HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpad dämpfaktor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/20 :  10:15:48  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Vad gäller, hur liten resistans bör jag ha i 4 mH Induktorn som delar till basen (4 ohm). Finns det ngn tumregel?

Hellre ledlös än lödless

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/07/20 :  10:23:52  Show Profile Send Nagref a Private Message
En subjektiv kommentar:
Låt den vara så låg att den inte påverkar Qes mer än max 5% uppåt. D v s max 5% av talspoleresistansen....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/07/20 :  10:36:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så liten som möjligt. Resistansen i spolen påverkar ju delningsfrekvensen lite grann också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/20 :  13:51:25  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Huga det blir grov tråd i spolen då.
Till saken hör att vid simulering av delningsfiltret ser det bättre ut med 1 till 2 ohm resistans i spolen.
Vilket verkar vettigast?
1. Låg resistans, bra koppling till stärkaren och "typ" försiktig diskobas (liten puckel vid 120 Hz).
2. Hög resistans med dålig koppling till stärkaren och förändrat Qms men flat frekvensgång???

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:56:50  Show Profile Send celef a Private Message
kör med den resistans som bäst passar ditt slutmål. eller varför inte testa båda? skaffa grovtrådig spole och addera resistans om du inte blir nöjd.

sound pollution
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:32:22  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag håller med celef. Flera gånger har det hänt mig att det har låtit bättre med tunnare tråd dvs. högre resistans. Ännu en gång, teori och praktik spelar inte alltid ihop.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:44:36  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag har beställt spolar med rejält grov tråd och skall testa seriekoppla med lagoma motstånd och lyssna.
Värdet som Nagrefs subjektiva kommentar gav når jag inte ens med den grova tråden, vågar inte prova spolar med järnkärna.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000