HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp mig välja högtalare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

lajo01
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/07/16 :  22:58:14  Show Profile Send lajo01 a Private Message
Jag ska köpa nya högtalare, med tonvikt lagd på att vara i första hand multikanal för hembio, men även ett bra 2-kanal system. Har kört Magnepaner i 10 år, men inser att "vanliga" högtalare passar bättre för hembio, samtidigt har man ju blivit kräsen med åren.....

Alltså har jag muddrat "träsket" som utgör högre medelklassen av högtalare, där finns SÅ mycket som låter dj-ligt BRA! Har plågat många Hifihandlare, ockuperat deras lyssningsrum i timmar och kört CD o DVD så öronen blöder.
Efter en pseudovetenskaplig gallring återstår 4 system, vad jag mycket gärna skulle vilja ha är åsikter o, ännu bättre, erfarenheter av systemen, från er som gärna säger ert hjärtas mening. (Har här utelämnat bakkanalen, tycker den är mindre viktig i jämförelsen.)

- B&W Nautilus 804 + HTM 1 center
- Audiovector M3 Avantgarde + Avantgarde Center
- JM Labs Electra 926 + CC900 center
- Dynaudio contour s3.4 + contour sc center

Alla bidrag belönas med min oändliga tacksamhet!

Edited by - Pjotre on 2003/07/16 23:08:16

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/16 :  23:13:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Inget skräp här inte, fyra kvalitativa högtalarsystem, risken är att du blir nöjd vad du än köper.

Jag tror att det viktigaste i den här prisklassen är att du försöker lyssna på frontarna i ditt eget system så att de passar ihop med både med övriga komponenter och samtidigt tilltalar dina öron.

Då produkterna är så pass bra blir oftast den personliga smaken avgörande.


MVH

Bravo
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/07/16 :  23:22:44  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Varför inte låna ett öra till Sonus Faber? När du ändå är igång..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/16 :  23:28:32  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog slänga in en ny kombination i din mix, som jag personligen tycker ger ett bättre ljud i två kanalsåtergivning och bio än B&W och Audiovector.. Det är Totems Forest och deras center Model 1 sig. Då får du ett ljud som är luftigt och inte så hårt i diskanten som Audiovector och B&W, samt ett mycket behagligt mellenregister med otroliga detaljer och värme...
Just centern är nog bland det bästa jag hört när det gäller återgivning av mellenregister..och det är ju det som en center ska återge. !!

Men det gäller att lyssna ordentligt när det gäller denna klass på högtalare, det är alla bra produkter på vissa saker men det finns skillnader och dessa ska man hitta..Sen är alla dessa högtalare inte hemmabio produkter från början så det är betydligt viktigare hur de låter i stereo än i femkanal...

För ska man köra ett bra hemmbio system som är bäst på hembio så finns det bara M&Ks S-150P system och inget annat !!!
Go to Top of Page

lajo01
Starting Member

42 Posts

Posted - 2003/07/16 :  23:47:49  Show Profile Send lajo01 a Private Message
Akhenaton, sökte lite på nätet om Sonus Faber, det jag hittade låg utanför den övre gräns ppå 50 000 Sek jag satt för front + center, så jag har inte ägat så mycket tid så dem. Har jag fel i min "prisannalys"?
MartinH, inte för att jag behöver fler alternativ, snarare färre... Men var hittar jag mer info om Totem?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/17 :  00:15:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det beror på vilka Sonus Faber man menar, Gran Piano home kostar idag ca 30 000 kr och med bakhögtalare ca. 6000 kr. till.

Cremona däremot är dyrare golvarna ca. 60000 kr., stativarna 30000 kr. och centern ca. 15 000 kr. om jag inte minns fel.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/17 :  01:08:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tycker du kan titta lite närmare på Totem..dom spöar de flesta som du hadde räknat upp !! Men det är min åsikt iof..*L*

Importör är HifiArt i Stockholm, men du kan titta in på www.totemacoustic.com , där har du lite info om deras produkter..men du måste lyssna på dom för att förstå hur bra dom är..

/Martin
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  01:09:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har ett par B&W 804 Nautilus som jag är mycket nöjd med. Att de skulle låta hårt i diskanten som MartinH säger är ren bull. Att tänka på med B&W är att de behöver bra elektronik för att komma till sin rätt, de låter liksom som elektroniken. Tråkig elektronik => tråkigt ljud, stampa takten elektronik => stampa takten ljud. Av de andra märkena du nämner så är nog Audiovector det jag tror mest på. Jag har jämfört Dynaudio 3.0 med Audiovector M3 Avantgarde och där tyckte jag helt klart att Audiovectorn var bättre, har en känsla av att Audiovector klara sig med enklare elektronik än B&W utan att låta apa. Just de JmLab högtalare du nämner har jag inte lyssnat på men en polare har ett par JmLab Mini Utopia som jag lyssnat ganska mycket på, det krävs verkligen passande elektronik (läs High End) för att det ska låta bra och B&W tycker jag är mer allround.

Som du säger så finns det mycket som låter jädrigt bra, det är bara att börja provlyssna och komma fram till vad du gillar. Om jag skulle fått välja skulle det nog blivit b&w om jag fick den stora HTM-1 centern, den är grymt bra. Annars skulle jag nog valt Audiovector. Just mellanregistret i den centern (och i 804:orna) är det bästa jag hört.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/17 :  01:12:04  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller klart med dej Bravo, smaksak. Men personligen gillar jag Nautilus stenhårt för deras otroligt öppna och rena ljud utan att bli hårt!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/17 :  01:13:20  Show Profile Send KennethS a Private Message
Nautilus hård i diskanten? Jag förstår om du tycker att B&W 600 serien kan vara hård i diskanten, men jag har aldrig upplevt Nautilus hård i diskanten.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/17 :  01:17:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo den kan vara det om man jämför med tex Totem..vid en lyssning med deras center så var en bekant klart besvärad av dess hårda karaktär...Men som sagt så är det i en jämförelse, och vid en ren lyssning så kanske många inte tycker så..Men jag har hört detta vid ett antal lyssningar med B&W..

Nu är det inte så att det är jättedåligt, men ska man köpa nått i 30-50 000 :- klassen så kan man vara kräsen på detaljer...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  01:44:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MartinH> Jag tycker du har fel, jag har lyssnat på Nautilus diskanten i ett par år och den är absolut inte hård. Om den upplevs så kan det bara vara fel på elektroniken för hård är den inte! Vad har du använt för elektronik när du lyssnade? Var burkarna inspelade? Lyssna på JmLabs billigare högtalre och lär dig lite om vasshet

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/17 :  01:50:42  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller med Rydberg stenhårt. Jag har jobbat som timvik på hifiklubben här i Linköping och har då fått lyssna på dom i månader, Kastade både på Denon PMA 2000R (VÄLDIGT LJUS)+ andra Denon stärkare och classé samt Marantz och Sony ES utan ett minsta problem, även med TACT har jag gett mej på Nautilus även Classé näst finaste serie med slutsteg utan ett minsta problem med hård diskant. Troligtvis hård elektronik som gör det samt kan det kanske vara rummet?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  01:55:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
KennethS> Jahopp där ser man, en till från Linköping, kul. Jag har som sagt ett par B&W 804 Nautilus och jag har provat med mycket elktronik och inte upplevt någon hårdhet i diskanten.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/17 :  01:56:55  Show Profile Send MartinH a Private Message
Du jag har lyssnat på mer högtalare än de flesta och behöver inte lära mig om hårdhet och vasshet.. Som jag sa tidigare så satte jag detta i jämförelse med en annan högtalare och kom fram till mitt beslut därutav.. Vi den senaste lyssningen så var det classé elektronik, och även om jag inte är ett stort fan av dom så borde dom kunnat prestera vettig drivning.. Och är man i den nivån vi nu pratar om så är dock skillnaderna små och man kan vara hårdare i sin bedömning än om grejerna kostade 10000:-.. Och nu säger jag inte att dom låter illa i diskanten utan att dom har en karraktär som lutar åt det hållet i en jämförelse.

Men B&Ws burkar har en karraktär som inte faller mig direkt på läppen, även om jag tycker att dom är betydligt bättre än det mesta som finns på marknaden..så det är inte så att jag tycker att B&W är dåliga, utan att jag i en jämförelse tycker Totem är bättre...

Så om du tycker att B&W inte är hård så tycker du det, inget fel i det. Men jag skulle vilja att dom var på ett annat sätt för att tilltala mig.

/Martin
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/17 :  01:58:50  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hallå då min kära granne!

Har tyvärr inte haft råd att köpa ett par Nautilus 804. Sitter just nu och kör budgetlir p.g.a skräpbilen jag äger...;) Men det kommer! Farbrorn har det totala flytet att äga ett par Nautilus 802 med en Mark Levinson No.383 med Copland cd till....*Suck* Så man får väl åka till Stockholm för att få njuta lite... Nä, det där med hård diskant har jag aldrig upplevt, men visst, dom är petiga med elektroniken ibland!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/07/17 :  02:00:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Sen så anser jag att Totems diskant är luftigare än det mesta som finns idag, den har en mer målande ljudbild och släpper mer från högtalaren än tex B&W..

Och som sagt så jämför jag nu med andra produkter, så om nån inte tycker att deras högtalare låter så så ska dom inte bli sura för det, för man måste göra en jämförelse för att veta, annars så är det svårt att ha en åsikt..Men sen så är ju smaken olika och öronon olika, så detta är min och ett par av mina bekantas åsikt..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  02:01:41  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MartinH> Att karaktären inte passar är ju en sak, fine. Att de skulle var hårda eller vassa i diskanten har jag ALDRIG upplevt från nautilusdiskanten även om jag just nu kör med Nordostkablage rakt igenom (Quattro Fil, SPM singelwire). Kanske metalldiskanten du inte tycker om Men det har ju iof Totem också.




I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/17 :  02:02:38  Show Profile Send KennethS a Private Message
Nä, sura har ingen blivit! klart att alla har delade åsikter och smak, vart mest nyfiken på hur och varför Nautilus upplevs ljusa i ljudet. Aldrig upplevt dem så. Nu har jag aldrig fått chansen att lyssna på Totem. Så dom kan jag inte ha en åsikt om!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  02:05:19  Show Profile Send Rydberg a Private Message
KennethS> He he. 802:orna får bli nästa investering. Som du säger är B&W:na lite kinkiga med elektroniken. Själv kör jag med Gryphon Callisto 2100 och Meridian 588 dvs elektronik för nästan 90 papp och det är absolut inte att överdriva, de är som sagt kinkiga.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/17 :  02:09:25  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller helt klart med!*Hahaha* Farbrorn tror jag har en Copland 288?för 22.000:- , men ska bytas ut snart! Han börjar även fundera på slutsteg......

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  02:13:06  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ja Coplanden är väl inte helt up to date, han kanske är intresserad av min Meridian 588, den är 4 månader gammal.

Jo 383:an lär väl va ok men det ska ju va ett fett steg till 802:orna tycker jag allt. Jag tänkte ha ett Gryphon Antileon till mina 802:or (som jag ska köpa någon gång). Får göra klart x-arbetet och få ett jobb först...

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/17 :  02:18:43  Show Profile Send brumel a Private Message
lajo01:
Jag skulle då gå på Audiovector för den har ju lite drag i botten. Kan ju vara bra till hemmabio. Ser inte vad för sub du kör med. Om du har nån vill säga.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/07/17 :  02:22:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Brumel> Sant, de har lite bättre fart i botten än 804:orna. Mycket bra högtalare.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/17 :  02:26:55  Show Profile Send KennethS a Private Message
Precis vad både han och jag tycker. Coplanden har ju gjort sitt bästa i den anläggningen. Han är ute efter nåt mellan 40.000-90.000.- (troligtvis) Han har tittat lite på Meridian, men var inte riktigt såld på utseendet. Men jag anser att ljudet är viktigast, sen kommer utseende, fast det där med att driva är inga problems för en No.383, den lämnar flera hundra amp..Jag har hört den med Dynaudio Contour 3.0, och det gick att spela på med extrem kontroll, men som sagt 802:orna är ju av lite annan kaliber...*Hehe*

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/07/17 :  02:29:52  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller med på en del sätt, tycker faktiskt att Audiovector är lite "slanka" i ljudet. Har ägt ett par M3 och har lyssnat på dom flest upp till Arrité. Men tycker att det inte riktigt släpper, men som hemmabio vet jag ej. Annars är det bra klipp i dom med en fin diskant!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000