HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar knoppen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2003/07/22 :  02:33:41  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Hej!

Jag köpte ett helt surround system på SIBA för ungefär 6 mån sedan, vid den tidpunkten så visste jag ingenting om surround och hur bra det egentligen ska låta. Jag tyckte aldrig att systemet lät speciellt bra, men brydde mig inte så mycket. Det är inte förrän nu när jag har börjat leta lite på internet som jag satt in mig i det lite mer. Prylarna som jag köpte var:

Front: jamo e470, http://www.jamo.com/consumer/products/products.php3?id=E+470
Center, surround och bas: jamo e4 http://www.jamo.com/consumer/products/products_add.php3?id=E%204ADD.1&tab=2
Förstärkare: yamaha rx-v 420 RDS

Först och främst undrar jag om inte front högtalarna är lite mer kraftiga jämt emot dom andra högtalarna. Jag har försökt ställa ner db nivån på dom och ställa in resten, men tycker ändå inte det låter jämnt. Kan det bero på dåliga kablarna till bakre?

Kablarna som dom sålde till mig var rena skiten har jag fått veta, noname kablar allihopa, 1.5mm till front och center och 0.5mm till bakre(12 m från förstärkare till högtalare) och sedan en billig s-video och koax till dvdn och förstärkaren.

Min fråga är om ni tror att supra classic 2x2.5mm kabel kan boosta upp systemet lite(till alla högtalarna). Tänkte även köpa en supra trico digital koax kabel. Eller måste det vara ännu bättre kablar. Systemet är ju inget jättebra egentligen.

En grej till. När du ställer in din nivå(hz) på subben, ska man då gå efter de högtalarna som går ner i lägst hz nivå, som mina front går t.ex ner till 50?

Tack för lite hjälp.

tompa

Edited by - tompa39 on 2003/07/23 03:37:59

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/22 :  02:48:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sattsa på en lite bättre i frontar och center samt en lite enklare till dina surround. Ta tex en kabel för runt 50:-/Metern till de där fram och nån för runt halva priset bak. Du kommer nog få en ganska klar skillnad mot det du fick med vid köpet...
Och en bättre signal kan absolut lyfta systemet lite grann, så lägg några hundringar på nått där oxå..
Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2003/07/22 :  02:51:46  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Men duger inte dom kablarna som jag frågade om? Som sagt det är inget högklassigt system precis.. Kommer jag t.ex märka nån stor skillnad om jag kör med supra ply 3.4 till front och center och sedan classic 2.5mm till bakre?

tompa
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/22 :  02:57:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Mot dom kablar du har blir det säkert en skillnad..
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  14:47:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
...

Först och främst undrar jag om inte front högtalarna är lite mer kraftiga jämt emot dom andra högtalarna. Jag har försökt ställa ner db nivån på dom och ställa in resten, men tycker ändå inte det låter jämnt. Kan det bero på dåliga kablarna till bakre?

Jamo har massor av olika modeller och alla låter mer eller mindre olika i karaktären. Kablarna är till största sannolikhet inte det största problemet. Verkningsgraden varierar mycket, försök justera indet så gott det går. Laborera också med olika placeringar, för konstig placeringar ger ofta mycket varierande frekvensgång. Vissa lite dyrare hembioförstärkare, t ex Pioneer, har inbyggd equalizer som automatiskt anpassar frekvensgången för olika högtalare och placeringar. Det blir inte helt perfekt, men kan bli klart bättre om man har olika högtalarsorter fram och bak, samt vissa nära vägg el dyl.

quote:

Kablarna som dom sålde till mig var rena skiten har jag fått veta, noname kablar allihopa, 1.5mm till front och center och 0.5mm till bakre(12 m från förstärkare till högtalare) och sedan en billig s-video och koax till dvdn och förstärkaren.

Min fråga är om ni tror att supra classic 2x2.5mm kabel kan boosta upp systemet lite(till alla högtalarna). Tänkte även köpa en supra trico digital koax kabel. Eller måste det vara ännu bättre kablar. Systemet är ju inget jättebra egentligen.


Supra Classic är inte fel att köra med. Billig och tillräckligt bra för dina högtalare. Men ha inte övertro på att nya kablar löser alla dina problem.
Digitalkabel kan man köra med nästan vad som helst som är har karaktäristisk impedans på 75 ohm. T ex vanlig antennkabel eller RG59. Ofta är vanliga "lakritssnören" också på runt 75 ohm kar.imp..

quote:

En grej till. När du ställer in din nivå(hz) på subben, ska man då gå efter de högtalarna som går ner i lägst hz nivå, som mina front går t.ex ner till 50?


Dina fronthögtalare är ganska stora och verkar kunna ge en hel del bas. Då rekommenderar jag dig att köra FRONT på "Large" och SUB på "On" och SURROUND på "Small". Då körs bara LFE-kanalens ljud (".1-kanalen") ut i basmodulen. Annars kan du låta all bas komma ur basmodulen och avlasta fronthögtalarna, ställ då FRONT på "Small" istället opch välv 80 Hz delningsfrekvens, basmodulens filter sätter du då på högsta möjliga frekvens.

quote:
Tack för lite hjälp.

Varsågod. Om det är till hjälp eller stjälp, är upp till dig att avgöra.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2003/07/22 :  15:23:15  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Tack för ditt svar knoppen..

Jag har redan försökt ställa in det mesta samt byta positioner på högtalarna utan någon vidare förändring. Front högtalarna är de som hörs bäst och mest även fast de andra högtalarna tillhör samma serie.
Har som sagt provat sätta ner fronten 10db och öka de andra, LÅTER SKIT! Får verkligen ingen "känsla" i ljudet, ingen rymd.

Det som du skrev om basen. För tillfälligt har jag ställt in alla högtalare på LARGE och som BASS har jag endast SWFR. Som BAS-alternativ kan jag välja main, both eller swfr.

Det andra alternativet som du skrev; Menade du då att jag skulle ställa in alla högtalare på small och välja swfr som bass och sedan ställa in basen på 80hz? Vad menas med basmodulens filter?

Ledsen att jag inte hänger med, är som sagt nybörjare till max..

tompa
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/22 :  15:50:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Börja med att läsa förstärkarens manual t ex, där brukar stå en hel del tips. Jag vet inte om Yamaha har speciellt bra manualer, men jag VET att Harman KArdons manualer har avsnitt som är MYCKET pedagogiska, OCH de finns att ladda ned från nätet!

Du har ställt in nästan bra tycker jag. Det är bättre att ställa surroundhögtalarna på "small" eftersom dina inte är speciellt baskapabla. Då hamnar basen från bakkanalerna i fronthögtalarna.

Med filter menar jag delningsfiltert soom ser till att frekvenser under 80 Hz hamnar i basmodulen och frekvenser över det hamnar i respektive högtalare.

Eftersom du har lite olika högtalare till center också, så kan du prova att stänga av den och köra ngt som kallas "fantomcenter". Om man sitter centrerat så brukar det bli bra "dialogtydlighet" ändå. Då slipper du att det kan låta olika med ljud som åker förbi från vänster till höger t ex.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2003/07/22 :  16:01:32  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Det enda jag kan ställa in på min bas är något som kallas turn over frequency, det måste vara delningsfiltret du pratar om? Har du någon länk till Harman KArdons manualer?

Thx

tompa
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/07/23 :  09:48:02  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Yamaha skickar bara frekvenser från 90hz och nedåt till subben. Så ställ delningen lite över detta på subbasen. Ställ sedan i läget "both" på subinställningarna i förstärkaren. Då skickas basen till både frontarna och subben vilket kan behövas i ditt fall.
Ställ alla högtalare som "small" förutom frontarna som du ställer som "large". Byt sedan ut kablarna till bakhögtalarna mot Supra Classic 2.5, eller hellre Classic 4.0 så behöver du förmodligen aldrig uppgradera dessa igen. Kör med Classic 4.0 eller Ply 3.4/S till frontarna och centern. Lycka till.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2003/07/23 :  23:28:27  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Har ställt in det som du sa men centern låter fortfarande skit fastän jag försökt pilla med det och frontarna står på -10 db. Basen låter dock bättre nu =)

Har redan beställt classic 2.5 till alla högtalare =( .. Typiskt! Hade nog behövt ha ply 3.4 till front och center som du sa, får väl försöka fixa begagnat.. Kanske någon som säljer här? =)

tompa
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/24 :  11:27:09  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Att centern låter skit kan ju bero på att den är kass och det kan inga kablar i världen fixa. Det är alla gånger bättre att köra utan center än med en dålig center.
Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:39:54  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Centern ska ju inte höras sämre när den tillhör samma serie..

tompa
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:29:19  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tompa, här hittar du HK:s manualer:

http://www.harmankardon.com/product_support/interstitial.asp?stype=om


För säkerhets skull, kolla igen att alla högtalare är korrekt fasade. Annars/Sedan bör nog någon som är van vid inställningar av hembioanläggningar titta över till dig. Kanske problemet då lätt kan hittas.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/24 :  13:53:28  Show Profile Send marcus a Private Message
Vad betyder "kablar knoppen"?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/24 :  14:33:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ja det undrar jag också! Har det något med mig att göra?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

tompa39
Member

66 Posts

Posted - 2003/07/24 :  22:53:31  Show Profile Send tompa39 a Private Message
Har ingen polare som är direkt insatt i hifi och bioljud tyvärr. Så jag får försöka lösa det själv.

Kablar knoppen? skrev jag för att vi diskuterade kablarna från första början och jag ville ha din uppmärksamhet om ifall att du inte skulle svara =)

Vad menar du med om högtalarna är korrekt fasade?

tompa
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/24 :  23:47:47  Show Profile Send Xover a Private Message
Hemmabio låter för mig som Hemglass, Grillspett eller till och med Mjölkbar, måste vi ha hemmabio!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/25 :  13:17:46  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Xover, jag förstår vad du menar med Hemglass och mjölkbar, men grillspett???
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000