HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med inköp av integrerad förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

karykh
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/07/20 :  13:40:41  Show Profile Send karykh a Private Message
Jag letar med ljus och lykta efter en integrerad förstärkare för runt 5000-7000:-, begagnad eller ny spelar ingen roll. Jag har ingen aning om märken och modeller utan har mest varit intresserad av musiken. Har dock spanat lite på Arcam A65+ efter att ha läst testet i Hifi & Musik.
Hade tidigare en NAD 705 med en NAD 513 cd-växlare, men då blixten slog ner förra året stekte den min förstärkare och jag har sedan dess använt min fars gamla NAD 160a. Cd-växlaren kommer att användas fram till jul ungefär då jag borde ha råd med en ersättare

Vad finns det chans att hitta i prisklassen och vart är bästa stället att leta?

Vad rekommenderar DU ?

Vad finns det för hifibutiker i Örebro? Eller andra platser i närheten av Karlstad för den delen


Det blev en väldigt massa text och frågor, men är det söndag så är det!

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2003/07/20 :  15:30:52  Show Profile Send lbstr a Private Message
Kolla Hifi Huset på Kungsgatan i Örebro. Säljer även beg.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/20 :  15:48:04  Show Profile Send yalpa a Private Message
Vad har du får lådor då? Arcam é säkert bra, men svag.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/07/20 :  17:05:14  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
I Karlstad finns ju numera endast Stereo (som ligger på Östratorggatan). Stereo är dock en väldigt trevlig och bra affär (som har bra priser på begagnat).

Att rekomendera en förstärkare utan att veta vad den ska driva är lite svårt :)
Vad jag däremot kan rekomendera är att åka till diverse hifi-affärer och prova dig fram till en förstärkare som du gillar. Ännu bättre är att låna med sig förstärkaren hem och provlyssna hemma i lugn och ro, detta är oftast aldrig några problem hos seriösa handlare.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/07/23 :  10:08:57  Show Profile Send Fred a Private Message
En beggad Roksan Caspian får du nog för 7000kr, en mycket bra förstärkare som är välbyggd och låter fantastiskt. Ännu hellre skulle jag köpa en Sugden A21a, kan absolut tampas med det bästa - bara man har lättdrivna högtalare. Den ger 25 watt klass A och blir alltså väldigt varm, men ljudet, nästan i triodklass... Finns nog att hitta begagnad för 6000kr om man söker.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/07/23 :  10:17:48  Show Profile Send poman a Private Message
Då säger jag Primare I20 en suveränt bra förstärkare, men som alltid med goda råd lyssna alltid först på dom innan du bestämmer dej.
http://www.esoterisk-hifi.se/customer/start.html
/PO

Edited by - poman on 2003/07/23 19:08:22
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/07/23 :  10:32:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Harman Kardon HK670 ligger precis i den prisklassen (nypris). Jag har mest erfarenhet av deras hembioförstärkare som är mycket bra. Om jag vore du så skulle jag i alla fall försöka lyssna på den noga någonstans.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2003/07/23 :  17:01:29  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Jag är övertygad om att du inte kan få något bättre än en Arcam a65+ för det priset. Det är helt enkelt en underbar förstärkare.
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/07/23 :  19:17:03  Show Profile Send audiogear a Private Message
Kolla också in Rotels RA-02, eller RA-01 som är samma förstärkare fast utan fjärr. Det finns vissa här som säger att den låter exakt likadant som RA-1060. Gör den det så torde den vara oslagbar för pengarna. Fast själv tror jag inte riktigt på det
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/07/23 :  21:55:13  Show Profile Send Kaleid a Private Message
En fråga: Hur sjutton är det möjligt att det skiljer sig 2000kr på Rotel RA 01 och RA 02, och den enda skillnaden är att RA 02 har fjärrstyrning?
http://www.hifi-punkten.se/forstarkare.htm

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

karykh
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/07/25 :  20:34:08  Show Profile Send karykh a Private Message
Oj, jäklar vad svar

Hur kunde jag glömma nåt så viktigt som vilka högtalare jag använder. Det är iaf ett par Proson Conquest 66 som jag inhandlade förra året. Dom ska nog bytas ut snart, blir kanske Wharfedale Emerald 97 eller kanske ett par schyssta stativare? Får se vad som spelar bra ihop med förstärkaren sen.

Iaf, imorrn gäller det ska till Stereo Karlstad och lyssna igenom allt dom har i prisklassen, dom har tyvärr inte arcam a65+ men dom har Rotel RA-1060, H/K 670 och Thule IA-60 (& IA-100), och förhoppningsvis en drös till.

Affären får vänta ett tag i vilket fall som helst, blev så otroligt sugen på att finkamma begagnatmarknaden och att besöka esoterisk hifi

EDIT: Ska väl lägga till att min förstärkare har en uteffekt på 2*55W och räcker gott och väl till.

Edited by - karykh on 2003/07/25 20:45:58
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/07/25 :  20:49:07  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Jag säger som Poman:

Kolla efter en beggad Primare I20 eller spara lite till och köp en ny! Den är mkt bra!
Men vad är det för högtalare du har? Kan vara bra att veta.
Förstärkare/högtalare anpassning kan i vissa fall vara mkt viktigt för att det skall låta bra så ta intrycken från ALLA här med en nypa salt. Men hemma hos mig lät I20:an väldigt bra.

Lycka till!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/25 :  20:51:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Köp nytt om du hittar någon som du tycker ser och låter bra passa dig dock för ytmonteringsmaffian, kolla om det är tillverkad med ytmonterade komponenter om så köp inte.
Go to Top of Page

karykh
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/07/25 :  21:12:30  Show Profile Send karykh a Private Message
Ytmonterade komponenter? Där tappade du bort mig.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/25 :  21:16:09  Show Profile Send Xover a Private Message
Jo det är så att många lycksökare inom hifi världen gör det lätt för sig dom använder komponenter som man monterar utan håltagning det blir mycket billigare av olika anledningar bland annat är komponenterna billiga och ofta av usel kvalitet.
Go to Top of Page

karykh
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/07/25 :  21:30:26  Show Profile Send karykh a Private Message
Ok. Jag återkommer iaf med resultaten så får ni varna mig för olämpligheter.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/07/25 :  21:44:02  Show Profile Send Aton a Private Message
Xover eller annan. Har du nån bildlänk som visar hur det ser ut med ytmonterade komponenter? Kan vara bra att veta vad det är man skall akta sig för
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/25 :  22:18:54  Show Profile Send Xover a Private Message
Ta med skruvmejslar och skruva upp förstärkarna du är intresserad av ta en bild och skicka till forumet men visa först slantarna.

Edited by - Xover on 2003/07/25 22:20:05
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/25 :  22:29:00  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jaha...och vad är det för fel på ytmontering? Har aldrig hört någon klaga på det, dessutom är det väl ändå ljudet som avgör, inte konstruktionsprincipen?!


Edited by - yalpa on 2003/07/25 22:33:57
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/07/25 :  22:30:59  Show Profile Send Xover a Private Message
Yäsp! jag går och lägger mig så att jag orkar argumentera i morgon.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/07/25 :  22:36:03  Show Profile Send yalpa a Private Message
Yäsp, jag ska gå nyktra till, så jag kan ta till mig en bra förklaring imorgon...

natti minigrisar!!!!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/25 :  22:53:25  Show Profile Send marbrink a Private Message
Arcam är bra. Mycket behagligt ljud tycker jag. Jag har en A75+ och den ger mer än tillräckligt med kraft men jag har ganska små högtalare och litet rum.
Go to Top of Page

karykh
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/07/26 :  18:09:20  Show Profile Send karykh a Private Message
Får tyvärr rapportera att Stereo i Karlstad hade lördagsstängt, så jag brände pengar på bensin och parkering helt i onödan.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/07/26 :  18:35:21  Show Profile Send divander a Private Message
Ett alternativ till I20 är den tidigare modellen som hette A20. Skippa den första versionen och välj eventuellt den andra eller tredje i stället. De låter bättre (det brukar ju vara så, men här är det större skillnad än priset). Du borde kunna hitta en för mellan 4 och 5 000:-.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/07/26 :  18:46:41  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Fel med ytmonterade komponenter, VA? det borde väl vara svårare (dyrare) med ytmonterat än inte vid HiEnd??
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2003/07/27 :  13:46:44  Show Profile Send Fyhr a Private Message
quote:
En beggad Roksan Caspian får du nog för 7000kr, en mycket bra förstärkare som är välbyggd och låter fantastiskt. Ännu hellre skulle jag köpa en Sugden A21a, kan absolut tampas med det bästa - bara man har lättdrivna högtalare. Den ger 25 watt klass A och blir alltså väldigt varm, men ljudet, nästan i triodklass... Finns nog att hitta begagnad för 6000kr om man söker.


Jag har visserligen A21a slutsteg och Au41 preamp men de låter ganska likt A21a integrerad och jag kan inte annat än rekomendera den :)

klart har du riktigt lättdrivna lådor så kanske du kunde hitta en edison triod?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000