HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grand Piano är de verkligen så magiska?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/20 :  18:50:16  Show Profile Send krorre a Private Message
Sonus Faber Grand Piano har man läst lite om. Men ni som lyssnat på dem/har dem: vad är det som är så magiskt med dem? Magi för 23.500? Är det möjligt?

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/07/20 :  21:26:11  Show Profile Send Orpheus a Private Message
japp!!!!!

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/20 :  21:35:52  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hä ä ju billigt!

Kräver de mycket kräm, eller räcker det med en integrerad som Amplifix?
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/20 :  21:41:08  Show Profile Send krorre a Private Message
Orpheus: Så du har dem? Eller har du bara provlyssnat dem?
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/07/20 :  22:35:02  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Hej .
tyvärr så har jag ej glädjen att äga ett par så jag har "bara" provlyssnat.
Men jag tyckte väldigt mycket om ljudet o hela bygget utstrålar en enorm finish.
Så när budgeten tillåter(långt fram,snyft) ska det bli ett par i gillestugan.
mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/21 :  00:12:55  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har haft ett par i min ägo och tillsammans med ett Gamut slutsteg var rent otroliga. Flödande musikalitet.

Bravo
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/21 :  00:18:46  Show Profile Send krorre a Private Message
Jaså det säger du, Bravo. Varför har du dem inte kvar då?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/21 :  06:12:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "krorre"!

Nu trodde du att du hade naglat fast mig, eller hur!

Det är mycket enkelt, genom tur har jag lyckats få tag på ännu bättre komponenter billigt innan i kedjan, bl.a en beg DAC som bara den ny kostar 3 ggr. nypriset av en SFGP. Jag växte helt enkelt ur SFGP och var tvungen att uppgradera högtalarna för att fullt ut kunna utnyttja resten av komponenterna. Denna manöver gör inte SFGP sämre, det är bara det att ibland kan man ha tur och få tag på bättre grejor till väldigt bra priser.


Bravo
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/21 :  07:46:08  Show Profile Send Timbre a Private Message

Med automatik kommer följdfrågan:

Vad uppgraderade du till då...
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:08:52  Show Profile Send bubbas a Private Message
Jag tillhör inte Grand Piano-fansen. Jag har bara lyssnat i butik och det var ingen magi. Diskant och mellanregister var OK, basen helt otillräcklig. Nästan frånvarande. Dessutom var ljudet platt och ganska oengagerande. Det sista berodde på eletroniken enligt affären.

Största invändningen är basen. Frågentecken kring förmåga att skapa en djup ljudbild.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:19:17  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
...Det sista berodde på eletroniken enligt affären.


Varför kopplade dom upp den med den elektroniken om dom ansåg att det låter dåligt

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:45:06  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Även jag är grand piano home frälst. Hade audiovector innan och dom åkte ut direkt när jag hörde Sonus Faber. Kan ju tillägga att hur dom spelar bas helt beror på vilken förstärkare man kopplar till dom. Jag har kört med Rega mira 3 och då var det inte mycket bas, även om den som var där var rapp. Sen bytte jag till arcam fmj stärkaren och fmj cdn och då blev det en helt annan högtalare. Men eftersom jag hört att Grand Piano Home trivs bra med effekt så var jag ju tvungen att testa att driva dom med monoblock. Fick hem ett par rega exxon monoblock igår som jag kör tillsammans med en reg jupiter cd och en rega cursa 3 försförstärkare.

När jag först kopplade upp detta efter att ha lyssnat på arcam fmj kombon så åkte hakan rätt ner i marken. Jag har aldrig hört så trevlig bas, om man inte räknar in 10 ggr dyrare komponenter. Rapp, snortight, torr, och med ett djup som jag inte trodde var möjligt(jämfört med GP Home drivna av Arcam fmj). Helt plötsligt släpper det totalt och musiken presenteras helt oansträngt, oberoende av hur högt man känner för att spela. Jag skulle vilja säga att hur bra grand piano home låter beror väldigt mycket på just förstärkaren.

Annars så brukar man fastna för Grand Piano home för deras underbara mellanregister, fina klang, homogenitet och förmåga att helt försvinna ur ljudbilden. Grand Piano Home släpper fram musiken, och på ett helt underbart sätt. Har aldrig varit så nöjd med någon hifi komponent någosin som jag är med mina grand piano home.

För 23500kr är dom ett KLIPP!

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/07/22 09:38:39
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/21 :  14:25:15  Show Profile Send Bravo a Private Message
Lösningen på basen heter Souncare Superspikes. Mes dessa kunde jag ordentligt förankra högtalarna mot den tunna keramikplatta jag hade mot golvet, basen blev betydligt snärtigare och djupare.

Jag drev mina med en Gamut D-200, en kanonkombination.

Djupbilden är högst normal, vare sig sämre eller bättre än flertalet.

I annat fall instämmer jag med "Akhenaton".

Jaja "Timbre" du ska få veta vad jag köpte.
Det blev ett par begagnade Jmlab Mezzoutopia.


Bravo
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/07/21 :  14:40:08  Show Profile Send Timbre a Private Message


Nu blev jag lugn, det var en värdig kombattant...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/21 :  14:55:26  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag "hittade hem" via SonusFaber GP Home.
Det kan vara en mognadsgrej, jag är dock endast 29 år, men ändå.
Musikaliteten är det som övertygar mest, dom snarare involverar än imponerar, mer ett instrument än verktyg.
Visst fattas det djupbas men ju mer jag lyssnar till dom inser jag att djupbasen skapar mer problem än den hjälper till en gedigen musikupplevelse, den är tillräkligt djup för att en full orkester skall återges trovärdigt, men rullar av så tidigt att man slipper problemen med en skallrande omskakning när en ton träffas för att nästa knappt hörs, sånt hatar jag, det impar kanske på vissa(yngre) fd bilstereo-nissar men inte på undertecknad (Gubbvarning på mig)

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/07/21 14:59:30
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:00:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Så sant. Den bas som finns skall vara bra.

Djup bra bas är bäst.

Vare sig GP eller Mezzo Utopia har ju någon vidare sådan men det som finns är ju gott.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:14:09  Show Profile Send Adagio a Private Message
Japp, det håller jag med om basen är ju det som verkligen kan imponera, men alltsom oftast blir jag bara trött när man hör ett system/rum som inte mäktar med uppgiften, suck.
Ett tipps är att lyssna till live musik, jazzsessions, symfoniorkestrar, kammarork.,mm och sedan jämföra med hur det låter hemma, inte alltid så kul men nu går det åt rätt håll i allafall.
Men många band pop/rock mm låter skit live så man kanske skulle ha ett par Cervin Vega .

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:34:30  Show Profile Send pontus a Private Message
Stod själv i valet mellan Grand Piano och Electra 926 -- valet föll på Electra 926, bl a av anledningar som redan nämnts
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2003/07/21 :  15:51:38  Show Profile Send bubbas a Private Message
Jag är mer än villig att ge mig angående basen. Kanske berodde det på övrig utrustning.

Ibland tror jag att affärer underskattar sina kunder. Kanske skulle audiofiler ha en särskild badge "kvalificerade öron" eller likande så att man slipper slarviga demonstrationer. Eller ska man säga "Jag lyssnar, jag blir inte imponerad av märket"? Normalt förutsätter jag annars att affärer visar sina produkter i bästa möjliga dager. Men så är det kanske inte.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/07/21 :  16:12:26  Show Profile Send Adagio a Private Message
En del butiker tar sig inte råd att åtgärda rumsproblem, man tycker att kunden borde ha rätt till att lyssna i en akustiskt neutral miljö.
Alla högtalare kräver rätt förstärkeri även dessa.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/21 :  21:24:49  Show Profile Send krorre a Private Message
"Hej "krorre"!

Nu trodde du att du hade naglat fast mig, eller hur!

Det är mycket enkelt, genom tur har jag lyckats få tag på ännu bättre komponenter billigt innan i kedjan, bl.a en beg DAC som bara den ny kostar 3 ggr. nypriset av en SFGP. Jag växte helt enkelt ur SFGP och var tvungen att uppgradera högtalarna för att fullt ut kunna utnyttja resten av komponenterna. Denna manöver gör inte SFGP sämre, det är bara det att ibland kan man ha tur och få tag på bättre grejor till väldigt bra priser."

Nä, jag bara undrade.

Hörru du, det låter inge` bra att du uppgradera. Eller; det låter nog bra. Men som sagt: det kan ju alltid låta bättre. Nu måste du å det bestämdaste ställa dig frågan: låter det verkligen tillräckligt bra? Du måste ställa dig frågan: hade det inte varit skönt att sälja allt och börja om på nytt. En slags vårstädning+flytt till skönare lya.DET väntar på dig. Du väntar på DET. Uppgradering.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/21 :  22:42:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej igen "krorre"!

Det var värst vad du låter sur och grinig, ett litet skämt borde väl kunna tagas för ett sådant.
Men det är OK för min del, i övrigt begriper jag faktiskt inte mycket av vad du skriver om det nu inte är en sarkasm, men som sådan är den tämligen bortkastad.

Du ställde en tämligen insinuant fråga och fick ett ganska klart svar.


MVH



Bravo
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/21 :  23:05:49  Show Profile Send krorre a Private Message

Ursäkta bravo, men jag tror nog att du missuppfattat det hela. Det jag skrev kan nog uppfattas som sarkastiskt, men se det som ett skämtsamt inlägg med glimten i ögat. Eller humor i den mörka skolan.

Jag har precis köpt nya grejor, men är redan sugen på att uppgradera. Eller rättare sagt: jag måste uppgradera. Jag är inte nöjd med hur det låter. Högtalarna kommer att åka ut först.

Jag trodde att 6 smile-gubbar skulle göra det omöjligt att misstolka inlägget. Men om du tog illa upp så ber jag om ursäkt. Jag tycker dessutom att du sätter pricken över i:et med frasen "ett litet skämt borde väl kunna tagas för ett sådant."

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/07/21 :  23:21:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tråkigt att jag missförstått dig, mina ursäkter.

Ledsen att höra att du är så missnöjd med din anläggning.

Jag hoppas att du har möjlighet att uppgradera till något bättre som du är nöjd med.

Du har faktiskt en poäng i ditt förra inlägg, ett hus med ett eget musikrum skulle inte sitta fel. Då skulle dessutom WAF problemet vara nästan noll.



Bravo
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/21 :  23:31:09  Show Profile Send audiogear a Private Message
quote:
Grand Piano är de verkligen så magiska


Nej, det är de inte.
Go to Top of Page

krorre
Semester på egen begäran

294 Posts

Posted - 2003/07/21 :  23:31:24  Show Profile Send krorre a Private Message
Det är lugnt. Jag kunde påpekat att jag ska uppgradera, så hade det nog inte kunnat misstolkas.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000