HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Zachry DSW-400
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/07/20 :  23:04:28  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Hej allihop,
Jag håller på med ett subbygge (XLS 10 + slav) där förstärkaren är en DSW-400. En rejäl rackare på 11kg, men tillverkarna glömde en viktig sak... Subsonic filter. Så, då får man väl bygga ett själv då, eller hur? Jag slår vad om att det är någon här på forumet som tåtat ihop ett aktivt högpassfilter någon gång. Vad jag tänkte kolla är om det finns ngn vänlig själ här som kan tipsa mig om vilken modell av OP, motstånd samt kondingar som är bäst att använda?

Hade tänkt mig 24dB/oktav vid 20Hz, dvs R = 22k C = 362 nF...

Edited by - mattiasa on 2003/07/21 01:04:17

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/07/21 :  07:52:05  Show Profile Send bernu a Private Message
Hej!

Jag har fått för mig att åtminstone lillebror till ditt steg dsw-200 har ett inbyggt subsonic filter och att dom flesta vill ta bort det eftersom det fungerar dåligt (=delar för högt upp ca 30Hz och för flakt 6db)

Men detta är bara vad jag har hört...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/07/21 :  08:46:40  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det stämmer bra det Björn säger, finns en site som beskriver hur man kopplar väck (längre ner i frekvens) vet ej om det gäller 400:an också. Men ett sånt filter verkar tyda på en väldigt underdimmensionerad nätdet.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/07/21 :  11:41:51  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Japp stämmer bra det ni säger, jag startade en tråd om detta för ett tag sedan, sök igenom inläggen jag skrivigt med sök ord på dsw-200, så tror jag du hittar den. Tyvär vet inte heller jag om detta gäller 300:an också..

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/21 :  18:29:34  Show Profile Send AndersP a Private Message
Va skaru med subsonicfilter till? Det ligger väldigt lite information i det registret på CD och DVD och det som finns vill man ju ha med. Eller spelar du vinyl?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:20:31  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Mest vill jag ha det som säkerhet, och ja det händer att vinylsvarven dammas av då och då :-)
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:32:09  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Subsonic filter vid 20Hz, är detta bra med tanke på att filtrets grupplöptid adderas till högtalarens, om högtalaren är basreflex blir det möjligen lite väl mycket... Är den ngn som har koll på detta, är jag ute och cyklar??

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/21 :  19:53:43  Show Profile Send AndersP a Private Message
Finns det inget rumblefilter i din RIAA då? Har du separat RIAA eller inbyggt i förstärkaren/preampen? Läs bruksanvisningen.

Själv hade jag inte varit så nåjjig över det där. Om du skruvar upp volymen gradvis i början till dess att du får känsla för suben går det nog bra. Då hinner du höra att den börjar låta illa och kan skruva ned.
Också ingen vinyl på fester förstås.

Linkwitz Orion
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2003/07/21 :  20:05:12  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Jag har en separat Rotel RIAA. Vinylpå fester blir det ICKE! :-)
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/07/21 :  20:54:49  Show Profile Send AndersP a Private Message
http://sound.westhost.com/project81.htm

Bygg bara högpassdelen. Försök hitta +- 12 - 15 V inne i förstärkaren så slipper du mecka ihop egen nätdel.
Det är inge viktigt med komponentkvaliteten, men undvik elektrolytkondensatorer. Motstånd: vanliga 1/4 W.
Om du köper moderna flashiga och bredbandiga OP,s så kan dom pipa och självsvänga om nån kabel skulle råka bli för lång. NE 3552 eller vad dom heter duger fint och TL072 går säkert också. Ladda ner databladet bara så du kopplar pinnarna rätt.

Femti spänn borde du komma långt på när du ska handla dom här sakerna.

12 dB/oct LR:

Linkwitz Orion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000