HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skillnad mellan 2-vägs och 3-vägs högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/07/24 :  12:12:50  Show Profile Send must a Private Message
En fråga till er som är lite mer tekniskt bevandrade i högtalardesign.
Ofta hör man att en tre-vägs högtalare kan spela högre med mindre distortion än en två-vägs. Finns det någon tekisk förklaring bakom detta, eller har det bara med det faktum att göra att en 3-vägare oftast klarar av en större förstärkare än 2-vägare? För det är väl det man menar med ökad "power handling"?

Om man rent generellt jämför följande två uppsättningar drivna med samma slusteg:
- ett par 2-vägshögtalare, höpassfiltrerade vid 80Hz till en sub
- ett par 3-vägare med samma diskant och mellanregister element som 2-vägarna plus ett bas element (crossover från mellanregsistret vid ca 350hz), också höpassfiltrerade vid 80hz till en sub

Med tanke på att båda högtalarna har avlastats från <80Hz basen, vilket bör ge en miskning i distortion uppåt i frekvens, finns det något tekniskt skäl att 3-vägs uppsättningen kan spela högre med mindre distortion än 2-vägsuppsättningen? Att 3-vägarna skickar basen mellan 350Hz-80Hz till ett separat element, har det någon teoretisk betydelse egentligen? Nu bortser jag från såna saker som att 3-vägaren kanske har ett super-duper element för basen, eller en separat kammare med speciell dämpning och såna design trick. Det är trots allt ganska vanligt att en 3-vägare använder exakt likadana element både till mellanregister och bas.

Jag hoppas att någon förstår vad jag menar

TinituZ
va?

126 Posts

Posted - 2003/07/24 :  14:05:49  Show Profile Send TinituZ a Private Message
Eftersom mellanregister-elementet i 3-vägaren inte behöver spela lika låga frekvenser blir konens slaglängd kortare, vilket i sin tur medför att du kan mata elementet med högre effekt innan elementets fysiska begränsningar blir allt för påtagliga.

Oj, nu kom paketet med mina nya hörlurar.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/24 :  14:32:38  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det går nog inte att säga något generellt om det. Man får nog kolla respektive högtalarmodell för den aktuella tillämpningen. Det finns ju t ex tvåvägare som man kan spela betydligt starkare med och med lägre distorsion än en trevägare.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/07/24 :  14:51:26  Show Profile Send rowa a Private Message
Kan man inte göra en 20 000 vägare ? Ett element för varje frekvens, borde bli en något linjär frekvenskurva och distorationsfri

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/07/24 :  15:07:47  Show Profile Send must a Private Message
Men om det Tinituz säger stämmer, så bör det vara så att en 3-vägare med samma mellanregisterelement som i två-vägaren alltid kan spela högre.

Det var just det jag var ute efter - finns det någonting i designen av en 3-vägare som säger att den kan/bör prestera högre ljudtryck med mindre distortion än en tvåvägare baserad på samma element från samma högtalarserie?

Skälet till att jag använde en sub och högpassfiltrering i mitt exempel var att det är just lågbasen som orsakar mest problem för 2-vägare, och om man elimierar den faktorn - finns det fortfarande ett teoretiskt skäl till att trevägaren bör prestera bättre?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/24 :  15:15:30  Show Profile Send henricsson a Private Message
Delningsfilter, låda, etc spelar också en stor roll i dramat.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/07/24 :  15:19:59  Show Profile Send must a Private Message
Nu pratar jag rent teoretiskt. Anta att det är samma hötalarserie, då brukar både designen av lådan och delningsfilter vara väldigt lika. Och kom ihåg - lågbasen sköter subben så den större lådan på 3-vägaren bör inte ha någon betydelse vid denna teoretiska jämförelse.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/24 :  16:00:09  Show Profile Send henricsson a Private Message
Inte alls säkert...

EDIT: Det är skitsvårt att utveckla högtalare som låter riktigt bra (korrekekt) så det går inte på något sätt generalisera, det blir bara fel o sprider okunskap.
Jag har själv blivit grundlurad av dessa generaliseringar.
Läs en bok eller en respekterad hemsida nånstans.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2003/07/24 16:02:31
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/25 :  01:26:58  Show Profile Send brumel a Private Message
Im (intermodulationsdistorsionen..puh) disten blir lägre med fler element och smart placerade delningar. 350 tycker jag är lite högt. Säg 150 till subbasen ist. Det förutsätter ju en del saker vad beträffar elementens kvalisort men vi säger det rent teoretiskt asså. Lägger vi till aktiva suben ist för den passiva 3 vägsbasen så kan den mycket väl kompensera för 2 vägarens brister om den skulle köra ensamt.
Sen spelar det roll vilken elementstorlek vi har att med på 2 vägaren. En 4:a eller 5:a har bättre spridning än en 6 1/2:a. Mindre problem med konstiga lober som avviker från diskantens utstrålningsmönster där alltså.

Slutsats:
Jag väljer en 4 on kvarts tumare med aktiv sub.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/07/25 :  01:36:50  Show Profile Send brumel a Private Message
Eh. Ja jag läste inte riktigt inantill där men om 3 vägaren också har en sub som hjälper mellanbasen måste vi väga den ökade x-over-disten med fler delningfilter mot minskad Im-dist. Svårt.
En sak, powerhandlingen har noll med välljudet att göra. Förmodligen går det bara åt mera värme som förvinner i talspolen och tillfaller yttre rymden.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/07/25 :  12:56:52  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det man kan säga någorlunda generellt är att stora element har sämre spridningsegenskaper än mindre element, d.v.s. tonkurvan off axis skiljer sig mer och mer från on-axis-ljudet ju högre frekvensen är. Ett större element bör å andra sidan kunna spela högre vid låga frekvenser utan att distorsionen skjuter i höjden.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/07/25 :  13:10:18  Show Profile Send matson a Private Message
Det "bortglömda" problemet med dopplerdist blir mindre i en 3-vägare.

Att bygga en fullregister 2-vägare kräver ett mkt fint element!
3-vägare går att få till med standardelement.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000