut en massa skräpkataloger igår. Hittade en från MDS. Där skrev dom om att deras element minsann har lackad talspoletråd. Hmmmm... hur skulle det gå om den inte var lackad? Impedans på ca 0 ohm kanske

Kan hålla med om att många (de flesta jag hört) bandpasskonstruktioner går åt det mera entoniga hållet och delning lågt är nog vettigt om de skall användas.
Hörde en bandpasslåda i PA-sammanhang av en mycket väl ansedd tillverkare, men det lät kort och gott blä. Entonigt och inte direkt rappt, men finns väl andra faktorer som kan ha spelat in.
Intressant ide att stämma av de två lådorna på skilda frekvenser.
Ös på bara!

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/07/24 13:07:05
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:10:25  Show Profile Send Larsen a Private Message
Förresten så hade väl Jamo en modell 707 som från början hade ett bandpassystem med basarna i isobarikkonfiguration. Den sista varienten av den högtalaren, med namnbyte tror jag, hade ej bandpass och isobarik utan det var bytt mot en bas sittandes under/mot golvet.
Går ju att leka med tanken varför...
Håller ändå på att Oriel är BRA!

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/07/24 13:11:11
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:15:09  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Någon som kan lägga in en bild på Oriel?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/24 :  14:49:03  Show Profile Send Nagref a Private Message

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000