HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Drossel på utgången av LM3886?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/28 :  20:14:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag sitter och skissar lite lätt på en 50W effektförstärkare baserad på en LM3886 som jag hoppas kunna bygga "när jag får tid"

I databladet så sitter en 10 ohms resistor parallellt med en 0.7 uH drossel på utgången, tanken är tydligen att undvika att få en serieresonanskrets om man har en kapacitiv last. Min fråga är nu: Behövs dessa komponenter? Jag har tittat runt på nätet på andra projekt och ibland finns dessa komponenter med och ibland inte (Linkwitz har dem inte med), jag blir faktiskt lite osäker på hur man bör göra. Åsikter?

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/28 :  20:35:03  Show Profile Send Xover a Private Message
Kolla med gubben Linkwitz om inte han kan vem kan då?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/28 :  20:57:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Iofs sant, Linkwitz är onekligen väldigt duktig även om många av hans konstruktioner är lite väl komplicerade för min smak.
Problemet är att han inte säger så mycket på sin hemsida, där finns ett kretsschema men inte så mycket mer. Kretsen är ju dessutom gjord för att användas med hans högtalare.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/28 :  21:07:00  Show Profile Send Xover a Private Message
Mejla! han är go att göra me.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/28 :  21:07:07  Show Profile Send brumel a Private Message
Är det en sk zobellänk. Undras om inte en sån sitter på ganska många förstärkare utom Naim och NVA har jag läst (tror det var Torsten Lösch som skrev det).

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/28 :  21:09:31  Show Profile Send Xover a Private Message
Är det pastorn ni talar om eller finns det fler T.Lösch?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/28 :  21:14:17  Show Profile Send Nagref a Private Message
brumel: En zobellänk består av en konding och en resistor i serie kopplade från utgången till jord.

Denna dela som f95toli beskriver har jag inte sett något namn på än men den är en del i stabiliserandet om man utsätter förstärkaren för för låga eller kapacitiva laster. Zobellänken används istället för att stabilisera om man har för höga impedanser!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/28 :  22:35:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har alltså ingen sett en sådan kompensation förrut?
Problemet är att för att kunna lista ut om den behövs eller inte skulle jag behöva en ekvivalentkrets för lasten, frågan är bara hur kapacitiv en "typisk" förstärkarlast är?
Det bör väl rimligen variera en hel del?

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/28 :  22:40:18  Show Profile Send Xover a Private Message
Svalander kanske har nått om detta, jag kikade in igår och där nämndes nått filter som någon prominent herre ansåg skulle vara obligatoriskt.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/28 :  23:07:19  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Många förstärkare jag öppnat (så vitt jag kan komma ihåg) har denna typ av bortkoppling av kapacitiva laster. Däremot har jag aldrig sett motsvarande i slutsteg till aktiva högtalare. Jag drar därför slutsatsen att man med denna koppling garderar sig ifall användaren tänker använda (väldigt?) långa kablar, eller skumma högtalare. Jag misstänker att man kan hoppa över detta "skydd". Har själv funderat över frågan, kanske dags för en liten labb???

Edit1:
Saxat ur databladet för LM3886
"Provides high impedance at high frequencies so that R may decouple a highly capacitive load and reduce
the Q of the series resonant circuit due to capacitive load. Also provides a low impedance at low
frequencies to short out R and pass audio signals to the load."

Och mer detaljerat.
"REACTIVE LOADING
It is hard for most power amplifiers to drive highly capacitive
loads very effectively and normally results in oscillations or
ringing on the square wave response. If the output of the
LM3886 is connected directly to a capacitor with no series
resistance, the square wave response will exhibit ringing if
the capacitance is greater than about 0.2 µF. If highly capaci-tive
loads are expected due to long speaker cables, a
method commonly employed to protect amplifiers from low
impedances at high frequencies is to couple to the load
through a 10W resistor in parallel with a 0.7 µH inductor. The
inductor-resistor combination as shown in the Typical Appli-cation
Circuit isolates the feedback amplifier from the load
by providing high output impedance at high frequencies thus
allowing the 10W resistor to decouple the capacitive load and
reduce the Q of the series resonant circuit. The LR combina-tion
also provides low output impedance at low frequencies
thus shorting out the 10W resistor and allowing the amplifier
to drive the series RC load (large capacitive load due to long
speaker cables) directly."

Edit2: Det blev visst 10W ovan istället för 10 ohm

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/07/28 23:22:58
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/07/29 :  00:02:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror det var här jag tappade bort mig. 0.2 uF är ju rätt mycket, man ska nog ha väldigt långa kablar innan man kommer upp i det, är inte "normal" kapacitans på en tvinnad kabel runt 100 pF/m?

Jag blev helt enkelt osäker på om det verkligen var så dom menade (jag började fantisera om underliga högtalare som ger en hög kapacitiv last, så går det när man krånglar till det för sig)

Då behöver jag nog inte bekymmra mig för den, två komponenter mindre
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/30 :  21:48:28  Show Profile Send AndersP a Private Message
Linkwitz schema är för aktiva högtalare utan passiva komponenter ( kondensatorer ) i signalvägen.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/07/31 :  01:18:22  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

I Engelska HIFI kretsar har det talats mycket om NAIM som är en av de få förstärkare i marknaden som inte har denna resistor induktor kombination i serie med utgången. Med Naim kan man få problem med självsvängning om man använder högtalarkablar med hög kapacitans. Många anser att NAIM är inkompetent konstruerade eftersom denna krets saknas.
Naim själva anser att man bara skall använda den högtalarkabel de rekommenderar...

Kretsen är för att skydda sig mot kapacitiva laster, om man är säker på att högtalarkablarna är korta så är det nog OK att utelämna detta men notera att eventuell självsvängning ofta är på 100tals kHz så det går inte att höra men ger distorsion i det hörbara området.

Självsvängning uppstår eftersom utgångstransistorerna arbetar som emitter följare och dessa kan lätt börja självsvänga om de ser något som liknar en resonanskrets på utgången. Typiska komponentvärden för 8 ohms impedans kan vara tex några uH och 10 ohm.

Kuriosa: Rörförstärkare, med eller utan utgångstransformator har i de flesta fall inte dessa tendenser till självsvängning och behöver därför inte dessa nät på utgången.

MVH Hans


Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/31 :  06:37:09  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Om man inte designat in R och L på mönsterkortet och får problem av detta så kan man lägga in komponeterna mellan högtalaranslutning och mönsterkort.
Man får som regel induktansen genom att linda en tråd runt ett 10 ohm motstånd (med stor kropp).

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000